اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

توافق تاریخی برای نجات اقیانوس‌های جهان

تعدادی از کشورهای جهان پس از 10 سال مذاکره به توافقی تاریخی برای حفاظت از اقیانوس‌های دنیا دست یافتند.

توافق تاریخی برای نجات اقیانوس‌های جهان

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از یاهونیوز، بر اساس پیمان دریاهای آزاد تا سال 2030 سی درصد از دریاها و اقیانوس ها جز مناطق حفاظت شده قرار خواهند گرفت تا از طبیعت دریایی محافظت و این فضا احیا شود.

این توافق عصر شنبه پس از 38 ساعت مذاکره در مقر سازمان ملل در نیویورک به دست آمد. این مذاکرات سال ها به دلیل اختلاف نظر در مورد مباحث بودجه ای و حقوق ماهیگیری متوقف شده بود.

آخرین توافق نامه بین المللی در مورد حفاظت از اقیانوس ها 40 سال پیش در سال 1982 امضا شد و کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریا نام دارد.

این توافقنامه به ایجاد منطقه‌ای به نام دریاهای آزاد منجر شد. آب‌های بین‌المللی که در آن همه کشورها حق ماهیگیری، کشتی‌رانی و فعالیت تحقیقاتی دارند،اما تنها 1.2 درصد از این آب‌ها محافظت می‌شوند.

زندگی دریایی در خارج از این مناطق حفاظت شده در معرض خطر تغییرات آب و هوایی، صید بی رویه و ترافیک بی سابقه ناشی از کشتیرانی قرار گرفته است.

طبق آخرین ارزیابی از گونه های دریایی جهانی و بر طبق اعلام اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، نزدیک به 10 درصد از این گونه ها در معرض خطر انقراض قرار دارند.

در این مناطق حفاظت‌شده جدید، که در این معاهده مشخص شده‌اند، محدودیت‌هایی برای میزان ماهیگیری، مسیرهای خطوط کشتیرانی و فعالیت‌های اکتشافی مانند استخراج معادن در اعماق دریا تعیین شده است.

گروه‌های زیست‌محیطی نگران این هستند که فرآیندهای استخراج معادن می‌تواند زمینه‌های پرورش حیوانات را مختل کند، آلودگی صوتی ایجاد کند و برای حیات دریایی مضر باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول