اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

روایتی از مسمومیت در مدارس فردیس و شایعات بی‌پایه و اساس!

موضوع از مدارس رضوان و مومنی در فردیس شروع شد و طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز ۸۱ دانش ‌آموز راهی بیمارستان شدند و همه پس از درمان سرپایی چندساعته مرخص شدند.

روایتی از مسمومیت در مدارس فردیس و شایعات بی‌پایه و اساس!

خبرگزاری فارس-مریم آقانوری؛ اگرچه تا کنون موضوع مسمومیت دانش‌آموزان فقط در مدارس دخترانه مطرح بود، روزهای بعد خبری از مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس پسرانه کاشانی‌پور فردیس به گوش رسید. 

شایعات مختلفی هم از فوت دانش‌آموزان به گوش رسید درحالیکه بارها و از زبان مسؤولان مختلف شنیدیم همه دانش ‌آموزانِ دچار مسمومیت در البرز ، سرپایی درمان شدند. اما نگرانی اولیا برای فرزندانشان چیز دیگری است و این موضوع برای حضور دانش آموزان در مدارس  و  برقراری کلاس‌ها حائز اهمیت است.

در این راستا در نشستی موضوع مسمومیت دانش‌آموزان مطرح شد.

مسمومیت‌ها در مدارس فردیس

ابوالحسن معظمی گودرزی، مدیر آموزش پرورش شهرستان فردیس و ناحیه ۲ کرج، با اشاره به اینکه موضوع مسمومیت در مدارس فردیس از چهارشنبه گذشته  شروع شد، گفت:  در نوبت صبح مدرسه مومنی مشکلاتی برای دانش آموزان پیش آمد  و مجموعا  ۶ تا ۷ دانش آموز به بیمارستان اعزام شدند. اما در نوبت عصر  ساعت ۱۲ به بعد مدرسه دچار مشکل شد  و  حدود ۷۰ دانش‌آموزان با اتوبوس به  بیمارستان اعزام شدند.

شایعاتی در خصوص فوت دو دانش آموز در این مدرسه  مطرح شده بود که اصلا واقعیت نداشت و همه دانش ‌آموزان طی درمان سرپایی توسط اورژانس در مدرسه   یا بیمارستان مرخص شدند. 

این مقام مسؤول گفت: پس از آن  استشمام بو در مدرسه امیرالمومنین واقع در مشکین دشت شایعه شده بود که سریع با ماشین‌های آتش‌نشانی و اورژانس در مدرسه حضور پیدا کردیم که در ادامه دانش‌آموزان بدون هیچ مشکلی  راهی کلاس شدند. 

روز شنبه مدرسه پسرانه کاشانی پور با مسمومیت مواجه شد. انتشار بو ابتدا در فضای خارج از مدرسه بوده و از ۳ مدرسه کنار هم، دو مدرسه دبیرستان و متوسطه بوی بد را استشمام کردند اما در مدرسه ابتدایی اتفاق نیفتاد. از مدرسه کاشانی پور هم ۸ نفر راهی بیمارستان شدند و تا ساعت ۳ عصر مرخص شدند. 

یک مدرسه غیردولتی هم داشتیم که چند نفر از همکاران در بیمارستان شهید سلیمانی فردیس بستری و شب مرخص شدند.

ضرورت مراقبت ویژه از مدارس 

جولایی، مدیر مدرسه کاشانی پور، نیز در این خصوص، گفت: استشمام بوی بد ابتدا  از مدرسه متوسطه اول شروع شد. دانش آموزان به حیاط مدرسه منتقل شدند که با مدیر آموزش پرورش و اورژانس تماس گرفتیم و به سرعت در مدرسه حاضر شدند. از مجموع دانش آموزان ۵ نفر در بیمارستان بستری و ساعت ۳ عصر مرخص شدند. البته خود من هم بو را حس کردم و پس از یک روز  هنوز هم سوزش گلو دارم. جستجو در محل  بیفایده بود. معلوم نیست منشا بو از کجاست نه پوکه و نه بقایایی وجود داشت تا منشا بو مشخص شود.

وی افزود: دانش‌آموزان به لحاظ روحی و روانی  دچار استرس شده اند و باید در شهرستان چاره ای اندیشیده شود. امروز مدرسه تقریبا تعطیل است و اولیا نگران فرزندانشان  هستند و بچه‌ها را به مدرسه نمی‌فرستند. مراقبت ویژه باید از مدرسه انجام شود تا این اتفاق تکرار نشود. 

در این نشست جمعی از مدیران مدارس هم از استرس شدید اولیای دانش آموزان برای حضور در مدرسه گفتند و از مسؤولان خواستند برای افزایش امنیت دانش آموزان، ایجاد امنیت و کاهش استرس اولیا منشا این مسمومیت هارا پیدا و از ادامه دار شدن آن جلوگیری کنند.

علائم مسمومیت  در فردیس با علائم مسمومیت گازی منطبق نیست

پانته‌آ عینی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردیس، گفت: علائم مسمومیت دانش ‌آموزان در البرز  بیشتر سوزش چشم، سوزش گلو، سرفه‌های خشک و در برخی موارد تشنج بوده است. 

هیچکدام از علائم تنفسی در موارد مسمومیت دانش‌آموزان فردیس  با مسمومیت گازی منطبق نبود و شاید  منشا انتشار بو، ترکیبی از گازها باشد و یا ماده جامدی باشد که به صورت گاز درمی‌آید، اما ماهیت ماده که ایجاد مسمومیت کرده معلوم نیست. 

در آزمایشاتی که از دانش‌آموزان مسموم  گرفته شد، آنالیز گازهای تنفسی نرمال بود. با توجه به اینکه درمسمومیت‌های گازی با گذشت زمان فاکتورهای کبدی افزایش پیدا می‌کند، حداقل یک هفته باید بگذرد تا نتیجه مشخص شود. بنابراین  باید یک هفته بعد دوباره از افراد آزمایش گرفته شود  که  در صورت صدور اجازه از فرمانداری و نهادهای امنیتی در این خصوص اقدام می‌شود.

در مسمومیت دانش ‌آموزان فردیس هیچ مورد فوتی نداشتیم و دانش‌آموزانی که  در بیمارستان‌های کوثر و شهید سلیمانی بستری شدند  بعد از ۳ تا ۴ ساعت مرخص شدند.

هیچ‌ ردپایی از منشا انتشار بوی مسموم پیدا نشد

در این نشست نیروی انتظامی هم اعلام کرد در مدارسی که دانش‌آموزان دچار مسمومیت شدند هیچ پوکه یا بقایای آن یا مورد مشکوکی که بر منشا انتشار بو دلالت کند، یافته نشده است.

خداداد کاشفی، فرماندار فردیس نیز با اشاره به آغاز موضوع مسمومیت دانش‌آموزان از۳ ماه گذشته در کشور،  گفت: این موضوع ادامه پروژه  اغتشاشات است و دشمن می‌خواهد با ایجاد ناامنی، اعتماد مردم به نظام را خدشه‌دار کند. 

در شهرستان چند تیم ویژه برای این موضوع قرار داده شده  است. آنچه گفته می‌شود حدسیات است؛ در یک کلاس ۳۰ نفره فقط ۳ دانش آموز بویی استشمام کرده‌اند و بقیه چیزی حس  نکردند. روایت های مختلفی وجود دارد از نوع و منشا بو وجود دارد اما هنوز هم منشا اولیه مشخص نیست. برخی‌ها میگویند یک شیئی مثل سنگ به شیشه برخورد کرده و بو منتشر شده در حالیکه هیچ اثری از برخورد سنگ به شیشه وجود ندارد.

استدلال‌های متفاوتی هم در خصوص این موضوع وجود دارد. آنچه مشخص است  بخشی از این موضوع بار روانی است و پس از آرامش و کاهش استرس  طبق نظر پزشکان، وضعیت تنفس  و اکسیژن بیشتر افراد نرمال است. برخی از استدلال‌ها مبنی بر شیطنت دانش‌آموزی برای تعطیلی مدرسه است. 

در حال حاضر همه تیم‌های امدادی از جمله اورژانس و غیره برای حضور در لحظه در محل مدارس آماده هستند و تیم های ویژه ابعاد مختلف موضوع را بررسی می‌کنند. اما مهمترین موضوع آرامش روانی و اطمینان خاطر اولیا برای حضور دانش آموزان در مدرسه است که در این راستا مدیران مدارس ورود و خروج  دانش‌آموزان و افراد  را به مدرسه کنترل کنند تا از بروز این اتفاق ها تا حد امکان جلوگیری شود.

سواد رسانه‌ای و احیای اعتماد جامعه

در موضوع مسمومیت دانش‌آموزان حساس‌ترین بخش مورد هدف قرار گرفته، نگرانی پدر و مادرها برای جگرگوشه‌هایشان آن هم در مدرسه خانه امن دوم آنها؛ در این موضوع استدلال‌های حاکم بر جامعه دو گونه است. برخی بر مبنای واقعیات و برخی بر حسب جریان! عده‌ای هم بر موج خبرها سوارند و بر اسب شایعه ‌می‌تازند. 

نگرانی اولیا برای فرزندشان قابل درک است بررسی‌های به نتیجه نرسیده مسؤولان هم بدیهی‌است. اما چیزی که در کنار اینها مهم است مسمومیت فضای رسانه‌ای حاکم بر جامعه است که همه از آن غافلند. چیزی که اعتماد اولیا را می‌تواند دوباره احیا کند، از اطلاع رسانی دقیق و به موقع گرفته تا بیان جزئی واقعیات. شاید بیان جزئیات در موضوعات دیگر بی اهمیت باسد اما در مورد موضوع مسمومیت فرزندان این کشور مهم است. چیزی که متاسفانه به سواد رسانه‌ای مسوولان و جامعه برمی‌گردد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول