اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

آیا نردبان آتش‌نشانی ناجی شهردار بجنورد می‌شود؟/ عملکردی ضعیف در پَسِ پرده‌ کروماکی

یکی از موضوعاتی که مردم بجنورد همیشه به دنبال آن بودند تغییر شکل ظاهری این شهر از حالت قبل از سال ۸۳ به مرکز استانی بود که هم ازنظر زیبایی بصری متفاوت باشد و هم ازلحاظ امکانات قدری پیشرفت داشته باشد که البته تاکنون مردم از این موارد بی‌بهره بوده‌اند.

آیا نردبان آتش‌نشانی ناجی شهردار بجنورد می‌شود؟/ عملکردی ضعیف در پَسِ پرده‌ کروماکی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، شهر بجنورد پس از سال ۸۳ که از یک شهرستان معمولی به مرکز خراسان‌شمالی تبدیل شد، دچار تغییر و تحولاتی شد، شکل‌گیری ادارات کل، استانداری و دفاتر مختلفی که در هر مرکز استانی وجود دارد. این تغییر و تحولات فقط در این موارد مختصر نشد و مردم شاهد افزایش قیمت‌هایی در زمین و املاک نیز بودند.

هرچند همه به این موضوع اذعان داشتند که این تغییر و تحولات طبیعی است و تبدیل‌شدن یک شهر به مرکز استان علاوه بر مزایایی که دارید معایب این‌چنینی را نیز به همراه خواهد داشت.

یکی از موضوعاتی که مردم بجنورد همیشه به دنبال آن بودند تغییر شکل ظاهری این شهر از حالت قبل از سال ۸۳ به مرکز استانی بود که هم ازنظر زیبایی بصری متفاوت باشد و هم ازلحاظ امکانات قدری پیشرفت داشته باشد که البته تاکنون مردم از این موارد بی‌بهره بوده‌اند.

این بار می‌خواهیم از نبود فرودگاهی با پروازهای متعدد، نبود راه دسترسی مناسب، نبود هیچ ریل قطاری در استان، تعداد کم کارخانه‌ها، سنتی بودن کشاورزی و ... گذر کنیم و اختصاصاً به موضوع شهری این مرکز استان بپردازیم و وضعیت شهر بجنورد را مروری گذرا کنیم.

اگر خودروی‌مان در خیابان‌های شهر بجنورد و به‌سلامت از وجود انبوه چاله‌چوله‌ها به مقصد برسیم، بی‌نظمی ترافیکی، نبود هیچ‌گونه خط‌کشی مناسب، عقب‌ماندگی شدید در حوزه زیباسازی شهری، صدور مجوزهای بی‌ضابطه به برخی صنوف ترافیک زا و... هر شخصی را آزار می‌دهد و هر شهروندی ترجیح می‌دهد کمترین حضور را در خیابان‌های این شهر پر از مشکل داشته باشد.

یکی از شهروندان بجنوردی در خصوص وضعیت خیابان‌های شهر بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بیشتر مرمت و آسفالتی خیابان‌های شهر بجنورد به مدت‌ها قبل بازمی‌گردد و کمترین بازسازی تاکنون انجام‌شده است.

وی ادامه داد: اگر در خیابان‌های اصلی به هر دلیلی حفاری انجام شود اگر هم پس از مدتی مرمت می‌شود اما بعد از مدتی همان مکان تبدیل به یک گودال خواهد شد.

این شهروند بیان داشت: اما اگر همین حفاری در خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی انجام شود بااینکه هزینه حفاری از شهروند اخذ می‌شود اما اصلاً مشخص نیست چه زمانی اقدام به بازسازی شود.

مشکلات شهری بجنورد لایه‌های مختلفی دارد و این بخش بسیار کوچک و به‌اصطلاح دم‌دستی از مشکلات این شهرستان است اما اگر تأمل در مشکلات داشته باشیم به این مثال‌ها خواهیم رسید.

چرا خیابان‌های شهر بجنورد خط‌کشی بی‌کیفیتی دارند و پس از خط‌کشی که معمولاً در انتهای سال در چند خیابان انجام می‌شود، پس از چند هفته اثری از آن خطوط دیده نمی‌شود؟

چرا  دوشنبه‌بازار این شهرستان در بدترین شرایط قرار دارد و شهرداری بجنورد از آسفالت‌ریزی در محل پارک خودروها که کمترین کار ممکن برای رفاه شهروندان است دریغ می‌کند؟

چرا هیچ‌گونه پل عابر پیاده مدرنی در میدان‌ها و چهارهای پرتردد شهر بجنورد قرار ندارد تا هم سرعت ترافیک افزایش پیدا کند و هم سلامت شهروندان تضمین شود؟

چرا مانند هر مرکز استانی هیچ‌گونه ابتکاری در ساخت علائم و تزئینات شهری در بجنورد دیده نمی‌شود و همین‌هایی هم که هستند شبیه به دست‌ساخته‌های کودکانه است؟

چرا برای مدیریت عبور و مرور در خیابان‌های شلوغ اما دوطرفه از جدول‌کشی مناسب بین دو طرف استفاده نمی‌شود تا هر خودرویی در هرجایی که تصمیم گرفت اقدام به دور زدن و ایجاد ترافیک نکند؟

چرا هنوز تعداد زیادی از جوی‌های آب خیابان‌های بجنورد روباز هستند که خطر سقوط در این مکان‌ها برای مردم وجود داشته باشد؟

چرا با پارک کردن‌های عجیب‌وغریب خودروها در برخی خیابان‌های شهر برخورد نمی‌شود؟

و سؤالات زیادی که همه میدانیم برخی در حوزه شهرداری هستند و برخی در سایر حوزه‌ها، اما همه این انتظار را از شهردار هر شهری دارند تا به‌عنوان مدیر یک شهر برای آن‌ها راه چاره علاج کند و سایر دستگاه‌ها را سر خط بیاورد.

حمیدی، شهردار بجنورد پس از انتصابش به سمت شهردار بجنورد، هیچ‌گونه برنامه مدونی برای شهر مدیریت شهر بجنورد ارائه نکرد و شورای شهر بجنورد نیز در سؤالات مختلفی که در این خصوص شده با این پاسخ که ارائه می‌شود و یا برایتان ارسال می‌شود از این موضوع گذر کرده است، اما چیزی که مشخص‌شده این شهردار جوان و کم‌تجربه برنامه خاصی برای مدیریت شهر بجنورد نداشته است. حال اینکه چگونه اعضای شورای شهر چنین موضوعی را پذیرفته‌اند نیز خود جای سؤال دارد!

عملکردی که گفته شد!

پس از حدود یک سال و نیم از حضور حمیدی در سمت شهرداری بجنورد شاید تنها اقدامی که در سطح ملی و فراملی نام بجنورد و این شهردار را سر زبان‌ها آورد انتصاب مادر همسرش به سمت مشاور خود و شاید تنها اقدام مثبتی که انجام داده شد نیز برکنار وی از این سمت پس از حواشی بسیار بود.

هرچند آقای حمیدی عملکرد خود را فراتر از این موارد می‌داند و در ویدیوی که در یک استودیوی پرحاشیه با پرده کروماکی به ضبط رسانده بود عملکردش را چنین بیان کرده است که اصل انصاف می‌گوید که آن‌ها را باید بیان کرد!

تجاری‌سازی ۴ هزار مترمربع املاک شهری

جذب یک هزار و ۴۰۰ تُن قیر رایگان

آسفالت ۷۵ هزار مترمربع از معابر بجنورد ( حدود ۱۲ کیلومتر)

افزایش طبقات ساختمان‌های شهر بجنورد

خریداری ۲۶ دستگاه اتوبوس جهت توسعه ناوگان عمومی شهر بجنورد ( اختصاص ۸ دستگاه تا زمان ارائه گزارش و تحویل همه اتوبوس‌ها تا پایان سالی که اکنون در پایان آن هستیم!) 

خریداری ۱۵ دستگاه ون تاکسی

آقای شهردار، مردم عملکرد را باپوست و گوشت و استخوان لمس می‌کنند

پس از شنیدن این عملکرد از آقای حمیدی، سؤالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که مگر قرار بود هیچ عملکردی در این دستگاه عریض و طویل صورت نگیرد؟

همه مردم می‌دانند که هر شهرداری در بجنورد حاضر می‌شد چند گزارش عملکرد را حتماً به همراه داشت اما این شهر نیاز به جهشی داشت که در این مدت هیچ خبری از آن نبود. نه‌تنها از جهش خبری نبود حتی ابتداییات را هم مردم ندیدند، این را مثلاً می‌توان از حال روز آسفالت کوچه و خیابان‌های شهر دید.

شورای شهر مقصر درجه‌یک است!

شاید شهردار بجنورد در ابتدای کار مقصر این میزان عقب‌ماندگی شهر نباید که این ۲ دلیل دارد، یکی اینکه این عقب‌ماندگی‌ها ناشی از ضعف عملکردی شورای شهر و شهرداری‌ها در ادوار مختلف است و دیگری این‌که در انتخاب شهردار کنونی شورای شهر مقصر است نه شهردار بجنورد.

انتخاب شهردار یکی از وظایف مهم شورای شهر است که اعضای شورای شهر کنونی بدتری عملکرد را در این رابطه داشتند و شاید خود آقای حمیدی هم گمان نمی‌کرد مورد اقبال اکثر اعضای شورای شهر قرار گیرد.

انتخابی که کارنامه بسیار بدی از اعضای شورای شهر بر جای گذاشت و شاید برای اولین بار در طول کاری شورای شهر بجنورد، شهرداری انتخاب شد که هیچ برنامه‌ای برای مدیریت این مرکز استان نداشت.

جلو ضرر را از هرکجا بگیرید، منفعت است

هرچند آب‌رفته به جوی بازنمی‌گردد، اما باگذشت نزدیک به ۲ سال از انتخاب اعضای شورای شهر و اتفاقات عجیب‌وغریبی که در ابتدای شروع این شورا در انتخاب شهردار مشاهده شد انتظار است اعضای شورای شهر قدری موضوعات شهری را آموخته باشند و نسبت به جبران خسارت‌های مادی و معنوی که به شهر وارد کردند حساس‌تر شوند و جلوی این ضرر را زودتر بگیرند. ضرری که در ابتدا دامن‌گیر مردم شده است و سپس در انتخابات بعد، دامن‌گیر خود اعضا نیز خواهد شد!

هرچند شاید شهردار جوان چشم امید بر نردبان بلندمرتبه آتش‌نشانی بسته تا با آمدنش قدری سنگینی نگاه مردم را از روی دوش خود کمتر کند و به عبارت بهتر نردبان آتش‌نشانی قبل از هرکسی ناجی او شود.

بومی گزینی کنید!

در انتهای ماجرا، بهتر است این پیشنهاد را به اعضای شورای شهر دهیم که در انتخاب شهردار گزینه بومی را مدنظر قرار دهند تا هم در موضوعات شهری اشراف کامل را داشته باشید و هم نگاه دلسوزانه‌ای به شهرستان داشته باشد تا مردم هم کمی لذت زیستن در این شهر را بچشند.

لذتی که شاید در این ۲ سال با حواشی مختلفی که شهردار بجنورد به همراه چراغ سبز شورای شهر برای شهر بجنورد خلق کرده‌اند، کمتر چشیده شده است.

پایان پیام/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول