اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

سواد آموزان در خوسف خراسان جنوبی آموزش مله بافی دیدند

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف گفت:در دوره تخصصی مله بافی ۱۲ هنرآموز متقاضی از دی‌ امسال با روش تهیه پارچه سنتی مله آشنا شدند که ۴ نفر از این افراد، متقاضیان نهضت سوادآموزی بودند.

سواد آموزان در خوسف خراسان جنوبی آموزش مله بافی دیدند

خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ مرکز تولید این پنبه خوش یمن خراسان جنوبی دیار نرگس ها (خوسف) است و شاید همین خاص بودن این پنبه قهوه ای رنگ و نوع متفاوت آن با پنبه معمولی سبب شد تا پنبه «مله خوسف» که قدمتی بسیار دیرینه در استان دارد سال ۹۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود.

«خوسف» که به عنوان شهر ملی «مله» در فهرست آثار ملی کشور  به ثبت رسیده است مردم آن به خوش یمنی این محصول تولیدیشان اعتقاد دارند.

هرچند که  پنبه‌ای قهوه ای رنگ «مله»  روش‌های کاشت، داشت و برداشت آن مانند پنبه معمولی است اما به لحاظ کوتاهی الیاف آن را با کمان حلاجی نمی‌کنند بلکه همه فرایند تبدیل آن به نخ با دست انجام می‌شود.

در گذشته از این نوع پنبه به دلیل اعتقاد مردم به آن، به منظور تولید پارچه‌های معنوی مانند جانماز، پرده مسجد، سفره نان، شال سر و از این قبیل استفاده می‌شد سرخچه‌هایی که هنوز در صندوقچه مادران و مادربزرگان این سرزمین به یادگار مانده است.

طی سه دهه اخیر از طرفی با روی آوردن کشاورزان به کشت ارقام اصلاح شده و وارداتی که دارای الیاف بلند است و از طرفی خشکسالی‌های پیاپی، پنبه ملّه به خاطرات پیوست و تا حدودی به فراموشی سپرده شد حتی بذر این گیاه محلی در حال فرسایش و نابودی بود.

سال‌های اخیر با توجه به اهمیت فوق‌العاده حفاظت از ذخایر ژنتیکی گیاهی کشور به عنوان یکی از برنامه‌های مهم راهبردی توسعه کشاورزی، احیا و خالص سازی این محصول محلی، گام مهمی در تحقق اهدف عالیه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برداشته شد.

حالا که «خوسف» شهر ملی «مله» شده آموزش های تخصصی پارچه بافی هم در این شهر رونق گرفته است و اکنون  نیز دوره تخصصی پارچه‌بافی سنتی مله در خانه تاجور شهرستان خوسف برگزار شد.

آن طور که علی صالحی، مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف، امروز در گفت گو با خبرنگار فارس از خوسف با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با نهضت سوادآموزی باهدف خودکفایی بانوان از طریق آموزش صنایع‌دستی اظهارداشت: در دوره تخصصی مله بافی ۱۲ هنرآموز متقاضی از دی‌ امسال با روش تهیه پارچه سنتی مله آشنا شدند که ۴ نفر از این افراد، متقاضیان نهضت سوادآموزی بودند.

وی افزود: در این دوره آموزشی ۳ ماهه تلاش شده از ۳ مربی بالشت زنی، نخ‌ریسی سنتی و پارچه‌بافی استفاده شود تا هنرمندان به‌صورت تخصصی در قالب ۱۱۰ ساعت، آموزش‌های لازم را فرابگیرند.

وی بابیان اینکه هنرمندان بعد از پایان دوره و دریافت گواهینامه می‌توانند با مراجعه به میراث فرهنگی از تسهیلات برای راه‌اندازی کارگاه مله بافی بهره‌مند شوند، گفت: خوسف در مرداد ۱۳۹۸ به‌عنوان شهر ملی مله بافی ثبت ملی شده و مهم‌ترین رویکرد و هدف امروز توسعه کارگاه‌های خانگی مله بافی از طریق آموزش‌های تخصصی در سطح شهرستان است.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول