اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

رسانه دولتی عراق: ایران بر مشارکت سازنده برای حل مساله آب تاکید کرد

خبرگزاری دولتی عراق گفت که ایران بر مشارکت سازنده خود با عراق برای حل مسائل مربوط به حق آبه دو کشور از منظر غیر سیاسی و به منظور حفظ منافع منطقه‌ای دو کشور تاکید کرد.

رسانه دولتی عراق: ایران بر مشارکت سازنده برای حل مساله آب تاکید کرد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس،  عراقی‌ها امروز شنبه میزگردی را با حضور نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران در خصوص مشکلات مربوط به حق‌آبه دو کشور از رودخانه‌های مشترک برگزار کردند.

خبرگزاری دولتی عراق (واع) به نقل از «علی صالح پور» نماینده وزارت خارجه ایران در این نشست آورده است:  ما به اینجا آمده‌ایم تا به حل بحران آب بین دو کشور کمک کنیم و به دنبال درک بهتر چالش‌ها هستیم .

صالح پور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هم به نوبه خود برای حل مشکلات آب از منظر غیرسیاسی و حفظ منافع منطقه‌ای برای هم عراق و هم ایران تلاش می‌کند.

نماینده ایران با بیان اینکه مشکلات آب با مشارکت سازنده بین عراق و ایران قابل اصلاح است، تاکید کرد: وضعیت تغییر اقلیم در سطح آب و هوا بسیار خطرناک است و مسئولان دو کشور باید به آن توجه کنند.

«عباس العلیاوی» وزیر کشاورزی عراق هم بر لزوم یافتن راه حل‌های مناسب برای حل بحران آب با کشورهای منطقه تاکید کرد.

وزیر عراقی  به خبرگزاری عراق گفت که این کنفرانس‌ها زمینه وسیعی را برای مطالعات فراهم می‌کند تا ضمن شناسایی مشکلات آب، درمان‌های مناسب را برای آن توسعه وضع کند.

وی تاکید کرد: عراق در بین کشورهای متاثر از تغییرات اقلیمی رتبه پنجم را دارد و باید راهکارهای مناسب برای تامین آب کافی برای کشاورزی و مصارف انسانی برای همه طرف ها ایجاد شود.

ابراهیم بحرالعلوم، دبیرکل مجمع بحرالعلوم عراق و وزیر اسبق نفت این کشور نیز به نوبه خود به خبرگزاری عراقی (INA) توضیح داد که  برگزاری این میزگرد به منظور بحث در مورد بحران‌ها در قالب اجتماعی و به دور از فضای متشنج است و طرف‌های ذیربط برای گفت‌وگو در مورد چشم انداز همکاری مشترک در مدیریت آب منطقه ای در آن حضور یافته اند.

وی افزود: این میزگرد به عنوان اولین میزگرد برای بررسی مساله آب، شامل مقامات دولت فدرال  عراق و دولت منطقه کردستان  عراق و همچنین نمایندگانی از ایران، محققان و دانشگاهیان بود.

مسئله آب برای عراق -کشوری شبه‌بیابانی با ۴۲ میلیون جمعیت- یک مسئله اساسی و چالشی به شمار می‌آید. بغداد دو همسایه خود یعنی ایران و ترکیه را به جلوگیری از ورود آب متهم می‌کرد که با توجه به بیانیه اخیر وزات منابع آب عراق و توضیحات طرف ایرانی، به نظر می‌رسد که اتهامات بغداد اکنون تنها متوجه ترکیه است.

برخی رسانه‌ها با اشاره به بیانیه اخیر وزارت منابع آب عراق درباره کاهش آب ورودی به رودخانه‌های دجله و فرات از جانب ترکیه، تاکید دارند که عراقی‌ها بیشتر ترکیه را عامل کم آبی عراق می‌دانند.

در همین حال روز پنجشنبه  چهارم اسفند سال ۱۴۰۱، سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری حوزه آب منطقه غرب آسیا در تهران شروع به کار کرد. یکی از مهمترین محورهای طرح شده در این اجلاس این بود که آب باید محور وحدت برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور‌های عضو باشد و زمان آن رسیده که در حوزه آب هم یک گام بلند در مدیریت و حکمرانی منابع آب داشته باشیم.

این هدف تعیین شده برای اجلاس شورای حکام آب یعنی وحدت‌بخشی کشورهای منطقه با محوریت آب، در تقابل با فعالیت همیشگی کشورهای غربی در قالب طرح مباحثی از جمله جنگ آب است که زمینه تفرقه‌افکنی میان ملت‌ها را فراهم می‌کند.

سخنگوی وزارت منابع آب عراق هم سه شنبه گذشته گفت که نخست وزیر این کشور دستور داده است گفت‌وگوها بر سرآب با کشورهای همسایه از سر گرفته شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول