اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

تولید سالانه بیش از8میلیون پایه و نهال بذری و رویشی در آذربایجان غربی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استان با تولید بیش از ۸ میلیون اصله پایه و نهال یکی از قطب های مهم تولید نهال در کشور است.

تولید سالانه بیش از8میلیون پایه و نهال بذری و رویشی در آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، خسرو شهبازی اظهارداشت: وجود ۲ مرکز کشت بافتی با بیش از ده سال سابقه تولید در زمینه تولید پایه  و نهال رویشی یکی از افتخارات استان در زمینه تولید نهال سالم و با کیفیت است.

وی تصریح کرد: در استان انواع نهال پایه بذری و رویشی شامل دانه دارها،هسته دارها،دانه ریز و دانه خشک تولید می گردد و نهال های تولیدی علاوه بر تامین نیاز استان به سایر استانها و کشورهای همسایه از قبیل کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان و ارمنستان صادر می‌شود.

 سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهارکرد: ۹۰ نهالستان مجوزدار در استان فعالیت دارد که از این تعداد 41 نهالستان و مراکز کشت بافتی آماده عرضه و فروش نهال به باغداران درسطح استان هستند و مابقی نهالستانها در حال حاضر شرایط لازم را برای فروش ندارند.

وی با اشاره به فعالیت‌های کمیته نهال آذربایجان‌غربی افزود: نهالستان‌های غیر مجاز لازم است که خود را با شرایط اعلام شده تطبیق داده و نسبت به شناسنامه دار کردن نهال های خود اقدام کنند.

شهبازی تاکید کرد: هر گونه تخصیص یارانه و دریافت تسهیلات برای توسعه و جایگزینی و اصلاح باغات منوط به خرید نهال شناسنامه دار از نهالستانهای دارای مجوز است.

وی با اشاره به اینکه لازم است کشاورزان نهال های شناسنامه دار را با اخذ فاکتورفروش و تضمین پایه پیوندک از نهالستانهای مجوز دارخریداری کنند و تا پنج سال نیز شناسه و فاکتور ها را نگهداری کنند، ادامه داد: از خرید نهال های دپو شده حتی در نهالستانها به علت تنش رطوبتی و سرما باید خودداری شود.

این مسئول با تاکید به اینکه باغداران از خرید نهال از از فروشندگان غیر مجاز و محل های عرضه فاقد مجوز خودداری کنند، گفت: نهالستانهای مجوز دار باید دارای گواهی بهداشتی از مدیریت حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی باشند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استفاده چشمگیر از پایه های رویشی در نهالستانها در سال های اخیر و حذف تدریجی پایه های بذری، بسته بندی منظم تر، استفاده از کاتالوگ در نهالستانها، رشد چشمگیر تولید نهال گردوی پیوندی، استفاده از لیبل و صدور گواهی بهداشتی از نتایج نظارت مستمر بر تولید نهال در استان است.

شهبازی خاطرنشان کرد: عرضه و حمل و نقل نهال غیر استاندارد و بدون اخذ مجوز قانونی ممنوع بوده و پیگرد قانونی در پی دارد.

وی گفت: جهاد کشاورزی با همکاری نهادهای مسئول درصدد جلوگیری از قاچاق نهال بوده و فراهم کردن شرایط فعالیت بخش خصوصی در برچسب زنی به نهال جزو برنامه های کاری است.
از کلیه کشاورزان و مردم استان درخواست داریم نهال های مورد نیاز خود را نهالستان های مورد تایید کمیته نهال استان خریداری کنند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول