اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

صرفه‌جویی ارزی 200 میلیون دلاری در تولید داروهای پلاسمایی/ بزرگترین صندوق خصوصی سرمایه‌گذاری مشترک برای دانش‌بنیان‌ها تأسیس شد

تفاهم‌نامه سه‌جانبه تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی مشترک (PE) توسط معاونت علمی و فناوری، بیمه مرکزی ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی منعقد شد.

صرفه‌جویی ارزی 200 میلیون دلاری در تولید داروهای  پلاسمایی/ بزرگترین صندوق خصوصی سرمایه‌گذاری مشترک برای دانش‌بنیان‌ها تأسیس شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، تفاهم‌نامه تأسیس بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی مشترک(PE) توسط بیمه مرکزی ایران، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی منعقد شد.

در شهریورماه سال جاری، موافقت‌نامه بیمه مرکزی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری منعقد شد تأسیس صندوق مشترک، بخشی از اقدامات اجرایی‌شدن این موافقت‌نامه است.

این صندوق در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و به منظور ایجاد همکاری مشترک در گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری و تأمین مالی کارآفرینی برای توسعه سرمایه‌های انسانی، ترویج کارآفرینی و بهبود ظهور و بروز کسب‌وکارهای موفق و همچنین اجرایی‌سازی ماده 7 آئین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین حوزه سلامت با هدف سرمایه‌گذاری به منظور کاهش هزینه تمام‌شده محصولات نظام سلامت و کاهش وابستگی به واردات محصولات سلامت‌محور و موافقت‌نامه پیشین معاونت علمی و فناوری و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تأسیس می‌شود.

تفاهم‌نامه تأسیس این صندوق مشترک توسط مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری، علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و مجید بهزادپور، رئیس بیمه مرکزی ایران با سرمایه اولیه 800 میلیارد تومان امضا شد.

صرفه‌جویی ارزی 200 میلیون دلاری با تولید داروهای مشتق از پلاسما

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری با ابراز خرسندی از تفاهم‌نامه تأسیس صندوق مشترک اظهار داشت: محصولات زیستی دیگری نیز در برنامه هست که با تأسیس صندوق تولید آن‌ها طبق اولویت‌های مشخص‌شده دنبال خواهد شد. این تفاهم‌نامه باعث ایجاد یک پشتوانه سرمایه‌ای و مدیریت خوب برای تولید این محصولات و بی‌نیاز کردن کشور از نیاز به واردات آن‌هاست. 

وی با اشاره به جایگاه مهم محصولات زیستی در اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: حوزه اقتصاد زیستی به عنوان یک حوزه پیشران در سطح جهان و کشور، به تحقق اقتصادی با بالاترین سطح دانش و فناوری کمک خواهد کرد. در حوزه اقتصاد زیستی، اقتصاد سلامت بیشترین نقش را ایفا می‌کند و در این حوزه، به کمک دانشمندان و فناوران بنام کشور توانستیم در تولید محصولات زیستی حوزه سلامت در رتبه چهارم آسیا قرار بگیریم.

 

قانعی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری روی طرح تولید داروهای مشتق‌شده از پلاسما دانست و افزود: از لحاظ امنیت مردم ایران و قطع وابستگی به کشورهای دیگر، لازم است که از تولید داخلی محصولات زیستی که بیشترین ارزبری را از کشور دارند، حمایت شود. محصولات دارویی مشتق از پلاسما و انسولین بیشترین حجم واردات را به ارزش حداقل 200 میلیون دلار در سال به خود اختصاص می‌دهند. یکی از مفاد این تفاهم‌نامه این است که تا 2 یا 3 سال آینده،‌ از واردات محصولات دارویی پلاسمایی بی‌نیاز خواهیم شد. 

او تشریح کرد: در حدود 20 تا 30 قبل، پلاسمای ایرانی به آلمان فرستاده می‌شد و محصولات دارویی مشتق‌شده از آن به ایران فروخته می‌شد. این فرایند باعث شد دانش فنی مربوط به جداسازی محصولات پلاسمایی در ایران شکل بگیرد و محصولات ایرانی وارد بازار شود؛ اما برای پاسخ به نیاز کشور، لازم است از تولید این محصولات حمایت بیشتری انجام گیرد. از طرفی کشورهای همسایه ایران، فاقد این فناوری بوده و بازار خوبی برای این محصولات در این کشورها وجود دارد.

همکاری مشترک و دوطرفه دانش‌بنیان‌ها و صنعت بیمه

علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تأکید بر همکاری دوطرفه دانش‌بنیان‌ها و صنعت بیمه اظهار کرد: نفوذ و ورود فناوری به صنعت بیمه و استفاده از ابزارهای فناورانه در اداره خدمات بیمه‌ای و همچنین ابزارهای بیمه‌ای برای حوزه دانش‌بنیان و خدمات و پوشش‌های مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی افزود: حرکت به سمت سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها، مشکلات و ملزوماتی دارد و استفاده از ابزارهای واسطه‌ای در این زمینه منجر به شفافیت و تسهیل‌گری فرایندها خواهد شد.

وحدت صندوق PE را یک ابزار نوین برای سرمایه‌گذاری خواند و افزود: صندوق نوآوری با بیش از 20 صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) همکاری دارد و این نوع صندوق PE است که ابزار نوین و دارای ویژگی‌های خوب برای سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است و امیدواریم بتواند منجر به تحقق پیش‌بینی صرفه‌جویی ارزی 200 میلیون دلاری در حوزه محصولات دارویی شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول