اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

حواشی فوتبال قم زیر ذره‌بین فارس/برخی افراد هم بازی را می‌بازند هم اخلاق را

اتفاقات و حواشی فوتبال قم این روزها تبدیل به سوژه‌های عجیب و غریب شده که در فضای مجازی بین علاقه‌مندان این رشته ورزشی دست به دست می‌شوند.

حواشی فوتبال قم زیر ذره‌بین فارس/برخی افراد هم بازی را می‌بازند هم اخلاق را

خبرگزاری فارس از قم _ مهدی حاجیلو: فوتبال قم طی یک دهه اخیر حواشی فراوانی به خود دیده، از سقوط و منحل شدن تیم لیگ برتری صبای قم گرفته تا اتفاقات عجیب و غریبی که در دو ماه گذشته در لیگ‌ برتر استان به وجود آمده است. حواشی تمام‌نشدنی که سال‌ها پیش به برنامه تلویزیونی «نود» هم کشیده شد.

اگر بخواهیم ۳ رشته محبوب و پرمخاطب استان قم را نام ببریم قطعا نام فوتبال بین آن‌ها نمایان خواهد شد، از بازی نوجوانان در کوچه‌ها گرفته تا رقابت بزرگسالان در سالن‌های ورزشی، این رشته نه تنها در قم بلکه در کشور سن و سال نمی‌شناسد.

اما این روزها حواشی فوتبال در قم تبدیل به سوژه عجیب و غریبی شده که اخبار داغ آن بین علاقه‌مندان این رشته در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، اتفاقاتی که سکوت مسئولین هیئت فوتبال قم را درپی داشته و همین موضوع باعث شده بسیاری از فوتبال‌دوستان قمی به عملکرد این هیئت ورزشی انتقاداتی داشته باشند.

البته هیات فوتبال تنها متهم این ماجرا نیست بلکه اقدامات مربیان و بازیکنان تیم‌ها در زمین بازی نقش مهمی در این حواشی داشته است.

باتوجه به اتفاقات پیش‌آمده، تصمیم گرفتیم تا به این حواشی با نگاه دقیق‌تری بپردازیم.

*لغو بازی به دلیل نبود آمبولانس اما در مقابل بازی دیگر با حضور ۲ آمبولانس!

بازی دو تیم افشید و ایران‌جوان در تاریخ 2 اسفندماه به دلیل عدم حضور آمبولانس لغو شد اما در مقابل بازی سلطان صنعت و عقاب با حضور 2 آمبولانس برگزار شد.

شایعه‌ای که در خصوص این موضوع مطرح شد، این بود که برخی از افراد این اتفاق را از کم‌کاری و بی‌نظمی هیات فوتبال عنوان کرده بودند اما باید گفت هیات فوتبال به‌تنهایی مقصر این مشکل نیستف بلکه مطابق قانون تیم میزبان موظف است کادر پزشکی را در زمین بازی هماهنگ کند.

برابر قانون، «طبق ماده ۶ فصل سوم آیین‌نامه برگزاری لیگ‌برتر و دسته اول فدراسیون فوتبال ایران؛ باشگاه میزبان و هیات فوتبال استان علاوه بر هماهنگی با نهادهای امنیتی و انتظامی برای  رقابت‌های لیگ‌برتر و لیگ یک، در تمام محل‌های کنترل شده مسابقات، امنیت و ایمنی کافی را برای سازمان لیگ‌ و فدراسیون پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و اجرا نمایند.»

همچنین «اقدامات امنیتی باید برای همه افراد در همه زمان‌ها باشد. کلیه بازیکنان، کادر فنی، پزشکی، تدارکات و مسئولان باشگاه‌ها و... باید از بدو ورود تا خروج از محل برگزاری مسابقه باید از امنیت و ایمنی بهره‌مند باشند.»

در ادامه نیز «مطابق ماده ۴۳ بند ۴ فصل نهم آیین‌نامه مذکور، باشگاه و هیات فوتبال میزبان موظف هستند پزشکی را روز مسابقه که لزوما دارای مدرک دکترای حرفه‌ای باشد، در ورزشگاهی که مسابقه برگزار می‌شود، حاضر نمایند.»

همچنین در ماده 3 بند مذکور ذکر شده که باشگاه میزبان موظف است با هزینه خود امکاناتی همچون، انعقاد قرارداد با نزدیک‌ترین بیمارستان به ورزشگاه محل برگزاری مسابقه جهت درمان مصدومان بازی، اختصاص یک اتاق فوریت‌ها پزشکی«اورژانس» در نزدیکی رختکن‌ها، همچنین آماده کردن 2 آمبولانس با راننده و مجهز به دستگاه‌های لازم برای درمان مصدومیت‌های احتمالی.

*نیمه‌تمام ماندن بازی به دلیل اعتراضات کادر فنی!/استفاده از 18 کارت زرد و قرمز در یک  مسابقه

بازی دو تیم ذوالفقار و نوینو در چهارچوب لیگ‌برتر فوتبال قم در تاریخ 30 بهمن‌ماه، تیم ذوالفقار با توجه به اینکه یک گل از تیم حریف پیش بود خود را اسیر حاشیه کرد و با بحث‌ها و اعتراضات بسیار تمرکز داور را بهم زد تا باعث شود داور در بسیاری از صحنه‌های درگیری سوت‌های نادرستی بزند.

در جریان یک دیدار از لیگ‌برتر نوجوانان فوتبال قم مهدی یزدانی به عنوان داور در طول بازی 15 کارت زرد و 3 کارت قرمز نشان داد، این آمار نه‌تنها در فوتبال قم بلکه در فوتبال کشور یک رکورد محسوب می‌شود.

در یکی دیگر از رقابت‌های فوتبال در قم، بازی تیم‌های هما و وحدت شریف به دلیل اعترضات مکرر کادرفنی و بازیکنان، داور بازی زمین را ترک کرد تا این بازی نیمه‌تمام بماند.

اما ۲۷ بهمن‌ماه بازی دو تیم وحدت شریف و سلطان صنعت در رده سنی نوجوانان تا دقایق پایانی 2 بر یک به سود تیم وحدت درجریان بود اما در دقیقه ۸۷ مربی تیم سلطان صنعت درحالی که به قضاوت داور بازی اعتراض داشت تیم خود را از زمین بازی بیرون کشید تا این بازی نیز نیمه تمام بماند.

«طبق ماده ۲۲ بند ۳ فصل ششم آیین‌نامه برگزاری لیگ‌برتر و دسته اول فدراسیون فوتبال ایران، باشگاه‌ها با ورود به مسابقات لیگ‌‌برتر رقابت‌های باشگاه‌های کشور باید توافق‌نامه‌های ایمنی و امنیتی که توسط فدارسیون فوتبال و سازمان لیگ ابلاغ شده است را رعایت نماید.»

این اتفاقات بخشی از مسائل و مشکلاتی بوده که در دوماه اخیر در فوتبال قم رقم خورده و به‌نوعی روزهای بدی را برای این ورزش در قم به ارمغان آورده است، اما در مقابل هیات فوتبال به عنوان متولی فوتبال استان تنها واکنشی که نسبت به اتفاقات اخیر داشته فقط جریمه مالی بوده است.

هفتم اسفندماه روابط عمومی هیات فوتبال قم 11 مورد جرایمی که در روزهای اخیر رخ داده بود را بررسی و برای آن‌ها 15 میلیون و 800 هزار تومان جریمه در نظر گرفت. این برخورد هیات فوتبال در ماه‌های گذشته تکراری شده و مشخص است که این اقدامات  بازدارنده نیستند و با این وجود باردیگر شاهد این حرکات زشت از طرف تیم‌ها بوده‌ایم.

هیات فوتبال قم باید فکری اساسی در این زمینه انجام دهد، متاسفانه بخش عمده حواشی ذکر شده در مقطع سنی نوجوانان رخ داده است! ورزشکاران نوجوانی که در این سن چنین برخوردهایی را مشاهده می‌کنند، چه اتفاقات ناگواری در آینده منتظر آن‌هاست؟

مربیان تیم‌های پایه بدانند که شخصیت حرفه‌ای شاگردانشان در همین سن تکمیل می‌شود، هرچقدر که نکات فنی را به آن‌ها گوش‌زد می‌کنند دو برابر آن باید رعایت مسائل اخلاقی را برای آن‌ها بازگو کنند. ورزشکاری که در این سن و سال در زمین بازی حریف خود را کتک می‌زند و یا الفاظ رکیک استفاده می‌کند، در سنین بالاتر چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

برای روشن شدن علل اتفاقات اخیر و جلوگیری از اجحاف در حق اهالی فوتبال قم در گزارش‌های بعدی به ابعاد دیگر این اتفاقات خواهیم پرداخت، در گام بعدی سعی داریم با قدرت‌الله باقری رئیس هیات فوتبال قم گفت‌وگو کنیم.

پایان پیام/۷۸۰۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول