اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار سفیر تاجیکستان با رئیس مجلس عالی ازبکستان

رئیس مجلس عالی ازبکستان و سفیر تاجیکستان در تاشکند در دیداری در مورد تحکیم روابط متقابل و تداوم همکاری‌های عملی تأکید کردند.

دیدار سفیر تاجیکستان با رئیس مجلس عالی ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، در دیدار «نورالدین اسماعیل‌اف» رئیس مجلس عالی ازبکستان و «عبدالجبار رحمان‌زاده» سفیر تاجیکستان در تاشکند، در مورد تحکیم روابط متقابل و تداوم همکاری‌های عملی به توافق رسیدند.

در این دیدار در مورد همکاری‌های ازبکستان و تاجیکستان تاکید شد که در سال‌های اخیر در نتیجه روابط مبتنی بر اعتماد متقابل و اراده سیاسی قاطع روسای جمهور دو کشور روابط دوستانه و قوم و خویشی بین دو کشور بیش از پیش تحکیم و تشدید شده است.

در این دیدار گزارشی در مورد اصلاحات قانون اساسی در دست انجام در این کشور که در این روزها مردم ازبکستان و کل کشور در سطح بالایی برای برگزاری همه‌پرسی ملی که یک نهاد مهم دموکراسی است، آمادگی کسب می‌کنند، در اختیار سفیر تاجیکستان قرار گرفت.

رحمان‌زاده نیز در این دیدار اظهار داشت: هم اکنون همکاری‌های دو کشور مبتنی بر دوستی و مشارکت سنتی در زمینه‌های مختلف به سرعت گسترش یافته و سیاست سنجیده «شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان مبنی بر تحکیم روابط با کشورهای همسایه در این امر از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین سفیر تاجیکستان ضمن بسیار ارزشمند خواندن این واقعیت که قانون اساسی اصلاح شده هنجارهای مربوط به حقوق بشر، حمایت اجتماعی از مردم، بهداشت، توسعه اقتصاد ملی را منعکس می‌کند و بیشتر هنجارهای ساخت یک کشور مردمی همراه با مجلس قوی، دولت مسئول، سیستم قضایی مستقل و عادلانه را در نظر دارد، توجه را برای پوشش گسترده و شفاف این فرآیند در رسانه‌ها جلب کرد.

در این دیدار در مورد تکامل پایه حقوقی برای تسریع بیش از پیش همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی دوجانبه در چارچوب گروه‌های دوستی بین پارلمانی ازبکستان و تاجیکستان از جمله تشدید تبادل با هیأت‌ها، حضور در مراسم‌های متقابل و برگزاری دیالوگ شفاف در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل نظر شد.

طرفین در پایان این دیدار در مورد تحکیم همه جانبه روابط متقابل و تداوم همکاری‌های عملی به توافق رسیدند،
تاجیکستان یکی از مهم‌ترین همکاران بازرگانی ازبکستان است.

مبادلات بازرگانی دو کشور در 11 ماه سال 2022 میلادی در سطح  بیش 503 میلیون دلار قرار گرفته است.
هم اکنون در ازبکستان 24 واحد شرکت با سرمایه گذاران تاجیکستان و در تاجیکستان نیز 9  شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ازبکستان فعالیت می‌کنند. 

تاجیکستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 6 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 20 اکتبر سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است. 

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول