اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

سواد رسانه‌ای دانش‌‌آموزان کم است

وزیر آموزش و پرورش گفت: سواد رسانه‌ای دانش‌‌آموزان کم است. سواد رسانه‌ای را در برنامه درسی کجا گذاشتیم؟ در سالی گذاشتیم که دانش‌آموز دغدغه کنکور دارد.

سواد رسانه‌ای دانش‌‌آموزان کم است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت یکصدویکمین سال تأسیس شورای عالی آموزش و پرورش که در مدرسه شهدای هفتم تیر برگزار شد، اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش اهمیت دارد زیرا هم سیاست‌گذار است و خط مشی‌ها را تعیین می‌کند و هم اینکه بر اجرای سیاست‌ها و خط مشی‌ها  نظارت می‌کند. 

وی با بیان اینکه شورای عالی مصوباتی دارد که باید برای آن مصوبات نیازسنجی شود، افزود: درخواست‌های دانش‌آموزان باید جمع شود و تبدیل به بسته شود و بر اساس آن مصوبات تعیین شود. 

نوری با اشاره به اینکه تغییرات جامعه بسیار سریع است و اهداف رسانه‌های معاند، گفت: رسانه‌ای‌ها اهداف رسانه‌ای خود را روی دانش آموزان پیاده می‌کنند و از جامعه مخاطب بهره خود را می‌گیرند یعنی اصطلاحا رسانه‌های بیگانه خبرفروشی خود را انجام می‌دهند؛ بیشتر اتفاقات حادثه‌های اخیر چه در مهر و بهمن، بچه‌ها را تحت تأثیر قرار دارند.

وی ادامه داد: ممکن است بگوییم در جای دیگری اتفاق نمی‌افتد؛ خبر کشور ما را مسمومیت دانش‌‌آموزان می‌نویسند و اگر همین اتفاق در هیروشیمای ژاپن بیفتد، می‌گوید «بوی بدی از یک منشاء نامعلوم تعدادی از دانش‌آموزان را روانه بیمارستان کرد»؛ در حقیقت اولین عبارتی که ما می‌آوریم، آخرین حرفی است که باید به کار یگیریم‌ و می‌گوییم «سم» است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: منتظریم که نتیجه قطعی اعلام شود و هر روز هم جلسه داریم و تا الان هم گفتند مشکلی نیست و دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس حضور داشته باشند و مدارس باز باشد. 

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان در محیطی و اتمسفری قرار گرفتند که هم می‌تواند فرصت و هم تهدید باشد، اظهار کرد: تهدید زمانی زیاد است که دانش‌آموز آماده نباشد؛ چرا دانش آموزان ما آسیب می‌بینند، چون سواد رسانه‌ای دانش آموزان کم است؛ سواد رسانه‌ای را در برنامه درسی کجا گذاشتیم؟ در سالی گذاشتیم که دانش‌آموز دغدغه کنکور دارد و معلمان هم آموزش ندیدند.

نوری با بیان اینکه یکی از وظایف شورای عالی آموزش و پرورش بررسی تأثیر برنامه درسی است، تصریح کرد: قانون احیای امور تربیتی در مجلس هفتم تصویب شد و در آیین‌نامه آن باید چندین دستورالعمل مصوب می‌شد که تاکنون مصوب نشده‌اند.

نوری با بیان اینکه مهاجرت‌ها از روستا به شهر تراکم را کم کرد و نیاز به معلم را بیشتر کرد، اظهار کرد: این موضوع در کنار سایر عوامل سبب شد تا کمبود معلم داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم مراکز تربیت معلم را احیا کنیم، عنوان کرد: ان‌شاالله ارتباط با شورای عالی با بدنه آموزش و پرورش جدی‌تر و وسیع‌تر شود و حتماً نتایج خوبی اخذ خواهد شد.

سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهوری نیز در این مراسم، اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش با توجه به نقش موثری که در نظام تعلیم و تربیت کشور دارد باید اثربخشی خود را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه مومن به اعمال اندک راضی نمی شود، افزود: انتظار می رود شورای عالی آموزش و پرورش با ارزیابی و بررسی پیشنهادات، انتقادات و استفاده از آن ها در مسیر پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت، اهتمام کافی را داشته باشد.

معاون امور مجلس ریاست جمهوری با تأکید بر نقش معلمان در تربیت اخلاقی دانش آموزان افزود: همه ما هرچه فراگرفته ایم مدیون آموزش و پرورش و معلمین هستیم، لذا امیدواریم در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که یک سند افتخار آمیز برای کشور است، شورای عالی نقش موثر خود را ایفا کند که البته برای اجرای آن تمام نهادهای مربوطه باید اهتمام داشته باشند و این تنها وظیفه آموزش و پرورش نیست.

وی با بیان اینکه کار دشمن، دشمنی است و در این زمینه از ابزار تاثیر روی اذهان به واسطه جنگ روانی بهره می برد گفت: ما باید برای مقابله با این جنگ نرم برنامه ها و اقدامات خود را داشته باشیم.

حسینی با اشاره به اغتشاشات پاییز، گفت: ما از اهمیت مدارس غافل شدیم؛ جنگ نرم، تصرف سرزمین نیست بلکه تصرف اذهان و مغزهاست. آنها در اغتشاشات پاییز در عده‌ای تردید ایجاد کردند و اکنون برخی خانواده‌های مذهبی داریم که نگران فرزندان هستند. باید به‌گونه‌ای فرزندان مان را تربیت کنیم که به راحتی تحت تأثیر قرار نگیرند و اولین الزام، به کارگیری نیروهای متخصص است.

حسینی خاطرنشان کرد: دین اسلام حیات بخش، عزت آفرین و تحول آفرین است، لذا مسیر تربیت باید به گونه ای باشد تا با به کارگیری الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، موضوع تربیت که بار سنگین آن به عهده آموزش و پرورش است به درستی محقق شود.

وی گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آموزه های قرآنی نیز تاکید فراوان شده و در روایات متعدد داریم که قرآن برای تمام اعصار و زمان ها و موقعیت هاست، لذا باید از ظرفیت قرآن کریم در زمینه اخلاق و تربیت بهره ببریم.

حسینی با اشاره به سوره لقمان افزود: مباحث لقمان حکیم با فرزندش در این سوره، از منابع بسیار ارزشمند تربیتی است که اولین مسأله آن توحید و اجتناب از شرک است و در ادامه به موضوعات متنوع اخلاقی و تربیتی می پردازد که در سیستم تعلیم و تربیت می توان از آن استفاده کرد. قرآن مملو از آموزه های چگونگی برخورد با فرزند است که معلمان و مسؤولین نیز باید خود با این آموزه ها آشنا باشند تا بتوانند آموزش دهندگان خوبی باشند.

حسینی انتقال این ابعاد مهم تربیتی را حائز اهمیت برشمرد و با اشاره به ٣۶ هزار دانش آموز شهید و ۵ هزار معلم شهید اظهار کرد: یکی از ویژگی های پیامبر اسلام(ص) دعوت کننده بودن و  تعامل با مردم بود و معلمان ما نه فقط با سخن که با عمل خودشان دانش آموزان را به سمت نیکی ها دعوت کرده اند.

پرورش روح مسؤولیت پذیری و تعهد شناسی، روحیه خداشناسی، عمل گرایی و شیوه های رفتار با دیگران، صبر و بردباری، تقویت فرهنگ مطالعه، معرفی شخصیت های برجسته و قهرمانان ملی و فرهنگی به دانش آموزان،  توجه به کرامت انسانی در تربیت اسلامی، معرفی الگوهای تربیتی شاخص، تقویت مکارم اخلاقی و تربیتی و..... از جمله موضوعات مورد تاکید معاون امور مجلس ریاست جمهوری در زمینه فعالیت های نظام تعلیم و تربیت بود.

سید مجتبی خیام نکویی عضو شورای عالی آموزش و پرورش و معاون وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با گرامیداشت ایام و اعیاد شعبانیه و با بیان اینکه در تولید کربن رتبه هشت دنیا را داریم، گفت: کاشت یک میلیارد نهال باید تبدیل به یک نهضت فراگیر و ملی شود.

وی با اشاره به نهضت ملی کاشت یک میلیارد نهال افزود: امروز هر چقدر رو به جلو می‌رویم سلامت جامعه از نظر جسمی به مخاطره می‌افتد و متأسفانه جزو کشورهایی هستیم که در تولید کربن رتبه هشت دنیا را داریم و میزان تولید گازهای گلخانه‌ای به‌گونه‌ای است که سلامت مردم را با مشکل مواجه می‌کند.

نکویی اضافه کرد: تنها راهی که دنیا پیش‌بینی کرده که این مشکل را حل کند، کاشت نهال و درخت است. چین 70 میلیارد نهال پیش‌بینی کرده است که ظرف 10 سال بکارد؛ در کشور پاکستان پیش‌بینی شده است که 10 میلیارد نهال و در ترکیه 4.5 میلیارد نهال کاشته شود؛ زیرا ادامه حیات برای سلامت نسل جوان اگر با شرایط موجود باشد، مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه اگر در ایران هر نفر 3 نهال بکارد 250 میلیون نهال می‌شود و در 4 سال یک میلیارد نهال کاشته خواهد شد، گفت: اگر یک میلیارد نهال کاشته شود، تصویر ما از وضعیت ایران به کلی تغییر پیدا خواهد کرد. استمداد می‌طلبد که کاشت یک میلیارد نهال تبدیل به یک نهضت فراگیر و ملی شود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست باید تبدیل به یک فرهنگ عمومی در جامعه شود، گفت: ما 86 میلیون ایرانی هستیم و اگر روزی یک دانه برنج دور بریزیم، غذای 23 هزار نفر را دور ریختیم و اگر یک قاشق دور بریزیم، غذای 500 هزار نفر را ضایع می‌کنیم.

وی ادامه داد: از ۱۳ اقلیم موجود در کشور، ۱۱ اقلیم را داریم و هم‌زمان چهار اقلیم را نیز داریم؛ اما چون نسبت به این ذخایر غفلت می‌شود، به سمتی حرکت می‌کنیم که شرایط زندگی در کشور سخت خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول