اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

وارداتِ حرام، بلای جان تنها کارخانه‌ تولید لوله‌های استیل در غرب آسیا

کارخانه‌ای که با ظرفیت بالقوه‌ ۹۰۰۰ تن تولید لوله‌های استیل استنلس، می‌تواند علاوه بر نیاز داخلی، به ارزآوری و صادرات کمک کند، اکنون به دلیل تعرفه‌ پایین واردات جنس کم‌کیفیت خارجی، با مشکلات جدی رو‌به‌رو است.

وارداتِ حرام، بلای جان تنها کارخانه‌ تولید لوله‌های استیل در غرب آسیا

به گزارش خبرگزاری فارس از اقلید، پایین بودن تعرفه‌ واردات لوله‌های استیل خارجی و کم‌کیفیت، درحالی پشت تنها کارخانه تولید لوله‌های استیل استنلس غرب آسیا را خم کرده است که رهبرمعظم انقلاب، واردات محصولات خارجی با مشابه داخلی را حرام دانستند و در سخنان نوروزی خود در حرم مطهر رضوی در سال ۹۶ با اشاره به دو موضوع واردات و قاچاق بیان کردند: «واردات کالاهایی که در داخل به‌قدر کافی تولید می‌شود، بایستی به‌صورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته شود.»

مقتدر مظلوم

شرکت تولید لوله‌های استیل استنلس سانیج‌جم اقلید با دارا بودن گواهی‌های متعدد استاندارد بین‌المللی، اکنون به دلیل تعرفه‌ پایین واردات، تنها ۷ درصد از توان خود، تولید دارد.

توان تولید این کارخانه، سالانه ۹۰۰۰ تن است درحالی که مصرف داخلی این لوله‌ها در کشور سالانه ۶۰۰۰ تن است و این یعنی کارخانه‌ای که می‌تواند نقشی مهم و موثر در ارزآوری و اشتغال داشته باشد، اکنون به دلیل تعرفه‌ پایین واردات، با معضل فروش محصول خود روبه‌رو است.

 

زمانی که علی‌اکبری، مدیر تولید این کارخانه، در نشست استاندار فارس با اهالی صنعت و کارآفرینان اقلیدی این موضوع را مطرح کرد، ایمانیه از وی خواست تا مکاتبات لازم را با استانداری برای پیگیری موضوع انجام دهد و محمدهادی ایمانیه در این نشست که ۲۵ اسفندماه در فرمانداری اقلید باحضور جمعی از مدیران کل استان برگزار شد، گفت: «البته این موضوع پیگیری زیادی می‌خواهد و نباید خسته بشوید. ۱۰ بار، ۱۲ بار نامه بزنید!»

بار گران دلالان

واردات مواد اولیه توسط دلالان ذی‌نفوذ و نه تولید کننده، معضل دیگری است که این کارخانه را با مشکل مواجه کرده است. این امر باعث می‌شود تا قیمت ماده‌ی اولیه برای تولیدکننده گران‌تر تمام شده و در نهایت به افزایش قیمت محصول بینجامد.

به گزارش فارس، سال‌های متعددی است که رهبر معظم انقلاب، شعار سال را با نگاه ویژه به مسائل اقتصادی، به ویژه تولید و حمایت از کالای ایرانی انتخاب می‌کنند. سیاست جمهوری اسلامی در حمایت از تولید داخلی مشخص است. اما عزم دولتمردان در اجرای این سیاست‌ها تا چه اندازه جدی است؟ آیا دولت سیزدهم، باوجود همه‌ی تلاش‌ها خواهد توانست دست‌های پشت پرده را که مستقیم به سفره‌ جوانان ایرانی دراز شده، کوتاه کند؟

یادداشت از: علی اصغر فروتن اقلیدی

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول