اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

«دره مودر» اراک مقصد اجرای برنامه‌های هفته منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: دره گردشگری گردو اراک در کشور شناخته شده است، اما تراکم جمعیت در این منطقه باعث شده که تا مسئله پراکنش جمعیت مد نظر قرار گیرد؛ به همین منظور در هفته منابع طبیعی «دره مودر» مورد توجه قرار گرفته است.

«دره مودر» اراک مقصد اجرای برنامه‌های هفته منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک عبدالحسین محمدی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: ایران جزو هفت کشور تولیدکننده کربن است، تغییرات اقلیم، افزایش گازهای گلخانه‌ای، تخریب بی‌رویه طبیعی و غیرطبیعی جنگل‌ها و... باعث شد تا در راستای احیای اکوسیستم‌ طرح کاشت یک میلیارد درخت مد نظر قرار بگیرد.

وی بیان اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور با هدف افزایش مشارکت مردم برنامه‌ریزی شده است اظهار کرد: این طرح در استان مرکزی نیز با هدف تولید ۱۶ میلیون درخت در ۴ سال اجرایی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: به همین منظور و در راستای سرسبزی و آبادانی یک میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال همزمان با هفته درختکاری در سطح استان توزیع می‌شود.

محمدی ادامه داد: دره گردشگری گردو اراک در کشور شناخته شده است، اما تراکم جمعیت در این منطقه باعث شده که تا مسئله پراکنش جمعیت مد نظر قرار گیرد؛ به همین منظور در هفته منابع طبیعی «دره مودر» اراک مورد توجه قرار گرفت تا از ظرفیت‌های این مناطق نیز بهره‌برداری بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته منابع طبیعی اضافه کرد: نواختن زنگ درختکاری در مدرسه علامه حلی اراک فردا یکشنبه چهاردهم اسفندماه؛ مراسم درختکاری در دره مودر و توزیع نهال در پیاده‌راه امیرکبیر اراک در روز دوشنبه، درختکاری در ارگان‌های نظامی و دانشگاه‌ها روز سه‌شنبه و توزیع نهال در دره گردو در روز چهارشنبه، از برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه کاشت درخت راهکار نجات شهرها از آلودگی است، ادامه داد: طرح کاشت درخت در استان به خصوص شهرهای صنعتی که با آلودگی بیشتری همراه است باید به صورت کامل اجرایی شود.

محمدی خاطرنشان کرد: به راحتی می‌توان مسئله تولید ۱۶ میلیون اصله نهال را با حمایت صنایع، بنگاه‌های اقتصادی، مردم و دستگاه‌های اجرایی عملیاتی کرد؛ نیاز است تا شرکت شهرک‌های صنعتی در این زمینه پویاتر عمل کند.

وی افزود: باید حداقل ۲۵ درصد فضای شهرک‌های صنعتی درختکاری شود؛ در کنار آن نیز نیاز است تا اطراف شهرک‌ها کمربند سبز طراحی و ایجاد شود اما چه ایرادی دارد اگر که یک شهرک صنعتی به طور کامل سبز باشد؟ می‌توان از ظرفیت پساب فاضلاب برای زراعت چوب و تولید چوب صنوبر که درآمدی برابر با نفت یا حتی بیشتر از آن دارد،‌ استفاده کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه ۴۷۰ هزار هکتار سطح بیابانی در استان موجود است یادآور شد: این در حالی است که سطح موجود افزایش نداشته اما بیابانی‌تر شده است.

محمدی ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد با توجه به افت آب‌های زیرزمینی برخی گونه‌های بیابان‌پسند در حال انقراض هستند، اجرای پروژه بادشکن غیرزنده در کویر میقان با توجه به شرایط حاد منطقه یکی از راهکارهایی بود که در راستای جلوگیری از این رویداد انجام شد.

وی اضافه کرد: متأسفانه سرعت فرسایش در اطراف تالاب میقان به‌شدت بالاست و می‌تواند در آینده شهر و روستاهای اطراف خود را درگیر آلودگی و گرد و خاک کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: اعتبارات بسیار خوبی در سال‌های اخیر در راستای اجرای پروژه‌ها دریافت و عملیات آبخیزداری در ۱۲ هزار و ۸۰۰ نقطه استان انجام شد؛ این پروژه‌ها نقش مؤثری در کنترل سیلاب و پوشش گیاهی داشته است.

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز از اجرای پروژه‌های گردشگری در پارک جنگلی شهید باهنر خبر داد و گفت: قرارداد پارک به مساحت ۱۷۰ هکتار به شهرداری احاله مدیریت شده و بر اساس این قرارداد شهرداری طرح‌هایی مختلفی را در پارک اجرا خواهد کرد.

بهرامی افزود: امید است با این قرارداد که در سال جاری منعقد شده، شاهد رفع مشکلات کوی گردشگری گردو باشیم.

وی در ادامه استاندارد جهانی حفاظت از اراضی ملی به ازای هر ۱۰۰ هزار هکتار را یک نفر اعلام کرد و بیان داشت: بر اساس این استاندارد استان مرکزی برای حفاظت از اراضی ملی با کمبود۲۰۰ نیرو مواجه است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان مرکزی نیز در این نشست گفت:  دو میلیون هکتار از مساحت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری استان مرکزی عرصه طبیعی و ملی است.

حمید ارسلانی افزود: ۲۲۶ فقره اجرای احکام در سال جاری اجرا و ۱۴۶۵ هکتار از اراضی آزاد شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول