اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه: مساله ارز، شرکت های دولتی و شبه دولتی 3 عامل اصلی تورم هستند

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مساله ارز، شرکت های دولتی و شبه دولتی از جمله عوامل اصلی افزایش تورم هستند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه: مساله ارز، شرکت های دولتی و شبه دولتی 3 عامل اصلی تورم هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رهبر معظم انقلاب در بیانات نوروزی خود در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، ضمن اشاره به محورهای تحول کشور و دعوت صاحب نظران به بحث و چاره جویی برای آن، وابستگی به دلار و تصدی گری افراطی دولت در اقتصاد را دو مشکلی اصلی کشورمان مطرح کردند. موضوعاتی که رفع شدن آن تا حد زیادی به بازشدن جا برای فعالیت و رشد بخش خصوصی، کاهش کسری بودجه دولت و در نهایت مهار تورم و رشد تولید کمک خواهد کرد. اما چگونه می توان این دو معضل اقتصادی را برطرف کرد؟

مهار تورم از مهار ارز و تصمیمات دولتی می گذرد

محسن زنگنه در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: در سه چهارسال گذشته، اصلی ترین عامل تورم، شوک های ارزی بوده است؛ بنابراین مهار تورم از مهار ارز می گذرد، لذا ما باید ارز را مهار کنیم.

وی افزود: اقتصادی که ۹۰ درصد آن دولتی است، قطعا مهار تورم آن از دولت می گذرد. به عقیده بنده، شرکت های دولتی، شبه دولتی و مسئله ارز از جمله عوامل ایجاد تورم در کشورمان هستتد.

دولت باید بر اصلاح سیاست های ارزی متمرکز شود

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر تورم در کشورمان گفت: قیمت ارز بعضا توسط دستگاه های خارجی و توسط کانال های وابسته به آن طرف آب، تعیین می شود و یک متغیر برون زا است؛ متاسفانه ما در کشورمان هم این نکته را پذیرفته ایم که تغییر قیمت ارز کاملا یک امر علمی است که این طور نیست. 

وی ادامه داد: متاسفانه شرکت ها و به خصوص بخش های دولتی و خصوصی بر اساس قیمت تعیین شده در بیرون از مرزها، قیمت کالاهای خود را افزایش می دهند. این مسئله باعث تورم می شود و عملا انتظارات تورمی را افزایش می دهد؛ بنابراین دولت باید بر روی اصلاح سیاست های ارزی خود متمرکز شود.

در اقتصاد باید از ظرفیت مردم استفاده کرد

این نماینده مجلس گفت: اقتصاد کشور ما نقطه قوت زیادی دارد؛ نقاط قوت اقتصاد ما به غیر از دارابودن ظرفیت های طبیعی، مردم و ظرفیت های انسانی هستند. کشور ما در حوزه ظرفیت های انسانی و نرم افزاری، امکانات خیلی خوبی دارد. همان طور که سیاست و خیلی موارد دیگر که به مردم واگذار کردیم و امروز طعم شیرین آن را می چشیم، اقتصاد را هم باید به مردم واگذار کنیم. 

نماینده مردم تربت حیدریه و نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی یعنی جمهوریت در همه ارکان. نه تنها در ارکان سیاسی بلکه در ارکان های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز باید از ظرفیت عظیم مردم استفاده کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول