اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ریشه‌های شکل‌گیری تورم در کشور/ رشد سرمایه‌گذاری در گرو کاهش مقررات بازدارنده است‌

عضو اتاق بازرگانی گفت: برای توسعه صادرات نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت هستیم و یکی از زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری است، برای سرمایه‌گذاری نیز باید قوانین و مقررات بازدارنده حذف شود و از دانش و مدیریت روز دنیا بهره‌ گرفت.

ریشه‌های شکل‌گیری تورم در کشور/ رشد سرمایه‌گذاری در گرو کاهش مقررات بازدارنده است‌

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جدید و ‌نامگذاری سال 1402 با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» اظهار داشت: تورم معلول علت‌های مختلف است بنابراین برای مهار تورم باید مجموعه عوامل اثرگذار بر تورم را شناسایی کرد. 

این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: افزایش هزینه‌های تولید، نوسانات نرخ ارز، افزایش پایه پولی، کسری بودجه و رشد عرضه پول مازاد بر رشد اقتصادی از عوامل اثرگذار بر تورم است بنابراین با کنترل این عوامل می‌توان تورم را مهار کرد. 

وی اظهار داشت: رشد عرضه پول مازاد بر رشد اقتصادی یکی از عوامل تورم است بنابراین باید حجم گردش پول و عرضه خدمات و کالا باید تناسب داشته باشد و اگر این تناسب به‌هم بخورد عرضه پول بیشتر می‌شود و قطعا تورم ایجاد می‌شود. 

آرگون بیان داشت: مشکلات اقتصادی ما مربوط به چند سال اخیر نیست و با توجه به تحریم‌ها به نوعی درآمدهای نفتی کشور کاهش یافته است و دسترسی به منابع مالی کم شده است و در واقع وقتی دولت‌‌ها با کسری منابع مواجه می‌شوند، ‌برای جبران این وضعیت اقدام به چاپ پول و استقراض از بانک‌ها می‌کنند که این موضوع تورم‌زا است بنابراین  برای کنترل تورم باید مجموعه این عوامل تحت کنترل قرار گیرد. 

آرگون بیان داشت: در شرایط تحریم هزینه ورود کالاهای و مواد اولیه بیشتر می‌شود و در این شرایط سرمایه‌گذاری در کشور کاهش می‌یابد و سرمایه‌ها به سمت واسطه‌گری و کارهای غیرمولد می‌رود بنابراین در مجموع برای مهار تورم باید حتما به ریشه‌های بروز تورم توجه شود.

‌وی با بیان اینکه مساله اصلی کشور ما در واقع اقتصاد است، گفت: برای حل مساله تورم و تولید باید استراتژی داشته باشیم‌، تولید در نتیجه سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، ‌وقتی سرمایه‌گذار شاهد مشکلات و عدم ثبات قوانین و مقررات باشد سرمایه خود را به سمت تولید نمی‌برد و این موضوع موجب حرکت سرمایه به سمت کارهای غیرمولد که از عوامل تورم هستند، می‌شود. 

وی در رابطه با چگونگی فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی و توسعه صادرات غیرنفتی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌ اخیرا بر آن تاکید داشتند، بیان داشت: برای توسعه صادرات غیرنفتی، نیازمند تعامل مثبت و سازنده با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای دنیا هستیم و همچنین باید استفاده از دانش و تکنولوژی دنیا و استفاده از مدیریت کارآمد و روز دنیا ‌در دستور کار باشد.

آرگون بیان داشت: مردم و دولت مکمل یکدیگرند، باید فضایی فراهم شود تا مردم بتوانند سرمایه‌گذاری کنند، برای توسعه صادرات نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت هستیم و یکی از زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری است، برای سرمایه‌گذاری نیز باید قوانین و مقررات بازدارنده حذف شود و از دانش و مدیریت روز دنیا بهره‌ گرفت تا کالای با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای جهانی تولید شود. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول