اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

کشف مکانیسم پاکسازی کننده هوا توسط دانشمندان

دانشمندان اعلام کردند که جو زمین خود را با استفاده از مکانیسمی که قبلا شناخته شده نبود تمیز می‌کند.

کشف مکانیسم پاکسازی کننده هوا توسط دانشمندان

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از ساینس دیلی، یافته‌های جدید ممکن است بر نحوه ساخت مدل‌های کامپیوتری توسط محققان برای پیش‌بینی آلودگی هوا تأثیر بگذارد.

 بر اساس یک مطالعه جدید و بررسی شده، جو با ایجاد مولکولی به نام هیدروکسید (OH) از طریق مکانیسمی که قبلا ناشناخته بود، خود را پاک می کند.

هیدروکسید بسیاری از گازهای آزاد شده توسط فرآیندهای طبیعی و فعالیت های انسانی را اکسید و آنها را به محصولات محلول در آب تجزیه می کند که می توانند شسته شده و از جو خارج شوند. پل کراتزن، برنده جایزه نوبل، از هیدروکسید به عنوان شوینده جو یاد می کند.

تاکنون دانشمندان فکر می‌کردند که هیدروکسید عمدتاً توسط نور خورشید تشکیل می‌شود، اما مطالعه جدیدی که هفته گذشته در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد نشان داد که یک میدان الکتریکی قوی که در سطح بین قطرات آب موجود در هوای اطراف وجود دارد اینکار را انجام می دهد.

این تیم مطالعه را با اندازه‌گیری غلظت OH در ویال‌های مختلف انجام دادند، برخی از آنها حاوی سطح هوا-آب و برخی دیگر فقط حاوی آب بدون هوا بودند. آنها سپس تولید OH در تاریکی را با گنجاندن یک مولکول که هنگام واکنش با OH روشن می شود، ردیابی کردند. دانشمندان دریافتند که نرخ تولید OH در تاریکی یکسان یا حتی بیشتر از سایر محرک ها مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

کریستین جورج، شیمیدان اتمسفر در دانشگاه لیون در فرانسه و نویسنده اصلی مطالعه توضیح داد که «OH بازیگری کلیدی در داستان شیمی اتمسفر است. واکنش هایی را آغاز می کند که آلاینده های موجود در هوا را تجزیه و به حذف مواد شیمیایی مضر از جو مانند دی اکسید گوگرد و اکسید نیتریک که گازهای سمی هستند کمک می کند. بنابراین، داشتن درک کامل از منابع و مخازن آن، کلید درک و کاهش آلودگی هوا است.»

این تیم خاطرنشان کرد که یافته‌های جدید درک منابع OH را تغییر می‌دهد و بر نحوه ساخت مدل‌های کامپیوتری توسط محققان برای پیش‌بینی آلودگی هوا تأثیر می‌گذارد و می تواند مدل های آلودگی هوا را به طور قابل توجهی تغییر دهد. OH یک اکسیدان مهم در داخل قطرات آب است و فرض اصلی در مدل‌ها این است که OH از هوا می‌آید و مستقیماً در قطره تولید نمی‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول