اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

۶۰ برنامه تحولی در دانشگاه فرهنگیان/ اجرای طرح معلم دومدرکی از اول مهر

رئیس دانشگاه فرهنگیان به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان پرداخت و از اجرای طرح معلم دومدرکی از اول مهر خبر داد.

۶۰ برنامه تحولی در دانشگاه فرهنگیان/ اجرای طرح معلم دومدرکی از اول مهر

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست خبری که امروز برگزار شد، به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان پرداخت.

وی با بیان اینکه امسال پس از 11 سال از تأسیس دانشگاه فرهنگیان، جلسه هیأت امنا با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهار کرد: ۵ تصمیم کلیدی و کلان در جلسه گرفته و مصوب شد که اولین مصوبه، برنامه راهبردی دانشگاه در افق ۱۴۰۶ است.

صحرایی با اشاره به رونمایی از برنامه راهبردی دانشگاه در افق ۱۴۰۶ در برنامه امروز، افزود: دانشگاه فرهنگیان پیش‌تر یک برنامه راهبرد افق ۱۴۰۴ داشت اما این برنامه راهبردی ویرایش و اصلاح شد و جهت‌های آن متناسب با اهداف سند تحول بنیادین، بیانیه گام دولت و برنامه تحولی دولت اصلاح جدی پیدا کرد و به یک برنامه جدید تبدیل شد.

وی با بیان اینکه مصوبه دوم، اصلاح چارت سازمان دانشگاه است، افزود: دانشگاه شامل 98 پردیس و مرکز است و در هر استان، یک مدیریتی به نام مدیریت امور پردیس‌های آن استان پیش‌بینی شده است؛ در اصلاح سازمان دانشگاه، سازوکارهای به گونه‌ای تدوین شده است که یک دانشگاه ملی با ۳۱ دانشگاه جامع تابع استانی داریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره، به اینکه مصوبه سوم، آیین‌نامه صلاحیت‌ حرفه‌ای معلمی است، ادامه داد: بر اساس این مصوبه، دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پس از تحصیل هم آزمون جامع و هم آزمون‌های عملکردی کاربردی در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و تدریس عملی خواهند داشت و بعد از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل جذب دکترمعلمان از مصوبات دیگر هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان است، گفت: این دستورالعمل به تأیید قبلی وزیر علوم رسیده و ابلاغ هم شده است. ما هم فراخوان جذب را داده بودیم ولی اجرای آن مستلزم تأیید رئیس جمهور و اعضای هیأت امنا بود که این اتفاق هم افتاد. مجوز ما جذب یک‌هزار دکتر معلم است که تا سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به کارگیری می‌شوند. همچنین مجوز ۲۰۰ سهمیه دیگر برای جذب اعضای هیأت علمی اخذ شده است که سال آینده مصاحبه ثبت‌نام شدگان انجام می‌شود.

صحرایی با بیان اینکه از دیگر مصوبه‌های جلسه هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان، اصلاح شیوه‌های جذب و گزینش دانشجومعلمان است، افزود: یکی از روش‌ها به شیوه دو مدرکی است که به کمک دانشگاه‌های برتر برای مهر 1402 انجام می‌شود؛ این دانشجومعلمان حداقل دو سال از تحصیل‌شان را در دانشگاه اصلی می‌گذرانند و در آنجا دروس تخصصی را طی می‌کنند و در صورت تأیید صلاحیت عمومی آنها و اعلام هسته‌های گزینش آموزش و پرورش، در ابتدای سال سوم یا چهارم برای گذراندن دروس تخصصی حرفه‌ معلمی به دانشگاه فرهنگیان منتقل می‌شوند. شیوه دو مدرکی فعلا در 5 رشته آموزش ریاضی، آموزش شیمی، آموزش فیزیک، آموزش زیست‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه‌ای است. 

وی با اشاره به بسته سیاستی دانشگاه فرهنگیان که بسته تقویتی و حمایتی از دانشگاه فرهنگیان است و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود یک ماه است، بررسی شده است، ادامه داد: این بسته 8 ماده دارد که یک ماده از بسته سیاستی مذکور تصویب شد و بر اساس آن، دانشگاه فرهنگیان مکلف شده است آیین نامه جذب نخبگان دانش‌آموزی را تدوین کند. همچنین راه‌اندازی کنکور اختصاصی تربیت معلم از دیگر مصوبات است که امیدواریم در سال 1403 با رویکرد استعدادیابی اجرایی شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان همچنین از برپایی جشنواره اقوام برای اولین بار، ارتقای اعضای هیأت علمی، برگزاری اردوی راهیان نور، برگزاری برنامه حیات طیبه، ازدواج دانش‌آموزی، جشنواره ملی کانون‌های فرهنگی و هنری خبر داد و گفت: قریب به 60 برنامه تحولی را داریم که برخی به مرحله عمل رسیده و برخی هم در مرحله ریل‌گذاری است.

وی در خصوص طرح بورسیه معلمی، اظهار کرد: این طرح که برای جذب دانشجویان سال آخر دانشگاه‌های برتر کشور است، در دستور کار است ک البته مسائل قانونی آن باید برطرف شود. البته معتقدیم این شیوه بسیار بهتر از آزمون استخدامی است.

صحرایی با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی برای جذب 28 هزار آموزگار ابتدایی، گفت: این آزمون هشتم اردیبهشت سال 1401 برگزار می‌شود که با البته در فرایند، رشته‌های پذیرش، منابع آزمون و شیوه مصاحبه تغییرات زیادی دارد. نکته دیگر اینکه در این آزمون، گزینش نیز با فراغ بیشتری انجام می‌شود. البته برای برگزاری دوره یکساله مهارت آموزان، زمان کم داریم که تلاش می کنیم همزمان با ورودشان به کلاس درس انجام شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره نامه وزیر آموزش و پرورش به وزیر علوم درباره نیمه متمرکز شدن رشته آموزش ابتدایی و همچنین نامه معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش به رئیس سازمان سنجش در خصوص تغییرات ورود به دانشگاه فرهنگیان که هر دو نامه با مخالفت مواجه شده است، گفت: براساس مصوبه شورای گسترش، چهار تغییر در جذب و گزینش داریم که شامل نیمه متمرکز شدن رشته آموزش ابتدایی، افرایش تراز نمره، کاهش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان به 22 سال و تأثیر 30 درصدی مصاحبه است؛ این موارد مصوبه شورای گسترش است و انتظار داریم سازمان سنجش یاری‌گر نظام تربیت معلم باشد. از سازمان سنجش کمک می‌خواهیم و توقع داریم که به ما کمک کند. البته به نظر می‌رسد موضوع طی هماهنگی با وزیر علوم حل شده باشد و ما این چهار مورد را در مصوبه اجرا کنیم.

صحرایی درباره کنکور اختصاصی تربیت معلم، افزود: همانطور که اعلام شد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و باید آیین‌نامه‌اش را تدوین کنیم. زمان اجرا و مواد آزمون و نحوه گزینش در کنکور اختصاصی در اختیار خودمان است و همچنین مصاحبه‌ها نباید بی‌اثر باشند بلکه باید ارزیابی علمی، عمومی و تخصصی انجام شود. ویژگی‌های کنکور اختصاصی در هیئت امنا و شورای عالی مشخص می‌شود که باید آیین نامه را تهیه و در ستاد ملی تصویب کنیم.

وی با تأکید بر اینکه معتقدیم آزمون استخدامی بدترین شیوه جذب است، اظهار کرد: سیاست اصیل ما تربیت معلم است و شخصیت معلم باید ساخته شود. وقتی ظرفیت اجازه ندهد از دانشگاه‌های دیگر کمک می‌گیریم. سیاست تامین که همان سیاست استخدام است در مواردی انجام می‌شود که چاره‌ای نداریم و آموزش و پرورش نیاز به نیرو دارد. تا همدل نشویم آزمون‌های استخدامی رواج خواهند داشت. آزمون‌های استخدامی اگر یک سال زودتر برگزار شوند، خوب هستند اما در یک سال و برای بکارگیری در همان سال برگزار شود روند با کیفیتی ندارد. با برگزاری آزمون استخدامی به طور جدی با این شیوه مخالف هستیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول