اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

چرا هموفیلی در مردان بیشتر است؟

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان گفت: بیماری هموفیلی سرشتی (مادرزادی) است که وابسته به جنس بوده؛ یعنی ژن این بیماری روی کروموزوم X است. وقتی چنین شکل است، عمدتا این بیماری در مردان بروز می‌ کند و در زنان بسیار نادر است.

چرا هموفیلی در مردان بیشتر است؟

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، حسن ابوالقاسمی، فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان و عضو فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به بیماری هموفیلی بیان داشت: هموفیلی A و B جزو بیماری‌های سرشتی (مادرزادی) است که وابسته به جنس بوده؛ یعنی ژن این بیماری روی کروموزوم X است. وقتی چنین شکل است، عمدتا این بیماری در مردان بروز می‌ کند و در زنان بسیار نادر است؛ چراکه خانم‌ها دو کروموزوم X دارند و یکی را پوشش می‌دهد.

وی اضافه کرد:‌این در حالی است که مگر اتفاق نادری بیفتد که یک بیمار هموفیلی با یک خانم حامل ژن هموفیلی ازدواج کند که ممکن است یک دختر دارای هموفیلی A و B داشته باشد، اما درحالت عادی هموفیلی A و B را در مردان می‌بینیم. 

فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ابراز کرد:‌ اما اگر اختلالات نادر انعقادی باشد، آنها گاهی اوقات به عنوان هموفیلی شناخته می‌شوند؛ مانند کمبود فاکتورهای 5، 7، 10 و 11 و اختلالات پلاکتی که وابسته به جنس نیست و هم در مردان و زنان دیده می‌شود؛ بنابراین بخشی از اختلال خونریزی‌دهنده در هر دو جنس دیده می‌شود که عمدتا توارث آنها وابسته به جنس نیست و بخشی از آنها مانند هموفیلی A و B وابسته به جنس بوده و در مردان آنها را شاهد هستیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول