اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گرایش ترکیه به روسیه و چین؛ آیا آنکارا از غرب و آمریکا فاصله می‌گیرد؟

در میزگردی در بیشکک با موضوع «سیاست خارجی ترکیه پس از اجلاس سازمان کشورهای ترک: بردار سازمان همکاری شانگهای» تاکید شد که ترکیه از غرب و آمریکا فاصله گرفته است.

گرایش ترکیه به روسیه و چین؛ آیا آنکارا از غرب و آمریکا فاصله می‌گیرد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، میزگردی در بیشکک با موضوع «سیاست خارجی ترکیه پس از اجلاس سازمان کشورهای ترک؛ بردار سازمان همکاری شانگهای» با حضور کارشناسان بین المللی، دانشمندان علوم سیاسی و نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.

شرکت کنندگان در این رویداد وضعیت کنونی ترکیه و اقدامات سیاست خارجی این کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

«پاول دیاتلنکا» کارشناس تاریخ و علوم سیاسی در این نشست اظهار داشت: در یکی دو سال اخیر اردوغان شروع به اجرای یک سیاست خارجی مستقل به طور فزاینده‌ کرده که واشنگتن این استقلال و روابط با چین و روسیه را دوست ندارد.

وی ادامه داد: زلزله بزرگ اخیر در ترکیه که جان ده‌ها هزار نفر را گرفت و بیش از 200 هزار ساختمان را ویران کرد نشان داد که تا چه حد روابط بین دو کشور سرد شده است.

دیاتلنکا گفت: پس از اعلام اطلاعات در مورد این فاجعه، برخی کشورهای آسیای مرکزی و روسیه کمک و گروه نجات فرستادند، چین به سرعت واکنش نشان داد. در حالی که همانطور که از مطبوعات ترکیه می‌توان قضاوت کرد، آمریکا و متحدانش برای کمک به این کشور عجله نداشتند. سپس غرب به ترکیه وعده یک میلیارد دلار برای بازسازی زیرساخت‌ها داد، اما در واقع بخش کوچکی را اختصاص می‌دهد.

این کارشناس قرقیز گفت: نزدیک شدن ترکیه به چین و روسیه عامل جدیدی در ژئوپلیتیک است که اهمیت آن برای کشورهای آسیای مرکزی می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. در واقع منطقه ما توسط چندین کشور از شمال - روسیه، از شرق - چین، از جنوب - ایران و افغانستان احاطه شده است. ترکیه تنها متحد آمریکا بود که راه غرب را برای منطقه ما باز  می‌کرد. با این حال ترک‌ها سیاست خود را عوض کرده و از واشنگتن دور می‌شوند.

«مارس ساریف» کارشناس سیاسی قرقیزستان نیز خاطر نشان کرد: در ترکیه به خوبی می‌دانند چه کسانی دوستانشان هستند و چه کسانی دوستانشان نیستند.

«پاول وروبیوف» کارشناس ارشد حقوق بین الملل نیز گفت: ویرانی‌های بزرگ ناشی از زلزله توسط غرب برای حل مشکلات سیاسی مورد استفاده قرار گرفت. زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.7 ریشتر بامداد 6 فوریه جنوب شرق ترکیه و سوریه را لرزاند. میلیون‌ها نفر از تخریب خانه‌های خود در منطقه فاجعه‌وار آسیب دیده‌اند. اردوغان خسارت وارد شده به کشورش را حدود 104 میلیارد دلار برآورد کرد. سازمان ملل قبلاً از پاسخ ضعیف به فراخوان اضطراری برای جمع آوری بیش از یک میلیارد دلار برای ترکیه ابراز تأسف کرده است.

وی ادامه داد: از 104 میلیارد دلار مورد نیاز برای بازسازی، ایالات متحده تنها 85 میلیون دلار را به ترکیه ارسال کرد که کمتر از 0.1 درصد نیاز است. تصمیم بر این شد که از تخریب‌های گسترده ناشی از زلزله برای حل مشکلات سیاسی استفاده شود. بلافاصله پس از این فاجعه کمپین اطلاع رسانی در رسانه‌های غربی با هدف انتقاد از مقامات و نهادهای انتظامی کشور آغاز شد.

«آرسین اوسیانوف» کارشناس مسائل ترکیه هم خاطر نشان کرد که اردوغان با رئیس جمهور روسیه تماس دارد، آنکارا تحریمی علیه مسکو اعمال نکرده است. رئیس جمهور ترکیه در تلاش است تا جایگاه میانجی بین طرف‌های درگیر را در اختیار بگیرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول