اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

99درصد جمعیت جهان هوای مضر تنفس می‌کنند

مطالعه تکان دهنده نشان می دهد 99درصد از جمعیت جهان هوای مضر تنفس می کنند و تقریبا هیچ کس از آلودگی هوا در امان نیست.

99درصد جمعیت جهان هوای مضر تنفس می‌کنند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از فیوچریسم، بر اساس مطالعه گسترده ای که اخیراً در مجله The Lancet Planetary Health منتشر شده، 99درصد از جمعیت جهان (عملاً همه افراد در کل جهان) در معرض آلاینده های مضر هوا به نام PM 2.5 هستند.

این یافته نشان داد که تنها 0.001 درصد از جمعیت جهان در مناطقی با سطوح PM 2.5 کمتر از آستانه ایمن توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت زندگی می کنند، که کمتر از 0.18درصد از مکان های موجود روی کره زمین را تشکیل می دهد.

یومینگ گوئو، سرپرست این تیم تحقیقاتی به واشنگتن پست گفت: «تقریبا هیچ کس از آلودگی هوا در امان نیست. نتیجه شگفت‌انگیز این است که تقریباً در تمام نقاط جهان میانگین سالانه غلظت PM 2.5 بالاتر از دستورالعمل‌های کیفیت هوا توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.»

PM 2.5 ذرات ریز هوا است که عرض آن بیش از 2.5 میکرون نیست (بیش از 30 برابر کوچکتر از یک دانه شن) که به آن اجازه می دهد به راحتی به ریه ها و جریان خون ما حمله کند. سرطان ریه عارضه جدی آن است اما پتانسیل PM 2.5 برای ایجاد و تشدید بیماری قلبی را نیز نباید نادیده گرفت.

طبق تحقیقات آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، قرار گرفتن چند ساعته در معرض PM 2.5 می تواند برای شروع حملات قلبی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی کافی باشد. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می تواند منجر به افزایش خطر مرگ و میر قلبی عروقی و کاهش امید به زندگی شود.

WHO در سال 2021، دستورالعمل‌های کیفیت هوای خود را اصلاح کرد و آستانه PM 2.5 را از ده میکروگرم بر متر مکعب به پنج کاهش داد. سال بعد، آژانس سازمان ملل تحقیقات مشابهی انجام داد و همچنین دریافت که 99درصد از جمعیت جهان در معرض سطوح بالای PM 2.5 قرار دارند که فراتر از دستورالعمل های آن است.

گوئو در بیانیه‌ای مطبوعاتی توضیح داد که تیم او این کار را با ترکیب داده‌های زمینی از کشورهای سراسر جهان، داده‌های هواشناسی مبتنی بر ماهواره و همچنین رویکرد یادگیری ماشین نوآورانه برای ادغام همه موارد فوق انجام داد. او و تیمش دریافتند که در حالی که سطوح روزانه در آمریکای شمالی و اروپا در دو دهه گذشته کاهش یافته است، در مناطق دیگر از جمله جنوب آسیا، آمریکای لاتین و استرالیا به افزایش خود ادامه می‌دهد.

محققان دریافتند که میانگین جهانی PM 2.5 بین سال های 2000 تا 2019 بسیار بالا و 32.8 میکروگرم بر متر مکعب بوده است که بیش از شش برابر آستانه توصیه شده است. چنین حضور فراگیر نگران کننده ای منعکس کننده آمار مرگ و میر یافته شده در مطالعات دیگر است، مانند مطالعه ای در سال 2022 که در The Lancet منتشر شد و مشخص کرد آلودگی هوا مسئول 9 میلیون مرگ زودرس در سال 2015 است.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که ذرات آلوده کننده هوا می‌توانند در بخشی از ریه‌ که ماکروفاژها را تولید می‌کنند تجمع کنند و این امر عملکرد آنها را مختل می‌کند. بنابراین طی دوره‌های طولانی قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، ریه‌های ما در نهایت توانایی خود را برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا به تدریج از دست می‌دهند و افراد بیشتر در معرض عفونت‌های تنفسی قرار می‌گیرند. از طرفی آتش‌سوزی‌های جنگلی در بسیاری از کشورها در حال افزایش است و دودی را پخش می‌کند که حاوی گازهای مضر، مواد شیمیایی و ذرات معلق است و خطرات جدی برای سلامتی دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول