اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پرواز نوستالژی؛ طاووس سوم چنگی به دل شیرازی‌‌ها می‌زند؟

این روزها و در آستانه نوروز، نماد طاووس دروازه قرآن خبرساز شده است، المانی که از سال‌ها پیش در شهر شیراز اجرا و نصب شد و بسیار مورد استقبال شهروندان بود تا اینکه شهرداری و شورای شهر سابق تصمیم گرفت این المان را با المان دیگری جایگزین کند و این‌بار نیز طاووس سوم جایگزین شده است.

پرواز نوستالژی؛ طاووس سوم چنگی به دل شیرازی‌‌ها می‌زند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، "تندیس رهایی"؛ المانی بدقواره و نامفهوم" این جمله را هنوز خوب به خاطر دارم، جمله‌ای از احمدرضا دستغیب، عضو شورای سابق شهر شیراز و در برهه‌ای، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا که در توصیف المان رهایی به کار برد. 

المانی که متاسفانه به لحاظ زیبایی بصری قابل دفاع نیست و حتی به لحاظ مفهوم نیز معنی رهایی را تداعی نمی‌کند. 

موضوع المان‌های شهری بدون شک یکی از مهم‌ترین عناصر برای زیباسازی شهری است، عنصری که متاسفانه طی سال‌های گذشته بسیار نسبت به آن بی‌توجهی شده است! 

 

 

تندیس رهایی یکی از همین المان‌هایی است که در واقع برای یک رهگذر یا شهروند عادی شاید هیچ‌گاه مفهوم رهایی را هم تداعی نکند چه بسا ترسناک هم باشد! 

از دیگر سو تهیه سردیس‌های شهیدان قاسم سلیمانی، شهید اسکندری و شهید حججی نیز که کمترین شباهت را به چهره واقعی این افراد دارد، همان زمان برخلاف هزینه‌های سنگینی که به همراه داشت، با انتقادات تند و واکنش‌های بسیاری همراه بود و مورد قبول شهروندان واقع نشد. 

این روزها هم که نماد طاووس دروازه قرآن خبرساز شده است، المانی که از سال‌ها پیش در شهر شیراز اجرا و نصب شد و بسیار مورد استقبال شهروندان بود تا اینکه شهرداری و شورای شهر سابق تصمیم گرفت این المان را با المان دیگری جایگزین کند. 

و به ناگاه طاووسی که حدود سه دهه با همه شهروندان خاطره داشت، پرواز کرد و جای خود را به یک طاووسی نخراشیده داد که بیشتر از آن به‌نام اردک زشت یاد می‌کردند. 

چند روزی از نصب المان طاووس اردک‌نما در اسفندماه ۹۷ نگذشته بود که فردی آن را آتش زد و فیلمش را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، پس از آن فروردین ۹۸ سیل معروف دروازه‌قرآن شیراز رخ داد و برخی بدیمنی این طاووس را مطرح کردند و این چنین بی رقبتی خود را به این مهمان تازه وارد نشان دادند. 

حالا پس از گذشت حدودا سه سال و در حالی که ماجرای طاووس معروف دروازه قرآن فروکش کرده بود، شهرداری منطقه سه شیراز در همین هفته طاووس جدیدی را جایگزین طاووس سابق کرد، اتفاقی که بازهم واکنش‌هایی به همراه داشت. 

این طاووس ایستاده که البته نسبت به طاووس قبلی ظاهر بهتری دارد، هنوز کامل نیست اما باز هم جای طاووس اولیه را نگرفته است و برخی شهروندان هنوز با آن انس نگرفته‌اند. 

 

شهردار منطقه سه شیراز می‌گوید: طاووس اولی بیشتر شبیه جوجه بود و شباهت زیادی به طاووس نداشت و از سویی از نوعی خز روی آن استفاده سده بود که ماندگاری نداشت و زود از بین می‌رفت و به هر حال شهرداری سابق تصمیم به تعویض آن گرفت. 

شهریاری افزود: در فشار اجتماعی وارد شده، شهرداری تصمیم به جایگزینی طاووس دیگری گرفت که به دلیل شکل هندسی مکعب‌گونه‌ای که داشت بازتاب خوبی نگرفت و پیش از ورود من به شهرداری تصمیم به تعویض آن گرفته شده بود. 

وی ادامه داد: لذا طرح تعویض را به کمیسیون خدمات شهری شورا بردیم و پس از تصویب، دو هنرمند خوش ذوق شیرازی در شهرک صنعتی اسکلت طاووس سوم را با هزینه‌ای نه چندان زیاد ساختند و چند روز پیش ان را نصب کردیم. 

او با اشاره به اینکه این طاووس زیبایی خوبی دارد و باید تا تکمیل مرحله نهایی صبر کنیم، گفت: روزی که این طاووس نصب شد، بازتاب خوبی را از شهروندان گرفتیم و پس از تکمیل قطعا بهتر هم خواهد شد و مردم از آن لذت خواهند برد. 

اهمیت ویژه المان‌ها در انتقال مفاهیم

آنچه مسلم است اینکه المان‌‌سازی در زیباسازی شهری و انتقال مفاهیم تاریخی و فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، شهر شیراز نیز شهری فرهنگی و با پیشینه غنی تاریخی است، در گذشته المان‌های خوبی در سطح شهر شیراز ساخته و نصب شدند و با اقبال عمومی مردم هم رو به رو بودند. 

سردیس سعدی واقع در کلبه سعدی، طاووس قدیمی، المان دروازه قرآن و ... المان‌هایی هستند که مردم با انها خو گرفته‌اند، اما طی سال‌های اخیر المان‌سازی به سمت و سویی رفت که مفهوم جایگاه سابق را ندارد و زیبایی نیز حرف اول را نمی‌زند، لذا شایسته است شهرداری و شورای شهر به این موضوع مهم بیش از پیش توجه کرده و به ویژه اکنون که در استانه نوروز هستیم و پذیرای گردشگران بسیاری خواهیم بود، این مهم را مد نظر قرار دهند.

از دیگر سو در شرایط اقتصادی فعلی و بحران مالی شهرداری باید به گونه‌ای رفتار شود که نیاز به دوباره‌کاری و هزینه‌های چند باره حتی اگر اندک هم باشد، نباشد.

پایان پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول