اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ناباروری در کمین مردان چاق/چاق‌ها این توصیه‌ها را جدی بگیرند

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم در افزایش کیفیت اسپرم حفظ وزن مناسب است، گفت: بر اساس آخرین تحقیقات به ازای هر 9 کیلوگرم اضافه وزن، 10 درصد خطر ابتلا به ناباروری در مردان افزایش پیدا می‌کند.

ناباروری در کمین مردان چاق/چاق‌ها این توصیه‌ها را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،به طور کلی می ‌توان ناباروی را ناتوانی یک زوج در باردار شدن بعد از یک‌ سال نزدیکی منظم و بدون استفاده از پیشگیری‌ کننده ‌ها دانست.مدتها است ناباروری تنها مشکل بانوان به شمار نمی‌آید و در آقایان نیز رو به افزایش است.علت اصلی ناباروری مردان، ناتوانی در تولید اسپرم‌‌هایی سالم است که از نظر تعداد و تحرک اندازه مناسبی داشته باشند.

معمولا علت اصلی ناباروری مردان، رژیم غذایی ناسالم، فعالیت کم ورزشی و افزایش میزان هورمون‌ها در غذاهای مصرفی است که تمامی این‌ها می‌‌تواند تعداد و قدرت تحرک اسپرم ها را کاهش داده و باعث ناباروری مردان شود. برای مثال استفاده از دخانیات یکی از عوامل اصلی است. 

تنش‌‌های محیط اطراف نیز مثل قرار گرفتن مداوم در معرض گرما می‌تواند در تولید اسپرم تاثیر گذار باشد. همچنین استرس می‌‌تواند تاثیرات منفی بر میزان اسپرم و هورمون‌ تولید مثل بگذارد.

غزاله اسلامیان،عضو هیأت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی با اشاره به اینکه وضعیت تغذیه زوج‌ها از ماه‌ها قبل از اقدام به بچه‌دار شدن برکیفیت اسپرم، بلوغ تخمک و کیفیت نطفه تشکیل شده و لانه گزینی جنین تأثیرگذار است، اظهار کرد: پدر هم درست مثل مادر باید پیش از اقدام به بارداری توصیه‌های بهداشتی را رعایت و از نظر تغذیه و وزن بررسی شود.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه افزود: کیفیت اسپرم به ویژه تعداد کل اسپرم‌ها و تعداد اسپرم‌های متحرک، در مردان چاق در مقایسه با مردان دارای وزن مناسب، پایین‌‌تر است.

وی با تاکید بر اینکه افت کیفیت اسپرم‌ها و اختلالات در ترشح هورمون‌های جنسی در مردان چاقی که مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت هستند، بیشتر است، گفت:چاقی با افزایش التهاب و ایجاد مشکلات هورمونی منجر به اختلال در فرآیند تولید اسپرم‌ها و در نتیجه کاهش کیفیت اسپرم می‌شود.

اضافه وزن مردان خطر ناباروری را افزایش می‌دهد

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این‌که یکی از عوامل مهم در افزایش کیفیت اسپرم حفظ وزن مناسب است، گفت: بر اساس آخرین تحقیقات، به ازای هر 9 کیلوگرم اضافه وزن، 10 درصد خطر ابتلا به ناباروری در مردان افزایش پیدا می‌کند.کاهش وزن صحیح در مردان دارای اضافه وزن و چاق یکی از الزامات مهم قبل از اقدام به فرزندآوری است.

وی ادامه داد: در صورتی‌که به دلیل شرایط سنی پدر و مادر، زمان کافی برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب وجود ندارد، توصیه می‌شود حدود سه ماه قبل از اقدام به فرزندآوری، ابتدا پنج تا 10 درصد وزن فعلی را کاهش داده و سپس اقدام به بارداری کنید.

سلامت وزن‌مان را چطور ارزیابی کنیم؟

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه افراد بر اساس نمایه توده بدنی (BMI) می‌توانند با تقسیم وزن(بر حسب کیلوگرم) بر قد (برحسب متر) به توان 2، دریابند که از نظر وزنی در چه وضعیتی قرار دارند.

 اسلامیان توضیح داد: نمایه توده بدن بین18.5تا 24.9 به‌عنوان محدوده نرمال، بین 25 تا 29.9 اضافه وزن، بین 30 تا 34.9چاقی درجه یک، بین 35 تا 39.9چاقی درجه دو و اعداد بالاتر از 40 چاقی خطرناک است، البته این شاخص برای افراد ورزشکار مناسب نیست و حتما باید بر اساس شاخص های دیگری مانند اندازه گیری دور کمر، توده عضلانی و توده چربی توسط متخصص، ارزیابی شوند.

کاهش وزن غیر اصولی احتمال ناباروری را مضاعف می‌کند

وی پرهیز از رژیم‌های غیر اصولی و خودسرانه را خواستار شد و تاکید کرد: مردان چاقی که برای کاهش وزن از رژیم های غیراصولی پیروی می کنند، در نتیجه گرسنگی سلولی به سراغشان می‌آید، اسپرم‌ها نیز این گرسنگی سلولی را تجربه خواهند کرد و کاهش کیفیت اسپرم هم به دلیل اضافه وزن و هم به دلیل کاهش وزن غیر اصولی دوچندان می‌شود.

وی توصیه کرد:مردان چاق با مراجعه به متخصصان تغذیه، پس از ارزیابی وضعیت تغذیه و با دریافت یک رژیم غذایی کاهش وزن متعادل و متنوع، متناسب با نیازهای خود و همچنین اصلاح عادات غلط غذایی می‌توانند نقش مهمی در افزایش سلامت فرزند خود داشته باشند.

وی خطاب به پدران آینده ادامه داد: با انتخاب بشقاب غذایی سالم، اولین گام برای دستیابی به وزن مطلوب برای خود و همچنین سلامت فرزند آینده بردارند. نصف بشقاب غذای مصرفی را باید میوه‌ها وسبزی‌های تازه تشکیل دهند، یک چهارم آن، از انواع منابع پروتئینی(ترجیحاً گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی و یا جایگزین‌های گیاهی آن مانند حبوبات) و یک چهارم باقی مانده از انواع غلات کامل (سبوس‌دار) باشد.همچنین لبنیات کم‌چرب، روغن‌های گیاهی سالم و مایعات نیز به میزان نیاز، بخش دیگری از این برنامه غذایی را تشکیل می‌دهد.

 پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول