اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید قرقیزستان بر بهبود مسائل قانونی در زمینه اکولوژی و محیط زیست

رئیس پارلمان قرقیزستان در پنجاه و پنجمین نشست عمومی مجمع بین المجالس کشورهای همسود در «سن پترزبورگ» بر بهبود مسائل قانونی در زمینه اکولوژی و مدیریت طبیعت تاکید کرد.

تأکید قرقیزستان بر بهبود مسائل قانونی در زمینه اکولوژی و محیط زیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «نورلان شاکی‌اف» رئیس پارلمان قرقیزستان در پنجاه و پنجمین نشست عمومی مجمع بین المجالس کشورهای مستقل مشترک المنافع که در «سن پترزبورگ» روسیه برگزار شد، شرکت کرد و  در چارچوب  این نشست با «مولن آشیمبایف» رئیس مجلس سنای قزاقستان دیدار کرد.

این نشست را «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای مجمع بین المجالس افتتاح کرد، سپس روسای مجالس کشورهای شرکت کننده در مجمع نمایندگان سازمان‌های همکار و مهمانان سخنرانی کردند.

شاکی‌اف در این نشست به بهبود چارچوب قانونی در زمینه اکولوژی و کنترل طبیعت توجه ویژه‌ای کرد و خاطرنشان کرد: موضوع بوم شناسی که در چارچوب مجمع بین المجالس مطرح شد، مهم‌ترین موضوع در زندگی همه بشریت است. برای توسعه کشورهایمان ما باید تنها بر اساس اصول نگرش مسئولانه نسبت به طبیعت به طور پایدار اقدام کنیم. هر فردی باید به مشکلات زیست محیطی فکر کند. همه ما باید تلاش کنیم و تلاش‌های خود را برای مقابله با مشکلات زیست محیطی متحد کنیم.

وی افزود: قرقیزستان با وظایف جدی در مقیاس بزرگ برای بهبود وضعیت زیست محیطی در کشور اتخاذ اقدامات فوری برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، حفظ منابع طبیعی و تنوع زیستی روبرو است.

وی یادآور شد: در 14 دسامبر 2022 هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل  متحد قطعنامه "توسعه پایدار کوهستان" را تصویب کرد. به ابتکار قرقیزستان این قطعنامه سال‌های 2023-2027 را «پنج سال اقدام برای توسعه مناطق کوهستانی» اعلام کرد. همچنین در 10 فوریه 2023 با فرمان رئیس جمهور استراتژی ملی آب قرقیزستان تا سال 2040 به عنوان مهمترین وظیفه ملی برای مدیریت مؤثر منابع آب به تصویب رسید.

 شاکی‌اف در حاشیه نشست با «مولن آشیمبایف» رئیس مجلس سنای قزاقستان دیدار کرد.

در این دیدار روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه بین قرقیزستان و قزاقستان از جمله تبادل نظر در مورد مسائل همکاری‌های بین پارلمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شاکیف پایان موفقیت آمیز مبارزات انتخاباتی را به نمایندگان پارلمان قزاقستان تبریک گفت.

وی بر علاقه قرقیزستان به تقویت بیشتر روابط دوستانه و حسن همجواری تاکید کرد و گفت: برای قرقیزستان ایجاد یک مشارکت استراتژیک بین دو ملت برادر بسیار مهم است. ما همیشه علاقه مند به گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و انسانی و تقویت روابط مبتنی بر اعتماد متقابل هستیم.

رئیس مجلس قرقیزستان خاطرنشان کرد: اولین نشست روسای مجالس کشورهای آسیای مرکزی که در ترکستان برگزار شد، تأثیر مثبتی بر ایجاد روابط بین کشورهای منطقه داشت.

همچنین در این دیدار موضوعات تجاری و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی نیز مطرح شد.

به ویژه شاکی‌اف  به موضوع جلوگیری از موانع بیشتر در ایست‌های بازرسی در سراسر مرز دولتی قرقیزستان و قزاقستان توجه کرد و گفت: در آینده نزدیک صادرات میوه و تره بار از سر گرفته می‌شود. در این راستا مشکلات موجود در مرز نباید مانع از تردد آزاد کالا به ویژه صادرات محصولات فاسدشدنی شود.

آشیمبایف نیز به نوبه خود در مورد کارهای جاری در مورد موضوعاتی که در جلسات قبلی مورد بحث قرار گرفته بود، صحبت کرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول