اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

آبگیری تالاب دهنو بعد از 20 سال

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از آبگیری تالاب دهنو پس از ۲۰ سال خبر داد و گفت: احیای این تالاب‌ در دستور کار قرار گرفته است و در مرحله نخست با ایجاد کانال انتقال آب، روان‌آب‌های فصلی سرشاخه‌های رودخانه جهانبین به این تالاب هدایت شد.

آبگیری تالاب دهنو بعد از 20 سال

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، سعید یوسف‌پور از آبگیری تالاب دهنو پس از ۲۰ سال خبر داد و گفت: تالاب دهنو در حوضه آبخیز دشت‌های فرادنبه و سفیددشت، در جنوب شرقی منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: اگرچه این تالاب جزو تالاب‌های کنوانسیون رامسر نیست، ولی به دلیل شرایط ویژه زیست‌بومی، کنترل روان‌آب‌های سطحی و ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری طبیعی، اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: هر چند خشکسالی سال‌های گذشته در خشکی این تالاب بی‌تأثیر نبوده است، اما دخالت‌های انسانی، حفر چاه‌های متعدد، احداث جاده و زهکش، دست‌کاری رویشگاه‌های گیاهی و زیستگاه‌های آبی تالاب و بهره‌برداری غیراصولی به‌ویژه در زمینه کشاورزی باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و در نهایت خشک شدن این تالاب شد.

یوسف‌پور با اشاره به تجربه موفق حفاظت محیط زیست استان در احیای تالاب گندمان بیان داشت: در تلاش هستیم از تجربیات کسب شده برای احیای این تالاب و دیگر دشت‌های استان استفاده کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اذعان کرد: احیای این تالاب‌ در دستور کار حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته است و در مرحله نخست با کمک جوامع محلی و دستگاه‌های مرتبط، با ایجاد کانال انتقال آب، روان‌آب‌های فصلی سرشاخه‌های رودخانه جهانبین به این تالاب هدایت شد.

وی گفت: خشکی بیش از حد تالاب در برخی فصول، منجر به ایجاد گرد و غبار محلی می‌شد ولی چنانچه برنامه احیای این تالاب به خوبی پیش رود، دیگر شاهد بیابانی شدن و ایجاد کانون گرد و غبار توسط این تالاب تاریخی نخواهیم بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول