اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تحقیقات کنگره آمریکا درباره خروج از افغانستان؛ کشف حقیقت یا بازی سیاسی

جمهوری خواهان تحقیقاتی را درباره خروج آمریکا از افغانستان در مجلس نمایندگان این کشور آغاز کرده‌اند که بیش از اینکه به دنبال حقیقت یابی باشد، دعوای زرگری بر سر منافع حزبی است.

تحقیقات کنگره آمریکا درباره خروج از افغانستان؛ کشف حقیقت یا بازی سیاسی

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، به دنبال تحقیقاتی که کنگره ایالات متحده درباره چگونگی خروج نیروهای آمریکا از افغانستان درسال ۲۰۲۱ آغاز کرده است، کاخ سفید با انتشار یک خلاصه گزارش، خروج پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان را توجیه کرد.

در این گزارش که دونالد ترامپ به طور عمده مقصر کاستی های خروج ایالات متحده از افغانستان معرفی شده، ادعا شده که دولت ترامپ هیچ برنامه‌ای برای نحوه اجرای خروج نظامیان و تخلیه افغانستانی‌های متحد آمریکا ارائه نکرده بود.  

ترامپ نیز در پاسخ به این اتهامات در توییتی گفته است:« من هم مانند سایرین شاهد این فاجعه بودم. دیدم که ابتدا ارتش را خارج کردند، تجهیزات نظامی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار را دادند، اجازه دادند سربازان ما کشته شوند و آمریکایی‌ها را جا گذاشتند. بایدن مسئول است، نه هیچ کس دیگری!»

هم‌چنین اکانت مربوط به هواداران ترامپ با ۲ میلیون فالوور در توییتر نوشت:« جو بایدن از حقیقتی که مردم آمریکا و جهان می‌دانند وحشت دارد: فاجعه افغانستان هرگز تحت رهبری رئیس جمهور ترامپ اتفاق نمی‌افتاد. طالبان از ترامپ می ترسیدند و به او احترام می‌گذاشتند. هیچ کسی از جو بایدن نمی ترسد!!»

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود توافقنامه دوحه را با گروه طالبان، که در آن زمان شبه نظامیان مخالف دولت بودند، امضا کرد. در این توافقنامه امتیازات زیادی به طالبان داده شد اما در مقابل دولت ترامپ هیچ‌گونه ابزار فشار عملی بر طالبان برای اجرایی کردن موارد توافق شده، نداشت.

سید مهدی حسینی، روزنامه نگار و کارشناس مسائل افغانستان می‌گوید:« بایدن زمانی که به ریاست جمهوری رسید، توافقنامه دوحه امضا شده بود و تجربه برجام و نقض تعهدی دیگر از سوی آمریکا، این کشور را بی اعتبار کرده بود. از طرف دیگر هزینه‌های سرسام آور جنگ هر رئیس جمهور آمریکا را مجبور می‌کرد که در هر صورت به طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور پایان دهد.»

 به گفته وی طبق توافقنامه نیروهای آمریکایی باید تا تاریخ ۱ می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می شدند اما از آنجایی که طالبان از به ثمر رسیدن مذاکرات بین الافغانی شانه خالی می‌کرد، آمریکا نیز ملزم به اجرای دقیق توافقنامه نبود. بایدن می‌توانست با حمایت از حکومت مرکزی تا زمانی که مذاکرات بین‌الافغانی به نتیجه برسد، در افغانستان بماند.

برخی دیگر از کارشناسان نیز این مسئله را مورد انتقاد قرار می‌دهند که ترامپ به کمک‌های لازم به دولت افغانستان برای مقابله با طالبان و توطئه‌های دیگر نپرداخت و این مسئله باعث شد که طالبان اعتماد به نفس بیشتری برای حملات نظامی پیدا کنند و وضعیت امنیتی در افغانستان بدتر شود.
 

در انیمیشن پت و مت، این دو شخصیت با تصمیمات اشتباهی که می‌گیرند، موجبات خرابکاری بزرگی را فراهم ‌می‌کنند. هرچه بیشتر تلاش می‌کنند وضعیت را سر و سامان بدهند، وضع بدتر می‌شود. در این روند تصمیمات اشتباهی که منجر به فاجعه می‌شود هر دو به اندازه هم مقصر هستند.


بهترین تفسیری که می‌توان از روند سیاست خارجی آمریکا در افغانستان طی یک دو دهه گذشته، ارائه کرد دقیقا همین عملکرد پت و مت است. دونالد ترامپ و جو بایدن هرکدام سهم اشتباهات خود را در خروج از افغانستان داشتند و این اشتباهات طوری مکمل یکدیگر شد که گویی هدف نهایی سیاست خارجه آمریکا، رقم خوردن این خروج فاجعه بار بود تا نشانه دیگری از قدرت رو به افول آمریکا نمایان کند.  

اما سوال اصلی اینجاست که آیا با تحقیقاتی که توسط حزب جمهوری خواهان در کنگره آمریکا دنبال می‌شود، مقصر فجایع رخ داده در افغانستان پیدا و مجازات خواهد شد؟

اگر از فضای غبارآلود اتهام زنی دو جناح که این روزها در رسانه‌ها برپا شده بالاتر برویم، تنها مسئله شفافی که در این میان می‌توان دید، این است که افتضاح عملیات خروج، مانند گوی داغی در میان دو حزب سیاسی آمریکا، این دست و آن دست می‌شود.


با آغاز تحقیقات کنگره آمریکا درباره عملیات خروج از افغانستان، آنچه برپا شده، جنجال رسانه‌ای است و آنچه قربانی می‌شود حقیقت است. قطعا این تحقیقات نه برای حقیقت یابی بلکه برای دعوای زرگری و بازی سیاسی حزبی است زیرا شصتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حدود یک سال و نیم دیگر برگزار می‌شود. حتی در صورتی که این تحقیقات بسیار شفاف و عادلانه باشد و رئیس جمهور فعلی آمریکا مقصر این خروج فاجعه بار شناخته شود، نهایت مجازاتی که برای وی و هم‌چنین حزب دموکرات وجود خواهد داشت محرومیت از برد در انتخابات بعدی خواهد بود.

در هر صورت نظام لیبرال دموکراسی در آمریکا پابرجا خواهد ماند، مردم آمریکا ناچار به مهاجرت‌های گسترده نخواهند شد و دختران در آمریکا هم‌چنان به تحصیل خود ادامه خواهند داد.

پایان پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول