اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

معماری مدرسه اسکوباکه

مدرسه اسکوباکه، با برآوردن نیازهای متنوع و متغیر دانش آموزان و درگیر کردن آنها در بسیاری از فعالیت‌های مختلف و متنوع، چارچوبی محرک، خلاقانه و سرگرم‌کننده برای آموزش و یادگیری ایجاد می‌کند. رضا درخشان

معماری مدرسه اسکوباکه

رضا درخشان

این مدرسه، در سال 2017 در زمینی به مساحت 9300 متر مربع در شهر اودر (Odder) کشور دانمارک، توسط معماران CEBRA طراحی شده است.

مدرسه اسکوباکه، 650 دانش آموز و 100 کودک را در یک مرکز مهدکودک که در مجاورت آن قرار گرفته، در خود جای می دهد. معماری این مدرسه و همچنین مصالح بکارگرفته شده در آن، الهام گرفته از محیط اطرافش یعنی محله و جنگل است.

معماری این مدرسه، به شکل یک ساختمان دو طبقه با الهام از بافت موجود و به شکل سقف های شیبدار طراحی شده است. تا آنجا که ممکن بوده درختان جنگلی حفظ شده اند تا سرسبزی محیط و طبیعت موجود محفوظ بماند. تعداد محدودی درخت هم که قطع شده اند، در فضای داخلی به عنوان مبلمان مورد استفاده قرار گرفته اند. همچنین تمام ورودی ها، آمفی تاتر و همچنین پله ها هم از چوب ساخته شده اند. به این ترتیب، با بکارگیری گسترده از چوب در فضاهای داخلی، ارتباط افراد با محیط گرم و دلپذیر خواهد بود.

ساختمان این مدرسه، به شکل چهار واحد که در یک بخش مشترک مرکزی با سه میدان متصل که هر کدام دارای ماهیت و موضوعی مجزا هستند، تشکیل شده است. این سه میدان عبارتند از: میدان علم، میدان خلاقیت، و میدان ورزش.

این ساختار، دسترسی مستقیم به فضاهای مشترک و محیط بیرون را از تمام مناطق مدرسه فراهم می کند.

فضاهای داخلی مدرسه به گونه ای طراحی شده اند که نیازهای مختلف روزانه دانش آموزان و کارکنان را برآورده سازد. کلاس‌ها، راهروها و فضاهای مشترک متنوع هستند و از نظر اندازه و شکل متفاوت هستند، مثل اتاق‌هایی با سقف‌های بلند یا کوتاه، روشن یا کم نور، کوچک یا بزرگ.

فضاها و اتاق های مختلف و متنوع امکان آموزش، بازی و حرکت به شیوه های مختلف را در طول روز در مدرسه و در عین حال با در نظر گرفتن نیازهای اجتماعی دانش آموزان فراهم می کنند. در حالی که فضاهای مشترک باز برای مجامع بزرگتر مفید هستند، فضاهای کوچکتر و بسته تر برای گروه های کوچکتری از دانش آموزان مناسب هستند. همچنین فضاهایی وجود دارند تا دانش آموزانی که می خواهند به تنهایی وقت خود را سپری کنند، مورد استفاده قرار گیرند.

ترکیب فضاهایی با سقفهای بلند و کوتاه، پرنور و کم نور، فضاهای کوچک و بزرگ، به کودکان این امکان را می دهد که بسته به نیازها و خلق و خوی خود به موقعیت های اجتماعی مختلف مثل جمع های بزرگ، گروه های کوچک یا حتی به تنهایی روی بیاورند.

علاوه بر این، چیدمان فضاهای بیرونی هم متنوع است و نیازهای مختلفی را از نظر نور خورشید، سایه و سرپناه برآورده می کنند. از همین رو، این فضاها می توانند برای برنامه ها و فعالیتهایی که به شکل روزانه در مدرسه تعریف می شوند، مورد استفاده قرار گیرند.

پلکان بزرگ چند منظوره، یک مکان مرکزی در مدرسه است، و جایی است که دانش آموزان برای رویدادها و جلسات دور هم جمع می شوند، و همچنین برای دورهمی های دوستانه و معمولی و فعالیت های غیررسمی نیز در طول روز مورد استفاده قرار می گیرد.

این راه پله چوبی و نورگیرهای هندسی که در آن محیط قرار دارند، به گونه ای در نظر گرفته شده اند تا در روزهای کوتاه و تاریک زمستانی دانمارک تا حد امکان نور طبیعی داخل ساختمان را تامین کنند.

ستون‌های چوبی خاکستری که از راه پله عبور می‌کنند و به فضایی با سقف بلند منتهی می‌شوند، بر اهمیت خاص و وحدت‌بخش آن محیط تأکید می‌کنند.

یکی از ویژگی های مهم محیط آموزشی مدرن این است که چگونه حرکت و ورزش به طور فعال در داخل، بیرون و خود ساختمان مدرسه انجام می شود. این مدرسه، تاکید ویژه ای بر فعالیت بدنی و بازی به عنوان بخشی طبیعی از زندگی روزمره کودکان دارد و تلاش می کند تا حرکت به بخشی طبیعی از زندگی روزمره دانش‌آموزان تبدیل ‌شود. از این رو، در هر کلاس درس، یک منطقه به طور خاص برای فعالیت بدنی طراحی شده است.

تپه‌های بازی، امکانات بازی با توپ در زمین بازی مدرسه، و فضاهای ویژه‌ای که برای فعالیتهای بدنی طراحی شده اند، امکان حرکت و بازی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند. یک سالن ورزشی داخلی نیز مستقیماً به فضای بزرگ مشترک موجود در داخل ساختمان منتهی می شود.

           

نقل از:

https://cebraarchitecture.dk/project/skovbakke-school/

https://www.archdaily.com/

https://dac.dk/en/knowledgebase/architecture/skovbakke-school/

https://schoolconstructionnews.com/2018/03/12/skovbakke-primary-hygee/

https://landezine.com/skovbakke-school-and-daycare-by-cebra/

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول