اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

۳۰ سال زندگی در سایه شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر/ فاصله کمی با سیاه چاله‌های جمعیتی داریم

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: مردم در کشور ما ۳۰ سال بر اساس شعار فرزند کمتر زندگی بهتر زندگی کرده اند و رسانه های غربی و فضای مجازی روی تحدید نسل ما کار می کنند و این رسالت ما را سنگین تر می کند.

۳۰ سال زندگی در سایه شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر/ فاصله کمی با سیاه چاله‌های جمعیتی داریم

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، نخستین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت ظهر امروز با حضور امیرحسین بانکی پور نماینده مجلس یازدهم و کاظم فروتن دبیر ستاد ملی جمعیت برگزار شد.

در این رویداد، کاظم فروتن دبیر ستاد ملی جمعیت اظهار کرد:  جمعیت یکی از موضوعات حساس است که غربی‌ها برای کشورهای اسلامی و به ویژه ایران نسخه کاهش جمعیت را نوشته‌اند. در سال ۱۳۶۸ براساس برنامه تنظیم خانواده نرخ باوری ایران ۶.۴ بود  که براساس این برنامه قرار بود در سال ۱۳۹۰ این عدد ۴ برسد اما در ۴ سال این هدف به نتیجه رشید.

وی افزود: هجمه ها و محدودیت‌هایی که برای کشور ما ایجاد کردند و این نرخ را کاهش دادند. متاسفانه مسئولان تنظیم خانواده کماکان روند خود را ادامه دادند در حالی که باید در سیاست های جمعیتی تجدید نظر می کردند.

فروتن ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی سیاست های جمعیتی را ابلاع فرمودند و مجلس انقلابی در سال ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب و دولت ابلاغ کرد. براساس قانون، تشکیلات ستاد ملی جمعیت یکی از بحث هایی بود که در نظر گرفته شده و ما تاکنون ۳ جلسه را برگزار کردیم و جلسه چهارم در اسفندماه برگزار شود.

وی تاکید کرد: یکی از مصوبات ما تشکیل قرارگاه های جوانی جمعیت در تمامی دستگاه ها بود که اغلب اجرا شده است. با این حال نواقصی وجود دارد اما کار در حال پیشروی است. جوانی جمعیت یکی از نکات کلیدی و حساس جمهوری اسلامی است، ما امروز در اوج میانسالی قرار داریم اما در سال ۱۴۲۰ به بعد اطراف خودمان را سالمند خواهیم دید و از جوانان خبری نیست.

دبیر ستاد ملی جمعیت درباره کاهش نرخ باروری در ایران، عنوان کرد: در ایران نرخ باوری به ۱.۶۷ کاهش یافته و فاصله کمی با سیاه چاله جمعیتی داریم و یک عزم ملی می خواهد.

وی اضافه کرد: بررسی ها نشان داده که مسائل قوانین، رفاهی و تسهیلات حرف دوم را در فرزند آوری دارد آنچه که در کشورهای خارجی نشان می دهد فرهنگ سازی است و اینجا هم برای ما مهم است. 

فروتن خاطرنشان کرد:  مردم در کشور ما ۳۰ سال بر اساس شعار فرزند کمتر زندگی بهتر زندگی کرده اند و رسانه های غربی و فضای مجازی بر روی تحدید نسل ما کار می کنند و این رسالت ما را سنگین تر می کند. ما ۷ سال تا زمان بسته شدن پنجره جمعیتی کشور  وقت داریم و باید تلاش کرد. وقتی که ما در بحبوحه سالمندی قرار گرفتیم دیگر فرصت جبران را نداریم.

وی ابراز کرد:ما قبول داریم مشکلات اقتصادی کار و معیشتی نقشی در فرزند آوری دارند اما فرزند آوری مساله بسیار مهمی است و نباید به سال‌های بعد به تعویق بیفتد.

فروتن خاطرنشان کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قالب ۷۳ ماده قانونی تصویب شد و تسهیلاتی را برای خانواده ها قرار داده است.  در ۷ حوزه خانواده، رسانه ،نخبگان ،موسسات اجرایی و شرکت های خصوصی و سازمان های مردم نهاد که در دو حیطه فرزند آوری و ازدواج تلاش کرده اند،قدردانی می شود.

تنها ۳۰ درصد از قانون جوانی اجرا شده است/ افزایش ۴برابری حق اولاد در آینده

امیرحسین بانکی پور نماینده مجلس یازدهم و رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی نیز در نشست نخستین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت گفت: ماده ۱۹ قانون جوانی جمعیت صرفا اختصاص و اهدای یک جایزه ملی را در نظر ندارد،این موجب می شود تا دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند و شناسایی اقدامات موفق در حوزه جمعیت را در دستور کار قرار می‌دهد.

وی با اشاره به رفتار دولت در قبال قانون جوانی جمعیت ابراز کرد: دولت در بحث برنامه و بودجه با ما همکاری مطلوبی را نداشته است و علی رغم آنکه رئیس جمهور بر بحث  جمعیت تاکید کرده  اما بودجه جوانی جمعیت نسبت به سال گذشته ۳۷.۵ درصد کاهش یافته است.

رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تاکنون ۳۰ درصد از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا شده و ۷۰ درصد آن به دلیل عدم همکاری دسته نتوانسته به مرحله اجرا برسد.

وی ادامه داد: ما شاخص ها را در دو بخش رصد می‌کنیم، نخست آنکه باید دید موسسات، سازمان‌ها رسانه‌ها و ... چه نقشی در کاهش طلاق و افزایش فرزند آوری و ازدواج ایفا کرده اند و به عنوان دستگاه برتر شناخته می‌شوند. شاخص دوم ما ارزیابی عملکرد است و افرادی که نخبه هستند اقدامات فردی و اجتماعی آن‌ها بررسی می شود.

بانکی پور ادامه داد: تسهیلات ازدواج برای سال آینده افزایش و همه زوج های جوان هر کدام جداگانه ۱۸۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه دریافت خواهند کرد.

وی یادآور شد: اگر مرد زیر ۲۵ سال و زن زیر ۲۳ سال سن داشته باشد این وام بیشتر و ۲۲۰ میلیون خواهد بود و وام فرزندآوری برای سال ۱۴۰۲ ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.در سال آینده حق اولاد در فیش حقوق کارمندان ۴ برابر و حق تاهل ۲ برابر خواهد شد.

پایان پیام/ ت 1437

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول