اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

فعالیتهای پرورشی/ تصویری از نظام آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب اسلامی – قسمت سوم

در تصویری که از نظام تربیتی و پرورشی در آموزش و پرورش انقلاب اسلامی ترسیم می شود، شناخت دقیقی از گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی وجود دارد و همه مدیران سازمانها و بخش های آموزش و پرورش گفتمان تربیتی دارند و دغدغه مند تربیت و رشد انسانها هستند و نسل آینده، گام دومی را تربیت می کنند. حامد تقدیری

فعالیتهای پرورشی/ تصویری از نظام آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب اسلامی – قسمت سوم

حامد تقدیری

در چند یادداشت فضای ذهنی ام را آموزش و پرورش انقلاب اسلامی، توضیح می دادم. در یادداشت قبلی به مسئله تربیت نیروی انسانی پرداختیم. در این یادداشت، به فعالیتهای تربیتی و پرورشی نگاهی می اندازیم.

وقتی می‌خواهیم درباره فعالیت های تربیتی و پرورشی آموزش و پرورش انقلاب اسلامی صحبت کنیم، اول باید به این همه فرمایشات رهبر عزیزمان مراجعه کنیم. همین هایی که فریاد دغدغه از کلمه کلمه اش به گوش می رسد و انگار ما دیگر گوش هایمان پر شده است. هر چه می‌خوانم، می بینم خیلی نیازی نیست تصورات مان را بنویسیم که رهبر عزیزمان همه چیز را فرموده اند. از تحول در ساختار گفتند و از اهمیت آن، واینکه در دورانی خطا کردند و معاونت پرورشی را به بهانه هایی تعطیل کردند. اما بگذارید درچند نوشتار تصورات مان از فعالیت پرورشی وزارت آموزش و پرورش انقلاب اسلامی را بنویسم.

فعالیت های پرورشی و تربیتی در وزارت آموزش و پرورش انقلاب اسلامی، محدود در یک معاونت نیست. معاونتی که در کنار بقیه معاونت ها و رییس سازمان ها در جلسه ی شورای معاونین بنشیند و ابلاغ های سازمانی اش را دنبال کند، نیست.

فعالیت های پرورشی و تربیتی، محدود در یک معاونت نیست.

 

اگر آموزش و پرورش انقلاب اسلامی چند وزیر داشت، حتما یک وزیرش پدر فعالیت های تربیتی و پرورشی بود. لکن وزیر آموزش و پرورش انقلاب اسلامی در تصورات ما حتما گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی را به خوبی می فهمد و مسیر نظام این وزارتخانه را بر اساس گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی طراحی می‌کند.

وزیر گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی را به خوبی می فهمد و مسیر نظام این وزارتخانه را بر اساس گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی طراحی می‌کند.

 

در این وزارتخانه در نگاه ما اگر معاونتی هم وجود دارد، او قائم مقام وزیر و فرمانده قرارگاه تربیتی این نظام است. همه ی سازمان های تربیتی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن اولیا و مربیان و پرورشی سازمان های مختلف مثل سمپاد ، استثنایی و مدارس خارج از کشور و دفتر همکاری حوزه و آموزش و پرورش و .. هماهنگ و در یک مسیر گفتمانی عمل می‌کنند. هماهنگی که در این قرارگاه شکل می‌گیرد و روح نشاط و حرکت تربیتی و پرورشی منسجم و موثر را نوید می دهد.

در این نظام تربیتی و پرورشی برای طراحی ساختار، قالب ها و برنامه های به روز و تولید محتوا بر اساس مخاطب، درست فکر می‌شود.

 

در نگاه ما در این نظام تربیتی و پرورشی علاوه بر شناخت گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی برای طراحی ساختار، قالب ها و برنامه های به روز و تولید محتوا بر اساس مخاطب، درست فکر می‌شود. یکی از قرارگاه ها و ساختارهای مهم آن حتما رسانه و فضای مجازی است. در نگاه ما وقتی شیپور جنگ نفر به نفر، در رسانه ها با این قدرت در آمده، چنین وزارت‌خانه ی مهمی با سرعت سازمان رسانه ای اش را بر پا می کند. سازمان رسانه ای برای رسانه های میدانی و تابلو های درون و بیرون مدرسه برنامه دارد. فکرش را بکنید چقدر دیوار داخل و بیرون مدارس در کشور است که بزرگترین بیلبورد گفتمانی است که از آن بهره کمی می بریم.

استودیو های رسانه پر از نوجوان های خلاق و خوش فکر است که خودشان برای روایت نوجوانان انقلاب اسلامی به میدان آمده اند.

 

سازمان رسانه ای به رسانه ی ملی و شبکه های تلویزیون دقیق و درست فکر می‌کند. برای ساخت جایگاه و شأن معلم برنامه می سازد. برای تحولاتش برنامه رسانه ای دارد، برای رشد و تعالی تربیتی و اوقات فراغت بچه ها برنامه دارد. استودیو های رسانه اش پر از نوجوان های خلاق و خوش فکر است که خودشان برای روایت نوجوانان انقلاب اسلامی به میدان آمده اند و تولیداتشان آنقدر خوب است که کنداکتور رسانه ی ملی توان پخش ندارد.

سازمان رسانه ای، شبکه شاد را خوب می شناسد و برای بخش رسانه اش برنامه دارد. (در قلم شبکه شاد بیشتر درباره سامانه آموزش و پرورش انقلاب اسلامی صحبت خواهیم کرد.)

خانواده ها با خیال راحت می‌توانند بخش رسانه ای شاد را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

سازمان رسانه ای برای فضای مجازی و تولیدات و پادکست و نوشتار ها و تصاویر و عکس ها و... برنامه دارد.

حتی برای خبر و روایت ها برنامه دارد. خبرگزاری اش صرفا اخبار روزمره بی اثر را منعکس نمی کند که پنجره روایت های دانش آموزان و معلمانی است که زیبا می بینند و زیبا از سراسر کشور و جهان (حواس مان هست که بیش از صد مدرسه در خارج از کشور داریم)روایت می‌کنند.

یکی از مهمترین بخش های فعالیت های پرورشی در وزارتخانه سازمان و قرارگاه عملیاتی رسانه است.

 

خلاصه که یکی از مهمترین بخش های فعالیت های پرورشی در وزارتخانه آموزش و پرورش انقلاب اسلامی حتما سازمان و قرارگاه عملیاتی رسانه است.

در تصورات ما مسئولین سازمان ها و بخش ها نگاه و گفتمان تربیتی دارند. افراد خوبی که فقط مدیریت سازمان ها را بر عهده بگیرند نیستند.

مسئولین سازمان ها و بخش ها برای دغدغه تربیت و رشد انسان ها روز و شب ندارند.

 

خودشان برای دغدغه تربیت و رشد انسان ها روز و شب ندارند. اگر مدارس استعداد های درخشان را راهبری می کنند، اول برای تربیت و رشد دانش آموزان، برای اردوها و فراغت هایشان، برای فکر و اندیشه شان فکر می کنند و مدارس با داده های محض علمی و تست محور پیش نمی رود که خروجی آن هجرت ها باشد.

مدارس با داده های محض علمی و تست محور پیش نمی رود.

 

در این نظام دانش آموزان ماندن ها و ساختن ها و آباد کردن ها را از ابتدا فرا می گیرند. اگر کودکان استثنایی هستند فقط دغدغه، آموزش، خواندن و نوشتن ها نیست که کتابهای صوتی، اردوها و برنامه های تربیتی و فرهنگی مخصوص این دانش آموزان پاک و معصوم به خوبی دیده شده است.

همه ی مدیران سازمانها و بخش های آموزش و پرورش انقلاب اسلامی گفتمان تربیتی دارند.

 

در تصورات ما همه ی مدیران سازمانها و بخش های آموزش و پرورش انقلاب اسلامی گفتمان تربیتی دارند و نسل آینده، گام دومی را تربیت می کنند.

ادامه دارد ...

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول