اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

حواشی استیضاح شهردار اراک؛ ماندن ۷۰۰ میلیارد تومان در شهرداری دلیل سؤال از شهردار بود

رئیس شورای شهر اراک با اشاره دلیل بحث استیضاح شهردار گفت: آنچه باعث طرح سوال شد ماندن ۷۰۰ میلیارد تومان پول نقد در شهرداری است، ارزش این رقم در سال آینده به ۳۵۰ میلیارد تومان تنزل پیدا می‌کند، این حق الناس است.

حواشی استیضاح شهردار اراک؛ ماندن ۷۰۰ میلیارد تومان در شهرداری دلیل سؤال از شهردار بود

به گزاش خبرگزاری فارس از اراک،  پیمان عین القضاتی در جلسه شورای شهر اراک اظهار کرد: در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال جاری جمعی از اعضای شورا در بررسی عملکرد شهردار نقطه نظراتی داشتند، متنی را آمده و اعلام کردند در پی تذکراتی در ۸ خرداد ماه و ۶ تیر ماه به صورت شفاهی و کتبی سوالاتی مطرح شد که از سوی شهردار پاسخی مناسبی دریافت نکردند و به شورا اعلام نشد.

وی با بیان اینکه اعضا از پاسخ های شهردار قانع نشدند، افزود: قانونگذار اجازه می‌دهد ذیل ماده ۸۳ شرح وظایف و اختیارات شورای اسلامی کشور مصوبه ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۶، سوالات را مطرح کنند و در پی اعلام سوالات شهردار فرصتی برای پاسخ دارد.

رئیس شورای ششم شهر اراک ادامه داد: در این فاصله جلسات متعدد بین ۹ نفر از موافقین استیضاح شهردار، برگزار شد و تبادل نظر تا حد تعیین سرپرستی صورت گرفت، طبق قانون باید بعد از استیضاح سریعا سرپرست انتخاب می‌شد، گفت وگوهای تخصصی در این زمینه انجام و گزینه‌هایی بررسی و مطرح شد.

عین القضاتی ادامه داد: در این مدت پاسخ‌های شهردار هم واصل شد و جمعی از اعضا از جواب‌ها قانع شدند و برخی هم اعلام کردند که با توجه به فرارسیدن ایام پایانی سال و مسائل و مشکلاتی که برای شهر وجود دارد و در مسیرهای عبور مرور جاده کشور است، موضوع را به بعد از عید موکول تا بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود.

وی اضافه کرد: موضوع استیضاح از دستور کار خارج می‌شود.

رئیس شورای ششم شهر اراک همچنین گفت: در این چند روز که مسئله استیضاح پیش آمد، شهر متحول شده است و پروژه ها سه شیفته فعال شدند و سرعت گرفتند؛ نمی‌گوییم مشکل شخص شهردار بوده، سیستم به حرکت وادار شده است. به معاونین شهردار هم گفتیم اگر می‌توانستید چرا زودتر انجام ندادید.

عین القضاتی خاطرنشان کرد: در هر صورت اجازه دادیم که شهردار کار خود را پیش ببرد، آنچه باعث طرح سوال شد ماندن ۷۰۰ میلیارد تومان پول نقد در شهرداری است، ارزش این رقم در سال آینده به ۳۵۰ میلیارد تومان تنزل پیدا می‌کند، این حق الناس است؛ اگر مجموعه شهرداری تدبیر می‌کرد این پول باید در راستای منافع مردم هزینه می‌شد.

اعضای شورا حق دارند از پاسخ‌های شهردار اقناع شوند

وحید میرنظامی عضو شورای اسلامی شهر نیز پس از اظهارات رئیس شورا گفت: حداقل یک ساعت قبل از جلسه باید اعلام می‌شد که مسئله استیضاح از دستور کار خارج شده، رئیس شورا حق نداشته طرح سوال از شهردار را به سایر مراجعی که مسئله به آنها ارتباط قانونی ندارد، منتقل کند.

وی افزود: باقی اعضای شورا که ۵۰ درصد هستند موش آزمایشگاهی نیستند که هر زمان خواستید مسئله را در دستور کار قرار دهید و هر زمان که دلتان خواست از دستور کار خارج کنید.

عضو شورای اسلامی شهر اراک گفت: به جهت حفاظت از کیان شورای شهر و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نخواستیم برخی مباحث را بگوییم، اما مجبوریم امروز آن را طرح کنیم.

میرنظامی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید بحث انتخاب شهردار، اراک آخرین کلانشهر و مرکز استانی بود که شهردار خود را انتخاب کرد. این به دلیل اختلافات نظرهایی بود که وجود داشت و  متاسفانه منجر به اخطار استاندار اصلاح‌طلب وقت هم شد.

وی افزود: این ضعف در ما بود که به قاعده دموکراسی و مردم‌سالاری که بر اساس همان ساز و کار رای آوردند تمکین نکردند.

عضو شورای اسلامی شهر اراک گفت: پروژه مشغول‌سازی و حاشیه‌سازی از روز اول کلید خورد و اینکه چرا شهرداری کُند عمل می‌کند بخشی از آن مربوط به خودمان است. بنده از شهردار دفاع نمی‌کنم از شورای دفاع می‌کنم.

وی بیان کرد: از آذرماه حاشیه ها شروع شد. مباحثی چون حقوق و انتصابات شهردار مطرح شد و در حال حاضر هم به ماده ۸۳ قانون و به طرح سوال رسید‌یم. بهر حال آبستراکسیون آن زمان هم شکل گرفت و باعث کُندی و بهم خوردن وحدت شد؛ در واقع بهم خوردن وحدت اعضای شورا از مردادماه تشدید شد و آن‌طوری که می‌خواستیم کارها سامان نگرفت.

عضو شورای اسلامی شهر اراک ادامه داد: اکنون در بحث استیضاح شهردار یک جریان رسانه‌ای در سطح شهر بی‌ریشه و بی‌هویت شکل گرفته و پشت توهین و هتاکی پنهان شده‌اند و این خلاف شرع و اخلاق است.

میرنظامی تأکید کرد: ما اینجا ماشین امضا نیستیم که هر شکل خواستند با ما رفتار شود، ما از روز اول گفتیم به شهردار چک سفید امضا ندادیم و بر اساس عملکرد شهردار عمل می‌کنیم؛ اما اینکه بخواهیم ابزار دست افراد سیاسی و یا منفعت‌طلب شویم قطعا اینگونه نیست و چنین کاری نخواهیم کرد؛ بر اساس نیاز مردم و منافع شهر باید پیش برویم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش اظهار کرد: بر اساس ماده ۸۳ طرح سوال از شهردار و استیضاح وی حق شوراست، پاسخ شهردار هم حق شهردار است.

عضو شورای اسلامی شهر اراک بیان کرد: اعضای شورا حق دارند از پاسخ های شهردار اقناع شوند، به چه حقی فشار می‌آورید که چرا اقناع شدید، دوستان توییت می‌زنند و مطلب می‌نویسند که خودشان را به اقناع شدن زدند، از بیت المال معلوم نیست چه چیزی دریافت کردند که این را پیگیری می‌کنیم که به کسی چه چیزی و چه مقدار داده شده است.

میرنظامی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب بیان کرد: نباید با ادبیات نامناسب مردم را ناامید کنیم آن هم در شرایط سیاسی و اجتماعی که در حال حاضر وجود دارد.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول