اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری‌ پارلمانی محور دیدار مقامات ازبکستان و قطر

رئیس سنای ازبکستان که برای شرکت در پنجمین نشست سازمان ملل در کشورهای کمتر توسعه یافته به قطر سفر کرده با رئیس شورای مشورتی این کشور، گسترش همکاری‌های پارلمانی را بررسی کردند.

همکاری‌ پارلمانی محور دیدار مقامات ازبکستان و قطر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «تنزیلا ناربایوا» رئیس سنای ازبکستان که برای شرکت در پنجمین اجلاس سازمان ملل متحد در کشورهای کمتر توسعه یافته به قطر سفر کرده با «حسن بن عبدالله الغانم» رئیس شورای مشورتی این کشور، گسترش همکاری‌های بین پارلمانی را بررسی کردند.

در این دیدار چگونگی و چشم انداز توسعه روابط بین ازبکستان و قطر از جمله تحکیم روابط بین پارلمانی و همکاری‌های طرفین در چارچوب ساختارهای بین المللی مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار تاکید شد که روابط متقابل بین پارلمان‌ها با ظرفیت‌های دو کشور همخوانی ندارد و همچنان فرصت‌های استفاده نشده برای تحکیم آن وجود دارد.

در همین راستا در این دیدار پیشنهاداتی مطرح شد که تشدید گفت‌وگوها در سطح روسای مجالس، کمیته‌ها و گروه‌های دوستی از طریق تبادل هیأت‌ها، تحکیم حمایت و همکاری متقابل در ساختارهای بین پارلمانی، هماهنگی اقدامات و پیشبرد ابتکارات مشترک از جمله آنان است.

همچنین به موضوع برقراری دیالوگ منظم در مورد تسریع تصویب اسناد دوجانبه که همکاری در زمینه‌های مختلف را در نظر دارد، توجه خاص شد.

رئیس سنای ازبکستان اظهار داشت: ما معتقدیم که گسترش همکاری‌های متقابل با پارلمان قطر یکی از ابعاد اولویت دار است. «گروه‌های دوستی» در تقویت گفت وگوی بین پارلمانی نقش مهمی ایفا می‌کنند. ما در ماه مارس سال 2022 میلادی از ایجاد گروه دوستی بین پارلمانی «قطر و ازبکستان» در شورای مشورتی قطر استقبال کردیم. ما خواستار برقراری گفت‌وگوی منظم بین گروه‌های دوستی هستیم.

الغانم نیز با اشاره به اینکه ازبکستان یک کشور با دانشمندان بزرگی است که به لحاظ تاریخی سهم بزرگی در تمدن اسلامی داشته، بر اهمیت گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابلا سودمند همه جانبه تاکید کرد.

وی در این راستا آمادگی خود را برای تحکیم روابط بین پارلمانی در سطح جدیدی از طریق تشریک مساعی دو کشور ابراز کرد.

در چارچوب این دیدار دیگر زمینه‌های همکاری‌های متقابل بین ازبکستان و قطر از جمله تحکیم روابط در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، حمل و نقل و فرهنگی بررسی شد.

همچنین پیشنهادات قطر در مورد توسعه گردشگری زیارتی بین دو کشور مطرح شد.

رئیس مجلس سنا در پایان این دیدار از رئیس شورای مشورتی قطر برای سفر به ازبکستان دعوت کرد.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و قطر در سال 2022 میلادی در سطح 4 میلیون و 800 هزار دلار قرار گرفته است.

قطر در تاریخ 27 نوامبر سال 1997 میلادی با ازبکستان روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول