اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دمشق: هیچ نشانه مثبتی از خروج نظامیان ترکیه از سوریه مشاهده نمی‌شود

معاون وزیر امور خارجه سوریه تأکید کرد که ترکیه باید به صورت شفاف، اعلام کند که نیروهای خود را از اراضی سوریه خارج خواهد کرد و آغاز خروج این نیرو، نقطه آغازی برای تماس مجدد بین طرفین خواهد بود.

دمشق: هیچ نشانه مثبتی از خروج نظامیان ترکیه از سوریه مشاهده نمی‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ایمن سوسان معاون وزیر امور خارجه سوریه امروز سه‌شنبه بار دیگر تأکید کرد که نظامیان ترکیه باید از خاک این کشور خارج شوند.

شبکه خبری الاخباریه سوریه به نقل از سوسان گزارش داد، ترکیه باید به صورت شفاف و بدون هیچ ابهامی، اعلام کند که نیروهای خود را از اراضی سوریه خارج خواهد کرد و آغاز خروج این نیرو، نقطه آغازی برای تماس مجدد بین طرفین خواهد بود.

وی ادامه داد: وجود هر خطر تروریستی عملا و قانونا مستلزم هماهنگی و همکاری است. سوریه هم برای انجام این همکاری، اعلام آمادگی کرده است؛ البته تا زمانی که در راستای احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی خود باشد.

این مقام سوری در عین حال تأکید کرد: سوریه حامی گفت‌وگو و ارتباط با همه کشورهاست؛ حتی کشورهایی که در طول سالهای بحران، نقش منفی ایفا کردند. این مسئله، بر اساس اصول ملی و در نظر گرفتن منافع ملت سوریه است. 

سوسان با بیان اینکه سوریه از تلاشهای دوستان ایرانی و روس برای برقراری مجدد تماس با ترکیه، استقبال کرده است، خاطر نشان کرد: برای دستیابی به این هدف، شرایط و مستلزمات عینی لازم است که باید فراهم شود، ولی تا کنون درباره خروج نیروهای ترکیه از سوریه یا در خصوص مبارزه با تروریسم و نابودی آن در شمال غرب سوریه به ویژه در منطقه ادلب، هیچ نشانه مثبتی مشاهده نکرده‌ایم.

وی در پایان تأکید کرد که مسئولیت کنترل مرزها بین کشورهای همسایه، یک مسئولیت مشترک است که با همکای صورت می‌گیرد، نه مداخلات یکجانبه و غیر قانونی.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و سایر مسئولان این کشور بارها مدعی شده‌اند که به دنبال از سرگیری روابط با سوریه هستند، ولی مسئولان سوری از جمله بشار اسد رئیس جمهور سوریه تأکید دارد که خروج نظامیان ترکیه از خاک این کشور، نخستین گام در این مسیر است که باید برداشته شود.

بشار اسد همچنین تأکید کرده است که احتمالا این اقدامات اردوغان، به خاطر انتخابات ریاست جمهوری است که قرار است به زودی برگزار شود و چنین مسائلی، بیشتر مصرف انتخاباتی دارد. لذا خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه، گامی است که پیش‌شرط آغاز هر گونه دیدار بین رؤسای دو کشور عنوان شده است.

در همین ارتباط، علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی که در راس هیأتی برای حضور در نشست چهارجانبه معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه به مسکو سفر کرده است، روز گذشته با بوگدانف و هیأت همراه ملاقات و  در خصوص آخرین تحولات سوریه و منطقه گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین بر لزوم ‌حل ‌و فصل مسائل موجود بین سوریه و ترکیه از طریق راه حل مسالمت آمیز و گفت‌وگوهای سیاسی تأکید کرده و حمایت خود را از پیشبرد عادی سازی روابط این دو کشور در چارچوب نشست‌های چهار‌جانبه و براساس قوانین و مقررات بین‌المللی و حسن همجواری اعلام کردند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول