اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

رشد 34 درصدی استخراج از شاخص‌ترین ذخیره خاک‌نسوز خاورمیانه

سرپرست صمت چهارمحال و بختیاری گفت: استخراج بوکسیت و آرژیلیت از معدن شهید نیلچیان به عنوان شاخص‌ترین ذخیره خاک نسوز خاورمیانه 34 درصد رشد یافته است.

رشد 34 درصدی استخراج از شاخص‌ترین ذخیره خاک‌نسوز خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی صمت چهارمحال و بختیاری فضل‌الله رحمتی گفت: در یکسال اخیر بیش از ۱۹ هزار تن بوکسیت و آرژیلیت از معدن شهید نیلچیان به عنوان شاخص‌ترین ذخیره خاک نسوز خاورمیانه استخراج شده است.

سرپرست صمت چهارمحال و بختیاری افزود: مواد استخراج‌شده از معدن شهید نیلچیان شامل دو نوع ماده معدنی به نام‌های آرژیلیت و بوکسیت با عیار حداکثر ۶۷ درصد است که در ایران و خاورمیانه از نظر عیار، بی‌نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: این مجموع نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد رشد داشته است.

رحمتی تصریح کرد: معدن شهید نیلچیان با حفاری ۳۱ حلقه چاه به طول پنج‌ هزار متر در محدوده‌ای به وسعت ۲۰۰ هکتار اکتشاف شده و با حفاری فضای زیرزمینی بالغ بر ۵ کیلومتر در سه افق مجزا در حال بهره‌برداری است که از نظر نوع، کیفیت و مرغوبیت تولید به عنوان بهترین معدن خاک نسوز ایران هم مطرح است.

وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری این معدن با احتساب نرخ تورم بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال است که جهت افزایش رشد تولید نیازمند افزون بر ۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری دیگر است.

رحمتی با اشاره به اینکه خاک نسوز استخراج شده، برای تولید آلومینیوم و مصارف صنایع دیرگداز و نسوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: هم اکنون ۳۹ معدنچی به صورت مستقیم در این معدن فعالیت می‌کنند و به طور میانگین سالانه ۱۵ هزار تن خاک نسوز از معدن شهید نیلچیان در منطقه باجگیران و دوپلان چهارمحال وبختیاری استخراج می‌شود.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها و مطالعات کارشناسان ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی خاک نسوز تا عمق ۵۵۰ متری زمین در این منطقه وجود دارد که با توسعه معدن در مناطق باجگیران و دوپلان، میزان تولید مواد معدنی آرژیلیت و بوکسیت سالانه به ۲۵ هزار تن قابل افزایش است.

معدن شهید نیلچیان در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد در ارتفاعات پشتکوه بختیاری قرار گرفته و عملیات بهره‌برداری آن از سال ۴۸ در منطقه باجگیران و دوپلان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول