اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

کاهش بیش از یک دلار قیمت نفت/ انتظارها برای رشد اقتصادی چین پایین تر است

قیمت نفت در بازارهای جهانی به علت انتظار برای رشد اقتصادی پایین‌تر چین به 84.62 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

کاهش بیش از یک دلار قیمت نفت/ انتظارها برای رشد اقتصادی چین پایین تر است

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، پس از اینکه چین هدف رشد اقتصادی خود را برای امسال کمتر از انتظار و حدود 5 درصد تعیین کرد و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران محتاطانه در انتظار  نشست استماع جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا  در این هفته هستند، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت با یک دلار و 21 سنت کاهش 84.62 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با یک دلار و 11 سنت کاهش 78.57 دلار معامله شد.

واندانا هری، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت: «نفت خام همچنان میان خوش‌بینی در مورد بازگشایی چین و نگرانی در مورد موضع سخت فدرال رزرو که به اقتصاد آمریکا آسیب می‌زند، گیر کرده است.»

چشم‌انداز رشد چین که روز یکشنبه اعلام شد کمتر از هدف رشد تولید ناخالص داخلی 5.5 درصدی آن در سال گذشته بود. تولیدناخالص داخلی این کشور سال گذشته تنها 3 درصد رشد کرد. یک منبع آگاه به رویترز گفته است که بازه 6 درصد برای سال 2023 تعیین خواهد شد.

لی کچیانگ، نخست‌وزیرچین دیروز گفت، اساس رشد پایدار در چین باید تثبیت شود، تقاضای ناکافی همچنان یک مشکل آشکار است و انتظارات سرمایه‌گذاران خصوصی و کسب‌وکارها ثبات ندارد.

با این حال، تحلیلگران در بانک سرمایه‌گذاری UBS، پیش‌بینی خود برای رشد تولیدناخالص داخلی چین به 5.4 درصد برای سال 2023 و به 5.2 درصد برای سال 2024 ارتقا دادند؛ این ارقام در پیش‌بینی قبلی به ترتیب 4.9 درصد و 4.8 درصد بودند.

تائو وانگ، رئیس بخش اقتصادی چین در بانک سرمایه‌گذاری UBS در یاداشتی نوشت: «بازگشایی اقتصادی بهتر از آنچه قبلا انتظار داشتیم پیش می‌رود، «موج دوم» ترسناک کووید محقق نشد و نشانه کمی از اختلال در عرضه وجود داشت.»

پس از اینکه دو منبع آگاه به رویترز گفتند که خروج امارات از اوپک صحت ندارد، هر دو شاخص نفتی با بیش از یک دلار افزایش، معاملات روز جمعه را به پایان برد.

در عین حال، قیمت نفت احتمالا تحت تاثیر افزایش نرخ بهره در سراسر جهان قرار بگیرد زیرا بانک‌های مرکزی در جهان به علت نگرانی در مورد افزایش تورم در حال اجرای سیاست های انقباضی هستند.

تاجران به افزایش نرخ بهره در جهان توجه دارند اما امید دارند که افزایش‌ها کم باشد.

جرم پاول، رئیس فدرال رزرو امروز و فردا در برابر کنگره جلسه استماع دارد؛ در این نشست احتمالا در مورد اینکه آیا افزایش بیشتر نرخ بهره  در بزرگ ‌ترین کشور مصرف‌کننده نفت جهان مورد نیاز است یا خیر، از وی سوال خواهد شد.

افزایش آتی نرخ بهره آمریکا به گزارش فرصت‌های شغلی آمریکا که روز جمعه منتشر خواهد شد و گزارش تورم در هفته آینده بستگی دارد.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در آخر هفته گذشته گفت، به احتمال زیاد نرخ بهره در این ماه برای کنترل تورم افزایش می‌یابد.

عربستان نیز دیشب قیمت رسمی نفت سبک خود برای فروش به آسیا را برای دومین ماه متوالی در ماه آوریل افزایش داد.

گفته می‌شود به علت بروز نشانه‌هایی از بهبود اقتصادی در چین صورت گرفته است. بهبود اقتصادی در این کشور انتظارات برای افزایش تقاضا برای سوخت در بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان را تقویت کرده است.

چین یک رشد اقتصادی ملایم در حدود 5 درصد را برای سال جاری میلادی تعیین کرده است. دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال گذشته، یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای خود در چند دهه گذشته را ثبت کرد به طوریکه تولید ناخالص داخلی این کشور تنها 3 درصد رشد داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول