اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

فعالیت ۱۷۰ نهالستان در استان‌ها برای تحقق کاشت یک میلیارد درخت

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برای تحقق اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور، ۱۷۰ نهالستان در حوزه ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها فعالیت دارند.

فعالیت ۱۷۰ نهالستان در استان‌ها برای تحقق کاشت یک میلیارد درخت

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بعدازظهر امروز در جریان بازدید سرزده از نهالستان‌های استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی از سال گذشته آماده‌سازی زیرساخت‌ها را برای تولید یک میلیارد نهال در دستور کار قرار دادیم که در آینده به درخت تبدیل شوند و به همین دلیل عنوان این طرح را کاشت مردمی یک میلیارد درخت طی چهار سال در نظر گرفتیم.

وی گفت: در طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور، ۱۲۶ نهالستان جنگلی و ۴۴ نهالستان بیابانی در مجموع ۱۷۰ نهالستان در حوزه ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها فعالیت دارند.

نوبخت افزود: مانند کشورهای دیگر کاشت نهال را آغاز کردیم؛ به طور مثال کشور چین تولید ۷۰ میلیارد اصله درخت را در دستور کار دارد و تاکنون ۵۰ میلیارد آن را کاشته است و ترکیه تاکنون چهار و نیم میلیارد اصله درخت و پاکستان ۱۰ میلیارد درخت کاشته‌اند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: همچنین عربستان کاشت ۱۰ میلیارد درخت داخل کشور خودش و ۴۰ میلیارد اصله درخت خارج از کشورش را در دستور کار قرار داده و طی مطالعاتی که انجام دادند، اعتقادشان بر این است که در سال‌های بعد دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن خود را کم کنند؛ به دلیل اینکه درختانی که کاشته می‌شوند، سایه ایجاد می‌کنند و این سایه سبب می‌شود که آب کمتری از خاک تبخیر شود و روی سفره‌های زیرزمینی و سطح ایستابی تأثیرگذار است.

نوبخت بیان کرد: در ۱۵ اسفندماه سال گذشته وقتی رهبری درختکاری کردند فرمودند که بنده هم مانند هر ایرانی سه درخت کاشتم؛ این مهم اگر برای ما قبل از ۱۵ اسفند یک تکلیف قانونی بود؛ الآن برای ما ایرانیان به یک تکلیف شرعی تبدیل شده است که باید به بهترین شکل این فرمایش رهبری را تحقق ببخشیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: بخش قابل‌توجهی از نهال‌‌های تولیدشده با توجه به اینکه کشور ما نیاز به چوب هم دارد، برای مصارف صنایع که مواد اولیه و ثانویه‌شان چوب است، مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای این منظور در قالب زراعت چوب کار می‌شود.

نوبخت بیان کرد: این یک میلیارد نهال برای کارهای مختلف با اهداف مختلف استفاده می‌شود؛ بخشی از آن یعنی حدود ۳۰۰ میلیون آن برای زراعت چوب است که هم‌اکنون ۵۰۰ میلیون در این زمینه تقاضا داریم؛ برای زراعت چوب، نهال در زمین‌های مستثنیات مردم کاشته می‌شود.

وی افزود: طی تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت دفاع داشتیم و با توجه به عرصه‌های قابل‌توجهی که در اختیار دارند، برای استفاده از توان و نیروی سربازان و امکانات آنها برای سرسبزی این عرصه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سال گذشته با حضور نماینده صلیب سرخ جهانی در کشورمان قرار بود ۱۰۰ هزار اصله نهال بکاریم و نمایندگان مختلفی در استان‌های مختلف برای راستی‌آزمایی حضور داشتند که ۱۰۴ هزار اصله نهال را توانستیم در ۱۹ دقیقه و ۴۹ ثانیه بکاریم و آنچه نماینده صلیب سرخ جهانی در تلویزیون رسمی اعلام کرد این بود که ایران بین ۱۹۲ کشوری که صلیب سرخ جهانی و یا همان هلال احمر ما را دارند، توانست رکورد بزند.

نوبخت خاطرنشان کرد: برای سال جاری تولید و کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال را در دستور کار داریم؛ نهال‌هایی که سنوات قبل توسط بخش خصوصی و بخش دولتی کشورمان تولید شد، حدود ۴۰ میلیون نهال بود که ۲۵ میلیون نهال در نهالستان‌های خودمان تولید شد و ۱۵ میلیون نهال هم بخش خصوصی ایجاد کرد.

پایان پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول