اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تغییرات بدن در فصل بهار و توصیه‌های غذایی/ بخورنخورهای بهار در طب سنتی

تغذیه در فصل بهار بسیار مهم است زیرا بدن انسان با شروع فصل جدید دچار تغییراتی می‌شود، بنابراین لازم است نسبت به بخور نخورهای بهاری آگاه باشیم تا بتوانیم با داشتن رژیم غذایی مفید در بهار سلامت خود را تضمین کنیم.

تغییرات بدن در فصل بهار و توصیه‌های غذایی/ بخورنخورهای بهار در طب سنتی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، از دیدگاه طب سنتی ایرانی، هر فصل با تغییرات آب و هوایی همراه است؛ طبع مخصوص به خود را دارد و اثرات ویژه‌ای روی بدن می‌گذارد. مثلاً بیماری‌های خاصی را در بدن ایجاد کرده و برخی را نیز بهبود می‌بخشد؛ بنابراین توجه به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مصرفی در هر فصل، یکی از راه‌های در امان ماندن از بیماری‌های مخصوص هر فصل است.
تغذیه در فصل بهار بسیار مهم است زیرا بدن انسان با شروع فصل جدید دچار تغییراتی می‌شود، بنابراین لازم است نسبت به بخور نخورهای بهاری آگاه باشیم تا بتوانیم با داشتن رژیم غذایی مفید در بهار سلامت خود را تضمین کنیم.

 

در فصل بهار باید از غذاهای سبک و زود هضم استفاده شود

سعید طالبیان متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با تأکید بر اینکه در فصل بهار باید غذاهای سبک مصرف کرد، اظهار داشت: در فصل بهار باید از غذاهای سبک و زود هضم استفاده شود و  افراد از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنند چرا که این فصل برای کاهش وزن فصل خوبی است پس باید غذاهای سبک خورد تا بتوان از شر چربی‌های اضافه خلاص شد، حتی پیشنهاد می‌شود برای پاکسازی کبد نیز افراد گاهی در این فصل روزه بگیرند.

وی با اشاره به بهترین غذاها در فصل بهار گفت: بهترین غذاها، آش و سوپ ساده با گیاهان و سبزی‌های هر منطقه، سوپ جو، سبزی پلو، ماءالشعیر طبی، کاهو و سکنجبین، سمنو به ویژه برای افراد مبتلا به کم خونی و ضعف و میوه در حد متعادل است.

طالبیان با بیان اینکه افرادی که سالم هستند و مشکلات معده و مفاصل ندارند، می‌توانند سالاد کاهو را در یک وعده با کمی آبغوره و روغن زیتون میل کنند، افزود: افرادی که گرمای بدنشان بالاست و یا اینکه زیاد از شیرینی‌ها و غذاهای چرب و آجیل استفاده کرده‌اند؛ بهتر است از شربت‌های خانگی فرونشاننده حرارت مثل شربت ریواس، زرشک، غوره، نارنج و لیمو استفاده کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: افراد مبتلا به کبد چرب، چربی بالای خون و پرفشاری خون سعی کنند از غذاهای فریزری و بسته‌بندی شده، کنسروها، گوشت گاو و گوساله، سیب زمینی و تخم مرغ آب‌پز، سس مایونز، حلیم، کله‌پاچه، نان فطیر و خوب پخته نشده حتی‌المقدور کم‌تر استفاده کنند.

وی ادامه داد: برای اینکه بدن در فصل بهار بتواند ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را به دست آورد، بهتر است بیشتر از سبزیجات و میوه‌ها استفاده شود چرا که مصرف میوه‌ها و سبزیجات هر فصل در همان فصل می‌تواند بیش از پیش مفید باشد و به پاکسازی بدن از سموم تجمع یافته کمک کند؛ همچنین مصرف سبزیجات باعث می‌شود  افراد کاهش وزن داشته باشند زیرا با خوردن سبزیجات، احساس سیری بیشتری حس می‌شود بنابراین میل به غذا خوردن کمتر می‌شود به طور کلی هر فرد در فصل بهار و در روز باید سه بار از غذاهای گیاهی مثل میوه و سبزیجات استفاده کند.

 

چای سبز را جایگزین نوشیدنی‌های مضر کنید

طالبیان مصرف شکلات و چای سبز را پیشنهاد کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود افراد به جای مصرف نوشیدنی‌های مضر مانند نوشابه که دارای شکر فراوانی است، چای سبز و آب فراوان بنوشند چرا که یک لیوان چای سبز، هیچ کالری را به بدن اضافه نمی‌کند و اتفاقا ماده‌ای به نام «کتچین» در چای سبز وجود دارد که دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی است، به کسانی هم که طعم چای سبز را دوست ندارند توصیه می‌کنم یک لیوان چای سبز طعم دار و البته خیلی خنک را در یک ظهر بهاری بنوشند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: شکلات با درصد زیاد کاکائو حاوی منیزیم، پتاسیم و آهن است و میزان سروتونین را افزایش می‌دهد پس با خوردن یک تکه شکلات علاوه بر کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشارخون و حتی دیابت و در کل افزایش سلامتی، می‌توان شادتر زندگی و اشتهای کاذب را سرکوب کرد.

 

وی در ادامه به مصرف میان وعده و نوشیدنی‌هایی که در بهار مناسب است اشاره کرد و گفت: در فصل بهار برای حذف سموم تجمع یافته و مواد هضم نشده در بدن، چای زنجبیل تازه و داغ، شربت‌های لیمو، نارنج، آلبالو، به، غوره، انار، سکنجبین، کاسنی و زرشک پیشنهاد می‌شود همچنین برای میان وعده بهتر است افراد تنقلات گرم مانند گردو و انواع شیرینی‌ها را مصرف نکنند بلکه از میوه‌های تازه مثل زردآلو، انجیر، آلو، انواع توت‌ها به همراه بادام خام و فرنی، تمر هندی ترش یا شیرین، کاهو یا سکنجبین استفاده کنند.

طالبیان در پاسخ به این سؤال که در فصل بهار چه مواد غذایی را نباید مصرف کرد، افزود: مصرف نوشیدنی‌های گازدار به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند زیرا اسید فسفریک و قند تصفیه شده آن منجر به کشته شدن باکتری‌های خوب روده و سوزش معده می‌شود و بسیار چاق کننده است پس باید از مصرف نوشابه خودداری شود همچنین سوسیس‌ها حاوی نیترات هستند و باعث کشتن باکتری مفید در دستگاه گوارش می‌شوند و ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند پس از مصرف آن‌ها  نیز باید خودداری شود.

 

تخم مرغ عسلی با دارچین را گاه در وعده صبحانه خود قرار دهید

علیرضا کریمی کارشناس طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: باتوجه به اینکه فصل بهار مزاج معتدل مایل به گرمی و تری دارد، در این فصل باید از مصرف غذاهایی با مزاج گرم و تر که موجب تشدید مزاج فصل می‌شوند، پرهیز شود.

وی تاکید کرد: افراد باید در فصل بهار برای کمک به پاکسازی کبد از غذاهای با طبع گرم، تلخ و به ویژه شور اجتناب کنند همچنین بهتر است گوشت قرمز کمتری مصرف شود و غذاهایی که هم طبخ می‌شود چرب و تند نباشند.

کریمی اضافه کرد: همچنین دقت کنند که مصرف زیاد مواد شیرین و شور تا حدی که تشنگی شدیدی ایجاد کند و سپس مصرف آب یا دوغ یا نوشابه یخ به شدت برای کبد مضر بوده و به مرور با تکرار این عادت غلط، کبد خسته شده و به سمت کبد چرب و سیروز کشیده می‌شود.

این کارشناس طب سنتی با اشاره به اینکه در این فصل،‌ مصرف لبنیات در وعده صبح بسیار مفید است، عنوان کرد: شیره انگور و ارده با نان برشته هم گرمای معتدلی دارند و می‌توانند در سفره صبحانه قرار بگیرند و تخم مرغ عسلی با دارچین را هم گاه در وعده صبحانه خود قرار دهید و پروتئین به بدنتان برسانید.

 

از گیاه گزنه در فصل بهار غافل نشوید

وی ادامه داد: در فصل بهار، گزنه به‌وفور در کناره باغ‌ها می‌روید، این گیاه خواص زیادی دارد و مناسب بهار است، از این گیاه غافل نشوید و از خواص دم کرده آن بهره ببرید.

کریمی با اشاره به اینکه گزنه طبع گرم و خشک دارد و به کاهش رطوبت بهار در بدن کمک می‌کند و کاهش وزن به همراه دارد، بیان کرد: برای بهتر کردن طعم این دمنوش می‌توانید، به ازای هر مشت گزنه، یک تکه زنجبیل بگذارید و همراه دو تا سه عدد لیوان آب، دم و میل کنید.

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه دم‌کرده گل قاصدک نیز به کاهش اشتها کمک می‌کند، گفت: برای مصرف کافی است، به ازای یک مشت بسته گل قاصدک، چهار لیوان آب جوش و کمی نبات (برای بهتر کردن طعم آن) دم کنید.

وی ادامه داد: برای اینکه کلسترول و قند ناشی از خوردن آجیل و تنقلات عید را کاهش دهید، یک مشت بسته جو دوسر را با چهار لیوان آب جوش حدود ۳۰ یا ۴۰ دقیقه دم کنید و در طی روز بنوشید.

کریمی تصریح کرد: این نکته مهم را فراموش نکنید که برای حفظ خواص دمنوش‌ها باید آن‌ها را گرم بنوشید، دمنوش گرم طعم بهتری دارد و تازه‌تر می‌ماند و به‌علاوه جذب و هضم آن راحت‌‌تر است.

 

نوشیدنی‌های مفید در فصل بهار

این کارشناس طب سنتی با اشاره به نوشیدنی‌های مفید در فصل بهار گفت: شربت خیار و سکنجبین، شربت لیمو، شربت زرشک و نارنج از نوشیدنی‌های مناسب در فصل بهار است، البته افرادی که به مشکلات معده و یا سوء مزاج سرد مبتلا هستند باید در مصرف این نوشیدنی‌ها احتیاط کنند.

وی ادامه داد: همچنین نوشیدنی‌ها و رب‌های خنک و فرونشاننده گرما مانند شربت ریواس، شربت آبغوره، شربت رب انار، سکنجبین، ماءالشعیر طبی، آب گیاهان و سبزی‌های صحرایی بهاری به ویژه اگر مخلوطی از چندتای آن‌ها باشد، عرق های گیاهی مثل عرق بید، عرق خطمی، عرق خطمی، مخلوط مساوی عرق‌های شاه تره و کاسنی، در فصل بهار می‌توان از این عرقیات به عنوان آب آشامیدنی استفاده کرد.

رفع خارش پوست در فصل بهار

کریمی با اشاره به حساسیت در فصل بهار گفت: خوردن گیاه خرفه به عنوان سبزی خوردن در وعده‌های غذایی، تأثیر بسیار زیادی در درمان خارش‌های فصل بهار و از بین رفتن تلخی دهان در این فصل دارد.

این کارشناس طب سنتی بیان کرد: نوشیدن آب این سبزی نیز در کاهش عوارض و خارش‌های ناشی از حساسیت‌های فصلی بسیار مؤثر است.

وی افزود: پوشیدن لباس‌های لطیف و سبک به ویژه از جنس کتان مناسب است، پوشیدن این نوع پارچه به لحاظ مزاج و طبع، سازگاری زیادی با فصل بهار دارد و از گرم شدن زیاد بدن به ویژه در خواب جلوگیری می‌کند.

لازم به ذکر است، در طب سنتی فصل بهار مزاج گرم و تر دارد یعنی بدن به سمت گرمی می‌رود، به همین دلیل در این فصل بهتر است برای پاکسازی مواد زائدی که از فصل زمستان در بدن باقی مانده‌اند، خوراکی‌ها، نوشیدنی‌های خنک و میوه و سبزیجات تازه را میل کنید. در فصل بهار از خوردن شیرینی‌ها، تنقلات و مواد غذایی با مزاج گرم خودداری کنید.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول