اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

برگزاری کارگاه‌های سواد بازی/ ثأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر مسائل فرهنگی

پژوهشگر بخش فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بازی‌ها می‌توانند در مسائل فرهنگی نظیر باورهای مذهبی، مسائل سیاسی و سبک زندگی تأثیرگذار باشند.

برگزاری کارگاه‌های سواد بازی/ ثأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر مسائل فرهنگی

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای زیر نظر وزارت ارشاد یکی از غرفه‌داران نخسین رویداد نمایشگاهی رسانه‌های صورت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) است که به معرفی فعالیت‌های خود می‌پردازد. این بنیاد متولی رسمی بازی‌های رایانه‌ای در سه زمینه گوشی‌های موبایل، رایانه و کنسول در ایران است.

اسرا رده‌بندی سنی بازی‌ها را انجام می‌دهد

محمدامین نعمت‌اللهی، کارشناس تحلیل بازی‌ اسرا، درباره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید: واحدهای مختلف بنیاد شامل واحد حمایت، پژوهش، روابط عمومی، مرکز تماس و رده‌بندی سنی هستند که هر کدام اهداف و سیاست‌های خاص خود را در حوزه بازی‌های رایانه‌ای دنبال می‌کنند. مثلاً اسرا بازی‌ها را از نظر محتوای آسیب‌رسان بررسی کرده و رده‌بندی سنی آن‌ها را انجام می‌دهد. رده‌بندی سنی بر اساس محتویات نامناسب بازی‌ها طبق خشونت، یأس و ناامیدی، ترس، محرک‌های جنسی، نقض ارزش‌های ایرانی و اسلامی، ناهنجاری‌های اجتماعی و مصرف دخانیات انجام می‌گیرد. علاوه بر آن میزان دشواری بازی نیز سنجیده شده و تحت عنوان «مهارت انجام بازی» درجه‌بندی می‌شود.

بازی‌های خارجی نیز از اسرا رده‌بندی سنی می‌گیرند

نعمت‌اللهی تأکید کرد: بازی‌های ایرانی و خارجی که قرار است منتشر شوند حتماً باید مجوز نشر و رده‌بندی سنی مناسب خود را دریافت کنند. هدف بنیاد حمایت و سامان‌دهی به دنیای بازی‌های رایانه‌ای است.

کارشناس تحلیل بازی اسرا درباره چگونگی اعطای رده سنی به بازی‌ها توضیح داد: ابتدا از بازی‌هایی که ارائه می‌شوند فیلم تهیه می‌شود. این فیلم به تحلیل‌گر می‌رسد‌ و تحلیل‌گر تمام فیلم بازی را از اول تا انتها مشاهده و بررسی می‌کند. سپس در چارت‌های محتوایی، محتوای نامناسب بازی را مستندسازی کرده و برای بازی پرونده تشکیل می‌دهد. در مرحله بعد بازی توسط کارشناسان اسرا بررسی می‌شود و رده سنی مناسب آن  شامل ۳+، ۷+، ۱۲+، ۱۵+ و ۱۸+ سال، تشخیص داده می‌شود.

از اهداف اصلی بنیاد، اطلاع‌رسانی به والدین است

در ادامه رویا صدیقی، پژوهشگر بخش فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به اهداف بنیاد اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از اهداف اصلی بنیاد اطلاع‌رسانی به والدین است. ما تلاش می‌کنیم به والدین نشان دهیم بازی بد نیست و نباید حذف شود. بچه در بازی چیزهای مفیدی یاد می‌گیرد.

تشکیل کارگاه‌های سواد بازی

این کارشناس مدیریت رسانه ادامه داد: مدتی است کارگاه‌های «سواد بازی» که زیر مجموعه سواد رسانه است در استان‌های مختلف برگزار می‌شود. این کارگاه‌ها را در سطح مدارس،  شهرداری‌ها، سرای محله‌ها، فرهنگسراها و با همکاری ارگان‌های مختلف برگزار می‌کنیم. چرا که فرد در بازی که یک رسانه تعاملی است نقش آفرینی می‌کند و باید سواد چگونگی تعامل در این محیط را بلد باشد.

بازی‌ها می‌توانند در مسائل فرهنگی تأثیرگذار باشند

صدیقی تصریح کرد: بازی می‌تواند مثبت باشد. برای مثال برخی از بازی‌های آموزشی و درمانی به رشد افزاد کمک  می‌کنند. از طرف دیگر بازی‌ها می‌توانند در مسائل فرهنگی نظیر باورهای مذهبی، مسائل سیاسی و سبک زندگی  تأثیرگذار باشند.

او توضیح داد: بچه‌هایی که در معرض بازی‌ها قرار می‌گیرند به تدریج سبک زندگی، نوع پوشش و چیدمان اتاقشان به سمت آن بازی می‌رود. این اتفاق ناشی از الگو و قهرمان‌سازی از کاراکترهای اصلی بازی است. اگر این الگوها مفید و بر اساس فرهنگ ما باشند، می‌توانند کمک کننده باشند؛ در غیر این صورت می‌توانند دارای مسائلی باشند که از نظر تهاجم فرهنگی و حوزه‌های جنگ نرم ما را به چالش بکشند. همچنین بازی‌ها از نظر فیزیولوژیکی نیز مضراتی دارند.

دانش تکنولوژی بچه‌ها جلوتر از پدر و مادرها است

او در ادامه به فعالیت‌های بنیاد برای بالا بردن فرهنگ بازی‌های یارانه‌ای در جامعه اشاره و عنوان کرد: تلاش شده در قالب فیلم‌ها و ویدئو‌های آموزشی مثل «ماجراهای حمید»، «دیرین دیرین» و مجموعه «مامان‌ها» مسائل‌امنیتی به خانواده‌ها آموزش داده شود. مواردی به ما گزارش شده که بچه‌ها با استفاده از کارت بانکی والدین از طریق بازی‌ها مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند. چرا که بچه‌ها از نظر دانش تکنولوژی جلوتر از پدر و مادر حرکت می‌کنند. سعی می‌کنیم به والدین اطلاعات لازم را منتقل کنیم.

تلاش می‌شود بازی‌نامه‌های مطابق فرهنگ ایران نوشته شود

صدیقی در پایان گفت: از بازی‌ها باید به عنوان فرصتی برای کمک به حوزه‌های آموزشی و انتقال مفاهیم مفید استفاده کنیم. بنیاد تلاش می‌کند بازی‌نامه‌های خوب و مطابق فرهنگ ایران نوشته شود تا بازی طبق آن ساخته شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول