اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

جزئیات شیوه نامه تجلیل از سرآمدان آموزشی تشریح شد/پایه‌های ویژه تشویقی برای اساتید سرآمد

معاون آموزشی وزیر علوم جزئیات شیوه نامه تجلیل از سرآمدان آموزشی را تشریح کرد.

جزئیات شیوه نامه تجلیل از سرآمدان آموزشی تشریح شد/پایه‌های ویژه تشویقی برای اساتید سرآمد

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در گفت‌وگو  خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با اشاره به ابلاغ شیوه نامه تجلیل از سرآمدان آموزشی به دانشگاه‌ها،گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری براساس شیوه نامه‌ای به منظور تجلیل از سرآمدان آموزشی در سطح دانشگاه‌ها مؤسسات آموزش عالی کشور، نسبت به تکریم شأن و منزلت ایشان اقدام می‌کند. در این شیوه نامه تاکید بر معلمی و مربی‌گری اساتید است.

وی با بیان اینکه سرآمدان آموزشی از میان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که در حوزۀ آموزش دارای شرایط ویژه باشند، برگزیده می‌شوند، اظهار داشت: انتخاب سرآمدان آموزشی در دو سطح کشوری و مؤسسه انجام می‌گیرد و تدوین شیوه نامه مذکور در راستای اهداف قانون، اهداف وظایف و تشکیلات وزارت مصوب مجلس شورای اسلامی و با توجه به جایگاه رفیع سرآمدان آموزشی در تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت بنیان در گام دوم انقلاب اسلامی انجام پذیرفته است. 

* شرایط عمومی انتخاب سرآمدان

معاون آموزشی وزیر علوم با تشریح جزئیات این شیوه‌نامه گفت: سرآمدان آموزشی از میان اعضای هیأت علمی مؤسسه‌ها و در دو سطح مؤسسه و کشوری مطابق با ضوابط این شیوه‌نامه انتخاب می‌شوند؛ همچنین هر عضو هیأت علمی که طی سه سال، پیوسته یا ناپیوسته در مقام سرآمد آموزشی در آن مؤسسه انتخاب شود، مشمول یک پایه تشویقی موضوع ماده ۵۳ آئین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی می‌شود و حداکثر از این محل می‌تواند ۳ پایه تشویقی دریافت کند. 

به گفته عموعابدینی، همچنین براساس تبصره این شیوه‌نامه به ازای هر ۳۰ عضو هیأت علمی شاغل در دانشکده، پژوهشکده یا مؤسسه، پایه تشویقی با رعایت ضوابط این ماده به یک عضو واجد شرایط اعطا می‌شود در دانشکده‌ها یا پژوهشکده‌های دارای کمتر از سی عضو هیأت علمی به شکل تجمیعی لحاظ می‌شود. اجرای ماده ۳ این شیوه‌نامه و تبصره آن پس از تصویب هیأت امناء مؤسسه قابل اعمال است.

* شرایط اختصاصی انتخاب سرآمد آموزشی در سطح مؤسسه

عموعابدینی گفت: عضو هیأت علمی سرآمد آموزشی مؤسسه از میان اعضای هیأت علمی شاغل و تمام وقت با دست کم سابقه خدمت که بالاترین امتیازات را از جدول امتیازات عضو هیأت علمی سرآمد احراز کرده در سطح دانشکده(ها) یا پژوهشکده(ها) انتخاب می‌شود.

به گفته وی، همچنین در مورد انتخاب اعضاء هیأت علمی که از نظر امتیاز در شرایط برابر قرار دارند میزان سابقه خدمت آموزشی و پژوهشی و خدمات برجسته ملاک عمل خواهد بود و اعضای هیأت علمی که در دو سال تحصیلی پیش از ارزیابی، متوسط نمره ارزشیابی تدریس ایشان از متوسط نمره ارزشیابی دانشکده یا پژوهشکده بالاتر باشد می‌توانند در مقام سرآمد آموزشی مورد ارزیابی قرار گیرند. 

معاون آموزشی وزیر علوم عنوان کرد: مؤسسه می‌تواند به ازای هر ۳۰ عضو هیأت علمی یک نفر را در مقام سرآمد آموزشی مؤسسه در هر سال ۵ انتخاب کند، مؤسسه ای که کمتر از ۳۰ نفر عضو هیأت علمی دارد می‌تواند یک نفر از اعضای هیأت علمی واجد شرایط را معرفی کند. 

وی درباره انتخاب و معرفی سرآمدان آموزشی نیز گفت: این امر توسط کمیته‌ای متشکل از رئیس مؤسسه (رئیس کمیته)، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی (دبیر کمیته)، معاون فرهنگی یا عناوین مشابه، معاون پژوهشی و فناوری، سه نفر از رؤسا یا معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی یا مدیران گروه‌های دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها به انتخاب رئیس مؤسسه حسب ارتباط موضوعی و دو نفر از اعضای هیأت علمی صاحب نظر و با سابقه و ترجیحاً از بین سرآمدان آموزشی ادوار گذشته به انتخاب رئیس مؤسسه که همگی ذیل شورای آموزشی مؤسسه تشکیل می‌شود، انجام می‌گیرد.

* شرایط اختصاصی انتخاب سرآمد آموزشی در سطح کشور 

به گفته عموعابدینی، مؤسسات برای انتخاب سرآمد آموزشی کشوری به ازای هر ۳۰۰ عضو هیأت علمی شاغل در مؤسسه، یک نفر از اعضای هیئت علمی را از میان سرآمدان آموزشی مؤسسه در همان سال با انتخاب کمیته سرآمدان آموزشی مؤسسه تا نیمه بهمن به معاونت آموزشی وزارت معرفی می‌کنند مؤسساتی که کمتر از ۳۰۰ نفر عضو هیئت علمی دارند می‌توانند یک نفر را برای انتخاب در مقام سرآمد آموزشی کشوری به معاونت آموزشی وزارت معرفی کنند که فرم‌های تکمیل شده مربوط به افراد منتخب پس از تأیید کمیته «انتخاب سرآمدان آموزشی» مؤسسه برای بررسی نهایی با امضای رئیس کمیته به معاونت آموزشی وزارت ارسال می‌شود.

وی افزود: صورتجلسه مربوط به همراه فرم و مدارک و مستندات مورد درخواست (که همه ساله طی بخشنامه‌ای توسط معاونت آموزشی وزارت علوم اعلام می‌شود) در موعد مقرر باید به معاونت آموزشی وزارت ارسال شود.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: دبیرخانه شورای «انتخاب سرآمدان آموزشی کشوری در معاونت آموزشی وزارت قراردارد و نسبت به انتخاب سرآمدان آموزشی در سطح کشوری اقدام می‌کند. 

به گفته وی، ترکیب اعضای شورا «انتخاب سرآمدان آموزشی» در سطح کشوری را وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)؛ قائم مقام وزیر و رئیس مرکز هیأت‌های امنا و هیأت‌های ممیزه (نائب رئیس شورا)؛  معاون آموزشی وزارت علوم (دبیر شورا)، معاون پژوهشی وزارت علوم؛ معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم؛ معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی؛ رئیس مرکز ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم؛ سه تن از اعضای شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی به پیشنهاد دبیر شورا و تأیید وزیر، دو تن از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور (ترجیحاً از استادان سرآمد سال‌های قبل)  به پیشنهاد دبیر شورا و تأیید وزیر تشکیل می‌دهند.

معاون آموزشی وزیر علوم عنوان کرد: پرونده های ارسالی از سوی مؤسسه پس از بررسی در دبیرخانه، در شورا «انتخاب سرآمدان آموزشی کشوری» مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از آن افراد برگزیده با رأی شورا و تأیید وزیر انتخاب می‌شوند. تعداد افراد برگزیده در مقام سرآمدان آموزشی کشوری حداکثر ۲۰ نفر در هر سال هستند. 

به گفته وی، جلسات کمیته موضوع مادۀ (٦) و شورا موضوع مادۀ «۹»، با حضور دوسوم از اعضاء رسمیت می‌یابد و مصوبات آنها با اکثریت رأی اعضای حاضر قانونی است. 

عموعابدینی اظهار داشت: به منظور تحقق گام دوم انقلاب اسلامی و نقش‌آفرینی استادان در تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت بنیان شاخص‌های مرتبط با جایزه حکمت و دانایی هر ساله از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم به مؤسسات ابلاغ می‌شود. جایزه حکمت و دانایی هر ساله به حداکثر ۳ نفر از منتخبان سرآمدی آموزشی کشوری و حائز شرایط دریافت جایزه اعطا می‌شود و معاونت آموزشی وزارت موظف به پیگیری ثبت جایزه حکمت و دانایی در مراجع قانونی است.

وی درباره تأمین اعتبار این طرح نیز گفت: اعتبارات لازم برای تقدیر و تشویق سرآمدان آموزشی و برگزیدگان جایزه حکمت و دانایی می‌بایستی در بودجه مؤسسات و معاونت آموزشی وزارت لحاظ شود و معاونت آموزشی وزارت علوم موظف است جزئیات مدارک احراز نمرات مربوط به ملاک‌های ارزیابی را سالیانه تا پیش از دی ماه هر سال به مؤسسات برای ارزیابی ابلاغ کند.

معاون آموزشی وزیر علوم عنوان کرد: این شیوه نامه در ۱۵ ماده و (۷) تبصره یازدهم بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در جلسه کمیسیون مقررات و آئین‌نامه‌های آموزشی و تحول در آموزش عالی شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی مطرح و پس از تائید معاونت آموزشی وزارت از سوی وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصویب شد و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجراست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول