اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

فعالیت ۱٠٠ کتابخانه در کانون های مساجد استان قزوین

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قزوین گفت: یکی از ویژگی های کانون های مساجد، کتابخانه ها هستند که بالغ بر ۱۰۰ کتابخانه با موجودی ۲ هزار تا ۱۸ هزار جلد کتاب در سطح استان فعال هستند و در روستاها و مناطق محروم بسیار ارزشمند و قابل استفاده است.

فعالیت ۱٠٠ کتابخانه در کانون های مساجد استان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدحسین باغبان ها در نشت خبری با اصحاب رسانه استان قزوین که ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مسجد سنگری برای تعلیم و تربیت در شهرها و روستاها است که متاسفانه از نقش محوری خود فاصله گرفته است.

وی در رابطه با ورود مساجد به حوزه های علمی، فرهنگی و اقتصادی این چنین بیان کرد: مساجد در گذشته همچون شهرداریها تشکیلات مختلفی داشته و به مسائل علمی، فرهنگی و اقتصادی میپرداختند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قزوین افزود: در زمان جنگ تکمیلی ۹۴ درصد از رزمندگان دفاع مقدس از طریق مساجد به جبهه های حق علیه باطل شتافته بودند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه مساجد اصلی ترین محور حکمرانی هستند، گفت: مسجد یکی از محورهای حکمرانی دینی، فرهنگی و اجتماعی است که با انجام اموراتی همچون دست گیری از مستمندان و ایجاد کارآفرینی باعث پمپاژ هرچه بیشتر تقوا و دینداری مردم خواهد شد.

باغبان ها تصریح کرد: در حال حاضر ۲۶ هزار و ۵۰۰ کانون مساجد در سطح کشور به ثبت رسیده است

وی ادامه داد: اولویت کانون مساجد جذب نوجوانان و جوانانی است که به دنبال انجام فعالیت فرهنگی و هنری در سطح جامعه هستند و با یک آموزش صحیح و اصولی می توانند نقش کنشگری در حوزه های فرهنگی جامعه ایفا کنند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه استان قزوین ۳۸۵ کانون فرهنگی مساجد دارد، اذعان کرد: استان قزوین دارای ۳۸۵ کانون ثبت شده است و در حال حاضر تنها ۴۰ درصد از این کانونها در حال نقش آفرینی هستند و احیای آنها نیاز به دقت و توجه دارد.

وی عنوان کرد: ۲۲۰ مورد از این کانون ها در روستاها و ۱۶۵ کانون دیگر در فضای شهری مشغول فعالیت اند.

باغبان ها عدم وجود بودجه کافی را از اصلی ترین دلایل غیرفعال بودن کانون های مساجد استان قزوین اعلام کرد و افزود: دهه هشتاد اوج شکوفایی کانون های مساجد بود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه مناسبی را جهت تجهیز و ادامه فعالیت کانون های مساجد تخصیص داده بود اما کم کم با روی کار آمدن دولت های جدید بودجه ها تقلیل یافت و فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد به حاشیه رانده شدند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قزوین در ادامه بیان کرد: سیاست دولت سیزدهم «بازگشت به مساجد» مطرح شده که متاسفانه برخی مشکلات قانونی برای تخصیص بودجه به مساجد وجود داشته است و به صورت لایحه در پروسه رسیدگی و تصویب در مجلس است که تأیید آن به بهبود شرایط کمک شایانی خواهد کرد.

وی وجود کتابخانه را یکی از ویژگی های منحصر به فرد کانون های مساجد دانست و عنوان کرد: یکی از ویژگی های کانون های مساجد، کتابخانه ها هستند که بالغ بر ۱۰۰ کتابخانه با موجودی ۲ هزار تا ۱۸ هزار جلد کتاب در سطح استان فعال هستند و در روستاها و مناطق محروم بسیار ارزشمند و قابل استفاده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول