اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

زنگ هشدار برای جایگاه برتر علمی کشور/ جبران عقب‌ماندگی سخت است

رئیس موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری که کشور‌های منطقه در تولید مقالات علمی دارند، اگر اقدامات مناسبی انجام ندهیم، جبران عقب‌ماندگی سخت می‌شود. عمدتا بودجه دانشگاه‌ها ۹۵ درصد صرف حقوق و دستمرد می‌شود.

زنگ هشدار برای جایگاه برتر علمی کشور/ جبران عقب‌ماندگی سخت است

سید احمد فاضل زاده رئیس موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: استنادات جمهوری اسلامی حدود ۶.۵ میلیلون استناد است و با فاصله یک میلیون و ۲۰۰ هزاری از کشور ترکیه جلوتر هستیم.

فاضلی گفت: در حال حاضر ۳ پایگاه استنادی مطرح در جهان وجود دارد، که پایگاه اول در سال ۱۹۹۷ تحت عنوان وب ساینس شناخته شد که داده‌های وسیعی دارد و پایگاه دوم ۲۰ سال پیش با عنوان اسکاپوس راه اندازی شد و بخش متنوعی از داده‌ها در آن وجود دارد و سومین پایگاه، ICT است که در سال ۱۳۸۷ از طرف سازمان کنفرانس اسلامی متولی این بخش از پایش علم و فناوری ۵۷ کشور اسلامی شد.

وی افزود: خوشبختانه در زمان خوبی شروع کردیم و نسبت به موضوعات علمی دنیا به‌روز هستیم، پایگاه‌های استنادی با پایگاه‌های متعارف دیگر که اسناد هم در آن وجود دارد و تمام متن هستند، از نظر تعداد فاصله داریم و حدود ۸ میلیون سند علمی به ۴ زبان فارسی، انگلیسی، عربی و فرانسه وجود دارد و امکان اینکه تعداد زبان‌ها را افزایش دهیم را داریم ولی از تمام ظرفیت کشور‌های اسلامی استفاده نکردیم.

رئیس موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری ادامه داد: در چندسال گذشته در تولیدات علمی وقفه‌ای وجود داشت و خوشبختانه ICT به فرمایش مقام معظم رهبری از ۲۰ سال پیش فعالیتش را آغاز کرد، در این پایگاه استنادی، پیشرفت‌های علمی کشور‌های اسلامی بررسی می‌شود، با پیگیری‌های مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات دولت مصوبات قوی و خوبی تصویب شده و فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی ایران است.

 فاضل زاده گفت: باید متولیان و سیاست‌گذاران کشور به این موضوع اهمیت دهند که ما داده‌های علم‌و‌فناوری کشور‌های مختلف را داشته باشیم، ما براساس آخرین داده‌های موجود در سطح جهان رتبه ۱۵ را داریم و در سطح کشور‌های اسلامی طبق پایگاه اسکاپوس رتبه اول را داریم.

وی تصریح کرد: عمده رقابت بین ایران و ترکیه است و کشور‌های پیشرو ایران، ترکیه، عربستان، مصر، مالزی و پاکستان هستند. ارتقای جایگاه علمی شاخص‌هایی دارد، یکی از این شاخص‌ها تولید مقالات علمی است، اگر بودجه‌های پژوهشی در اختیار اساتید و پژوهشگاه‌ها قرار بگیرد به تبع می‌توانند در این زمینه مفید فایده باشند، در سال‌های اخیر کاهش بودجه فشار زیادی را ایجاد کرده ولی با توجه به تعهد و عشقی که محققان و اساتید کشور دارند در این زمینه ایثارگرانه جبهه علم و فناوری را تنها نگذاشتند.

رئیس موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری افزود: با توجه به سرمایه‌گذاری که کشور‌های منطقه در تولید مقالات علمی دارند، اگر اقدامات مناسبی انجام ندهیم، جبران عقب‌ماندگی سخت می‌شود. عمدتا بودجه دانشگاه‌ها ۹۵ درصد صرف حقوق و دستمرد می‌شود و بودجه پژوهشی مناسبی در  اختیار دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیست.

فاضل زاده گفت: متوسط ضریب تاثیر مقالات کشور ۲.۶۵ است که عدد مناسبی است و اگر برنامه‌ریزی خوبی شود، می‌توانیم این ضریب را در یک برنامه ۳ ساله با هدایت و آشنایی محققان در مجلات معتبر‌تر به چاپ برسانیم و جایگاه کشور را ارتقا دهیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول