اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

روایت فارس از حال و هوای یک کنکور متفاوت/ پدری با ویلچر برای بدرقه فرزندش آمده بود

آزمون دکتری امسال با وجود تلاش داوطلبان برای تعویق و لغو آن، امروز 11 اسفندماه در سراسر کشور برگزار شد.

روایت فارس از حال و هوای یک کنکور متفاوت/ پدری با ویلچر برای بدرقه فرزندش آمده بود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ـ محدثه رمضانعلی ـ آزمون دکتری امسال با وجود تلاش‌ داوطلبان برای لغو آزمون و تعویق آن و با چاشنی استرس و هیجان داوطلبان، امروز ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار شد.

چندماهی بود که داوطلبان خواستار لغو یا تعویق آزمون دکتری هستند اما به هر حال مسوولان صلاح دیدند که آزمون باید در موعد مقرر برگزار شود.

آزمون دکتری امروز ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ در ۱۱۰ شهر کشور، ۱۵۷ حوزه اصلی و ۵۵۷ حوزه فرعی برگزار شد.

تعداد ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ داوطلب برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کردند که از این تعداد، ۷۵ هزار و ۶۲۵ داوطلب زن و ۹۴ هزار و ۳۳۹ داوطلب مرد هستند.

این تعداد داوطلب در ۲۴۷ کدرشته و در ۷ گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، دامپزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و زبان‌های خارجی به رقابت با یکدیگر پرداختند، ما هم به یکی از حوزه‌های برگزاری آزمون رفتیم تا حال و هوای داوطلبان را بیشتر حس کنیم.

 ساعت ۶ صبح با کلنجار‌های فراوان از خواب بیدار شدم و به محل برگزاری آزمون در دانشگاه علامه طباطبائی رفتم، از همان میدان المپیک و حتی قبل از آن ازدحام خودروها جلب توجه می‌کرد، ترافیک تا حدی بود که داوطلبان با استرس از خودروها پیاده شده و ادامه مسیر را پیاده تا دانشگاه می‌رفتند.

در هر صورت من هم خودم را به داخل دانشگاه رساندم، به سمت داوطلبان رفتم و خواستم تا با آن‌ها صحبت کنم، بعضی‌ها گرد هم جمع بودند و صحبت می‌کردند، بعضی‌ها هم کنار یا روی زمین نشسته بودند و تلاش‌های آخر خود را برای توشه برداری مطالب می‌کردند، اینکه بعضی از آن‌ها اینقدر درگیر بودند که حتی متوجه صحبت‌هایم نمی‌شدند به کنار، برخی هم تا به سمتشان می‌رفتم راه کج می‌کردند و نمی‌خواستند صحبت کنند.

پیش از رسیدن به محل برگزاری آزمون تصورم این بود که در آزمون دکتری کمتر پدرها و مادرها را همراه داوطلبان می‌بینم اما اتفاقا والدینی بیرون دانشگاه بودند که با وجود استرس خودشان، آن را در گلو خفه می‌کردند و فرزندان خود را در آغوش می‌گرفتند.

* حال و هوای متفاوت کنکور دکتری

نگاهم به پیرمردی که روی ویلچر نشسته بود افتاد، دخترش روبه رویش زانو زده بود و با او حرف می‌زد؛ به سمتش رفتم و از او درباره حس و حالش نسبت به کنکور چند لحظه بعدش پرسیدم و گفت: منی که دانشجوی روانشناسی هستم بهتر می‌توانم استرس و هیاهوی وجودی‌ام را کنترل کنم و به نظرم در شرایط کنونی جامعه رشته روانشناسی می‌تواند به بهبود فضا کمک کند.

از حال و هوایش گفت که با کنکور کارشناسی ارشد و کارشناسی متفاوت است و حس و حال تازه‌ای را تجربه می‌کند.

با داوطلب دیگری صحبت کردم که رشته‌اش فقه و حقوق بود، درباره استرس و حال و هوایش گفت: اگر بخواهم بگویم استرس ندارم، دروغ است، استرسی همراه با هیجان دارم، به طوری که از ساعت ۳ بیدار هستم.
نظرش درباره تعویق زمان برگزاری کنکور کاملا منفی بود و گفت که هرچقدر زمان بیشتر شود، استرس هم بیشتر می‌شود و مطالب از یاد می‌رود.

اما داوطلب دیگری که رشته‌اش روانشناسی بود، معتقد بود تعویق زمان کنکور می‌توانست به نفعش باشد و زمان بیشتری برای مطالعه و فراگیری مطالب بگذارد.

در این حین داوطلبی که صحبت‌های ما را می‌شنید، گفت: هرچه زمان برگزاری کنکور به تعویق بیفتد کار ماهم سخت‌تر می‌شود و درس‌خواندن را به پشت گوش می‌اندازیم.

وی معتقد بود: باتوجه به شرایط فعلی جامعه رشته حقوق در سطح علمی بالاتر می‌تواند به نظام اقتصادی کشور کمک کند و باید نیروهای جوان کار را در دست بگیرند.

یکی دیگر از داوطلبان که رشته ارتباطات می‌خواند نیز گفت: باید در جامعه امروز با سواد باشیم و بتوانیم در این جنگ رسانه حرف اول را بزنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم و با بار علمی بالا بتوانیم مسائل را تحلیل کنیم.

 

در همین میان چند نفری به سمت در ورودی دانشگاه رفتند و خواستند وارد شوند، داوطلبان دیگر گمان کردند که زمان ورود آغاز شده و آن‌ها هم می‌توانند وارد حوزه‌های امتحانی خود شوند اما متوجه شدیم آن چند نفر مراقب‌های آزمون هستند و داوطلبان هنوز اجازه ورود ندارند، این مسأله باعث خنده و شوخی شد و شاید کمی از استرس داوطلبان کاست.

در دقایق آخر انتظار، درب ورودی را باز کردند و با چک کردن کارت‌های ورود به جلسه داوطلبان مجوز ورود به حوزه‌های خود را گرفتند و سرانجام با وجود اینکه برخی داوطلبان خواستار به تعویق افتادن یا لغو این کنکور بودند، این آزمون صبح امروز ۱۱ اسفندماه برگزار شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول