اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

رونمایی از مستند «داستان امروز امر و نهی»/ فهیم: در همه جای دنیا مخاطبان واقعی سینما مردم هستند

محمدتقی فهیم گفت: سینما برای مردم عادی است و مردم قهرمان و قصه می‌خواهند تا پای فیلم‌ها بنشینند. پس از تغییرات سیاسی دهه 70 شاهد سینمای حزبی هستیم که کارکرد آن ارائه بیانیه است. افرادی که به دنبال کار سیاسی و حقوق بشری هستند، اما سینمای مردمی باید آدم‌های مورد پسند داشته باشد.

رونمایی از مستند «داستان امروز امر و نهی»/ فهیم: در همه جای دنیا مخاطبان واقعی سینما مردم هستند

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، نشست رونمایی از مستند «داستان امروز امر و نهی» روایتی از مدیریت سینمای ایران در دهه ۶۰، صبح امروز با محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون، حجت الاسلام جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر، محمدهادی نعمتی کارگردان و احسان شادمانی تهیه کننده مستند «داستان امروز امر و نهی» در ساختمان شهدای رسانه برگزار شد.

محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون در ابتدای این جلسه گفت: آنچه که باعث شده امروز با یک سینمای اخته و بی‌خاصیت روبرو باشیم حاصل همین اتفاقاتی است که در اوایل انقلاب افتاد و باعث حذف بخشی از بدنه سینما شد که می‌توانست در خدمت سینمای ایران و انقلاب اسلامی باشد. در مستند «داستان امروز امر و نهی» به آدم‌هایی همچون محسن مخملباف پرداخته می‌شود که در زمان حال سرباز اسرائیل بوده و در زمانی مورد سوء استفاده افراد و جریان‌های پشت پرده بوده‌اند.

*مخاطبان واقعی سینما مردم هستند

فهیم ادامه داد: سینما در ابتدای انقلاب، الگویش را سینمای شرق اروپا و روسیه در نظر گرفت. این شکل سینما به زوال رفت. در این راستا طبیعی است وضعیت امروز سینمای ایران نابسامان باشد. دلیل این است که رهبران فرهنگی در ابتدای انقلاب با سینما بیگانه بودند در آن دوران گفته می‌شد مخاطب برای سینما مهم نیست و سینما باید تماشاگر نخبه داشته باشد در صورتی که در همه جای دنیا مخاطبان واقعی سینما مردم هستند.

*سینمای بدون قهرمان از مردم فاصله گرفته است

وی افزود: اگر فیلمی نتواند سرگرم کند و مخاطب را حفظ کند به درد همین محفل‌های خودمانی می‌خورد. اما درباره تندروی‌های ابتدای انقلاب نیز باید بگویم که در همه انقلاب‌ها چنین تندروی‌هایی وجود دارد. در آن زمان برخی از مدیران با فرهنگ بیگانه بودند که از جمله می‌توان به روحانیون و بچه مسلمان‌هایی که با سینما بیگانه بودند، اشاره کرد. سینما نیاز به قهرمان دارد سینمایی که بدون قهرمان باشد از مردم فاصله گرفته است ما در ابتدای انقلاب با حذف برخی چهره‌ها مردم را از سینما دور کردیم. در ضمن نتوانستیم برای آن چهره‌ها جانشینی مناسب داشته باشیم.

*از دهه 70 شاهد سینمای حزبی هستیم

این منتقد سینما در ادامه خاطر نشان کرد: سینما برای مردم عادی است و مردم قهرمان و قصه می‌خواهند تا پای فیلم‌ها بنشینند. پس از تغییرات سیاسی دهه 70 شاهد سینمای حزبی هستیم که کارکرد آن ارائه بیانیه است. افرادی که به دنبال کار سیاسی و حقوق بشری هستند، اما سینمای مردمی باید آدم‌های مورد پسند داشته باشد.

*فیلم‌هایی که ارتباطی با با جامعه ندارد

فهیم ادامه داد: در حال حاضر هم فیلم‌هایی ساخته می‌شود که عملا ارتباطی با با جامعه ندارد. بین سلبریتی و محبوب بودن تفاوت بسیاری وجود دارد، همان مسأله‌ای که در ابتدای انقلاب از هم تفکیک نشد. ما نتوانسته‌ایم یک فیلم بسازیم که مردم دنیا مخاطب آن باشند. سینمای ایران تنها محدود به افرادی خاص می‌شود این مشکلی جدی است. سینما‌های مردمی باید برای مردم باشد.

محمدهادی نعمتی کارگردان مستند «داستان امروز امر و نهی»، در رابطه با این اثر گفت: این مستند یک سه گانه است، که در 3 حوزه سینما و هنر، سیاست و اقتصاد است و تنها یکی از بخش‌های آن در حوزه جریان‌های سیاسی روایت می‌شود. 

حجت الاسلام جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در ادامه نشست گفت: در سال ۹۷ به یک پژوهشگر پیشنهاد دادم تا درباره مساله امر و نهی در سینما تحقیق کند. محصول بسیار جالبی در اختیار من گذاشت که نمی‌شد آن را منتشر کرد. در آن زمان به این نتیجه می‌رسیدید که گویی عده‌ای عامدانه در آن دوران ورود کرده تا امر به معروف و نهی از منکر جای خود ننشیند. در نهایت تصمیم گرفته شد تا مستندی درباره کسانی که از ۷۶ به بعد تبدیل به روشنفکر شده و ابتدای انقلاب روش دیگری را دنبال می‌کردند تولید شود.

*امر به معروف سیاسی‌ترین حکم شیعه است

وی در ادامه تصریح کرد: در این چهل سال هیچ کس به اندازه مسئولان جمهوری اسلامی در مقابل امر به معروف و نهی از منکر نایستاده است چرا که هیچ کدامشان راضی نیستند تا این کار را از خودشان شروع کنند. در حالی که امر به معروف و نهی از منکر سیاسی ترین حکم فقه شیعه است و حضرت امام خمینی بین عرفان و فقه پیوند برقرار کرده است.

* کربلا امر به معروف بزرگ تاریخ

دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: یک امر به معروف بزرگ در تاریخ داریم و آن هم کربلاست. در یک نظرسنجی 13 درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که پس از شنیدن نام کربلا به یاد قیام عاشورا می‌افتند؛ یعنی 13 درصد تلقی درستی از قیام عاشورا دارند. هم اکنون امر به معروف از یک عمل سیاسی به فرهنگی تبدیل شده در حالیکه قید غالب امر به معروف سیاست است. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول