اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

پیش بینی ۴۵ هزار هکتار کشت بهاره در خراسان‌شمالی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: سطح زیر کشت بهاره در سال زراعی ۱۴۰۲ برای استان حدود ۴۵ هزار هکتار تعیین شده است.

پیش بینی ۴۵ هزار هکتار کشت بهاره در خراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، عصر امروز وحید صباغ، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به آغاز فصل کشت بهاره امسال در استان، اظهارکرد: بر اساس برنامه الگوی کشت ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به خراسان‌شمالی برای اجرا در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ سطح زیرکشت بهاره این سال زراعی برای استان حدود ۴۵ هزار هکتار تعیین شده است.

وی گفت: در این برنامه ابلاغی برای کشت محصولاتی از جمله پنبه، چغندرقند، سیب زمینی، گوجه فرنگی، حبوبات و برخی از علوفه‌ها سطوح زیر کشت تعریف شده‌اند.

مدیر امور زارعت جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: به طور مثال در این برنامه ابلاغی، سطح زیرکشت پنبه ۹ هزار هکتار، چغندر قند ۲ هزار و ۵۵۰ هکتار، سیب زمینی ۵۵۰ هکتار، پیاز ۲ هزار هکتار، گوجه فرنگی ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار و برنج نیز صفر تعریف شده‌اند.

وی عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از اجرای این برنامه الگویی در سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ ارائه سه نوع کود با قیمت یارانه‌ای برای محصولات گندم، جو، کلزا و چغندرقند در نظر گرفته است.

صباغ افزود: اختصاص بذر با قیمت یارانه‌ای را برای محصولات گندم، جو، حبوبات و بذر پنبه ( تولید داخلی) نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره کشت برنج در مزارع آبی شهرستان‌های مانه و سملقان و بجنورد در فصل زراعی بهار امسال نیز تصریح کرد: بر اساس برنامه الگوی کشت ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به استان، سطح زیرکشت این محصول در استان به علت کاهش میزان بارش‌ها صفر تعیین شده است، در حالیکه در سال گذشته ۴۰۰ هکتار از مزارع آبی این ۲ شهرستان زیر بار کشت این محصول رفته بود.

صباغ با اذعان بر این نکته که درآمدزایی حاصل از فروش برنج بیشتر از سایر محصولات کشاورزی است، بیان کرد: برنامه الگوی کشت محصولات در فصل زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۲، در آبان ماه گذشته به تمامی ادارات شهرستان‌ها برای اطلاع‌رسانی به کشاورزان ابلاغ شد تا کشاورزان برای انتخاب محصول یا محصولات جایگزین کم آب طلب معرفی شده، فرصت تصمیم‌گیری داشته باشند.

وی با یادآوری این مطلب که در استان  فصل کشت نشاء برنج در مزرعه از اواسط خرداد ماه آغاز می‌شود، اعلام کرد: این سازمان در فصل بهار امسال مبتنی بر دستورالعمل ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌گونه حمایتی در زمینه ارائه کود، بذر و تسهیلات برای کشت برنج انجام نخواهد داد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: مدیریت اختصاص آب به مزارع تحت کشت برنج نیز با شرکت آب منطقه‌ای است.

وی یادآور شد: از سال‌های گذشته نیز برنامه آموزش روش کشت محصولات کم آب طلب مناسب با اقلیم استان در دستور کار واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی بوده است و هر ساله این دوره‌ها برای کشاورزان برگزار می‌شوند.

صباغ درباره بهره‌گیری از روش خشکه‌کاری برنج که در استان گلستان تجربه شده است، افزود: میزان بارندگی و وضعیت رطوبت هوا در استان گلستان با استان خراسان‌شمالی بسیار متفاوت است.

وی اعلام کرد: نظر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران درباره بهره‌گیری از روش خشکه‌کاری برنج در استان منفی بوده و اعلام شده است که این روش در خراسان‌شمالی قابلیت اجرایی ندارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در خاتمه درباره وضعیت رشد رویشی محصولات گندم و جو که در پاییز ۱۴۰۱ در مزارع آبی و دیم استان کشت شده بودند نیز اعلام کرد: در فصل زراعی پاییز سال گذشته ۴۸ هزار هکتار به کشت گندم آبی و ۹۵ هزار هکتار به کشت گندم دیم همچنین ۳۰ هزار هکتار به کشت جو آبی و ۳۲ هزار هکتار نیز به کشت جو دیم اختصاص یافت.

وی گفت: هر چند در زمستان ۱۴۰۱ و فروردین ماه جاری بارندگی‌های خیلی موثری نداشتیم، با این وجود، وضعیت رویش این محصولات یاد شده در مزارع دیم و آبی استان خیلی بد نیست.

صباغ ابراز امیدوای کرد: در هفته‌های پیش رو بارندگی‌های خوبی داشته باشیم تا بر وضعیت رویشی این محصولات موثر باشند.

پایان پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول