اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توسعه بخش کشاورزی و صادرات فرآورده‌ در دستور کار ازبکستان

رئیس جمهور ازبکستان بر توسعه بخش کشاورزی و افزایش صادرات فرآورده‌های آن تاکید کرد.

توسعه بخش کشاورزی و صادرات فرآورده‌ در دستور کار ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست ویدئویی بررسی مسائل کشاورزی و مواد غذایی، بر توسعه این بخش و افزایش صادرات فرآورده‌های آن تاکید کرد.

میرضیایف در این نشست اظهار داشت: تامین مواد غذایی یکی از مهم‌ترین عوامل رفاه مردم و مهار تورم است. در سال های اخیر 200 هزار هکتار زمین برای کشت محصولات غذایی اختصاص و 500 هزار هکتار زمین دیگر نیز برای بهره برداری رسیده است که به حفظ ثبات قیمت در بازار داخلی کمک می کند.

میرضیایف ادامه داد: برای اینکه مردم زندگی مرفه داشته باشند 35 نوع مواد غذایی تا اول ماه ژانویه سال 2024 میلادی از عوارض واردات معاف شدند.

رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته تورم مواد غذایی در جهان در سطح حداقل 15 - 20 درصد در سال ثابت شده است. قیمت روغن نباتی، شیر و گوشت به بالاترین سطح خود در 30 سال گذشته رسیده است. افزایش قیمت حمل و نقل، کود و سوخت نیز بر قیمت مواد غذایی تأثیر می گذارد.

بر اساس تجزیه و تحلیل ها، این وضعیت هم در سال 2023 میلادی و هم در سال های آینده نیز حفظ خواهد شد. بدین دلیل باید فرصت های تکمیلی برای افزایش تولید مواد غذایی و ایجاد اشتغال برای مردم پیدا شود.

میرضیایف با اشاره به لزوم اجرای این امکانات افزود: تمام شرایط لازم برای تهیه محصولات غذایی فراهم شده است. از این پس تخصیص زمین اضافی امکان پذیر نیست. اکنون ضمن استفاده از دانش و فناوری های موثر، افزایش بهره‌وری نیروی کار باید کارآیی را بالا ببریم.

رئیس جمهور یادآوری کرد: در سال گذشته میلادی تخصیص وام های تسهیلی، تامین مالی مستقیم خرید بذر، نهال، کود و محصولات ساخته شده بر تولید مواد غذایی تاثیر مثبتی داشت. در سال جاری میلادی برای این اهداف معادل 544 میلیون و 290 هزار دلار اختصاص خواهد شد.

میرضیایف اظهار داشت: وزارت کشاورزی به طور مستقیم برای کارآفرینان معادل 130 میلیون دلار اختصاص خواهد داد. همچنین 200 میلیون دلار وام آژانس همکاری های بین المللی ژاپن(JICA)  نیز برای تولید و فرآوری محصولات غذایی اختصاص خواهد شد.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین بر فرصت هایی برای صنعتی سازی کشاورزی و اشتغال مردم نیز تاکید کرد.

میرضیایف در پایان این نشست به وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت دستور داد تا طرح‌هایی را که امکان تولید 25 نوع فرآورده غذایی را که در واردات بیشترین سهم را تشکیل می دهند، در کشور اجرا کند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول