اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

حذف نام محتمل‌ترین گزینه شهرداری رشت برای بازگشایی مسیر انتخاب سوگلی!/ انتخاب عجولانه در سایه غیبت یک عضو شورا

با اعلام نام هشت کاندیدای نهایی انتخاب شهردار رشت به نظر می‌رسد که تعدادی از اعضای شورای با تمکین از برخی سفارشات و با حذف نام شهردار اسبق و دارای کارنامه راه را برای حضور کاندیدای سفارشی باز کردند.

حذف نام محتمل‌ترین گزینه شهرداری رشت برای بازگشایی مسیر انتخاب سوگلی!/ انتخاب عجولانه در سایه غیبت یک عضو شورا

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پس از ابلاغ رسمی حکم شعبه تجدید نظر دیوان عدالت اداری به شورای اسلامی مبنی بر برکناری قطعی امیر حسین علوی از جایگاه شهردار رشت، فراخوان مجدد انتخاب شهردار در دستور کار قرار گرفت.

طبق گفته محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت پس از استیضاح شهردار معزول رشت ۴۰ نفر با ارسال رزومه به دبیرخانه شورا کاندیداتوری، خود را برای احراز پُست شهرداری رشت اعلام کرده بودند که به دلیل طرح شکایت این کار به تعویق افتاد.

پس از آن نخستین جلسه بررسی رزومه افراد کاندیدای جایگاه شهردار رشت با حضور ۲ کاندیدای بومی یعنی محسن مجذوب و حمید قاسمیان برگزار شد و آن‌ها به ارائه برنامه‌هایشان پرداختند.

محسن مجذوب در زمان ارائه برنامه‌هایش به تسهیل در روند صدور پروانه، رفع معضل زباله و بهره مندی از ظرفیت تالاب عینک رشت به عنوان یک فرصت بی‌نظیر تأکید داشت.

حمید قاسمیان نیز به عنوان دومین کاندیدای تصدی جایگاه شهردار رشت اجرای رینگ ۹۰ متری، همچنین توجه ویژه به برند "رشت شهر خلاق خوراک یونسکوگ را مورد توجه قرار داد.

جلسات بررسی رزومه کاندیدای احراز پست شهردار رشت در دومین روز با حضور محمد رضاخانی داوطلبی با اصالتی کرمانی، رضا کاسی و مهدی صفرخانلو در ساختمان شورا ادامه یافت که در صحبت‌هایش از شناسایی آسیب‌ها و علت‌ها، رضا کاسی از ایجاد درآمد پایدار و  مهدی صفرخانلو نیز از برطرف کردن دغدغه‌های حوزه حمل‌ونقل سخن گفت.

در سومین روز از بررسی رزومه کاندیدای تصدی جایگاه شهردار رشت نیز محمدعلی جاوید با مدرک دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با حضور در مقابل شورا گفت که باید اطلاعاتی از بدهی‌های شهرداری در دسترس باشد و به حوزه منابع انسانی توجه بیشتری شود.

سید احمد حسینی دومین کاندیدای تصدی جایگاه شهردار رشت در سومین روز از بررسی کاندیداها نیز به وجود بافت‌های فرسوده در رشت و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی اشاره کرد و معتقد بود که باید با توجه به مباحث مطروحه در مجلس و وزارت کشور در خصوص کمیسیون ماده ۱۰۰ باید به دنبال ایجاد درآمد پایدار برای رشت باشیم.

جلال‌الدین صدر آخرین کاندیدایی بود که در این رزومه‌اش را ارائه کرد و در بخشی از سخنان به هوشمندسازی کمیسیون ماده ۱۰۰ و همچنین ایجاد امکانات و زیرساخت‌های مناسب به منظور ماندگار کردن گردشگر با هدف جذب درآمد برای شهر تأکید داشت.

سید مجتبی خدمت بین دانا، مهدی ناصری مقبل، حسین بحیرایی سه کاندیدای این جایگاه در چهارمین روز بررسی برنامه‌های افراد داوطلب احراز پُست شهردار رشت در برابر اعضای شورا بودند که به ترتیب به مباحثی از جمله اصلاح ضوابط طرح تفصیلی در چارچوب قانون، ایجاد انگیزه در نیروهای شهرداری و مدیریت منابع و مصارف به منظور بهبود خدمات رسانی به مردم با هدف افزایش رضایتمندی شهروندان اشاره داشتند.

پنجمین روز از بررسی رزومه داوطلبین احراز پست شهرداری رشت، ساختمان شورا میزبان چهره هایی از جمله سید محمد علی ثابت قدم، سید علی مفاخریان، محمد امانی کوبنده و امیر جاویدپور بود که ثابت قدم خالق پیاده‌راه فرهنگی رشت، شجاعت و انطباق شهری را موجب بازگشت مجدد اقتدار شهری عنوان کرد.

علی مفاخریان نیز به هویت برند و شخصیت فرهنگی تاریخی شهر رشت و امیر جاویدپور از بها دادن به افراد متخصص در شهر سخن گفت.

ششمین و آخرین جلسه بررسی رزومه داوطلبین احراز پُست شهردار رشت نیز با حضور پنج داوطلب جایگاه شهردار رشت در ساختمان شورا برگزار شد و پنج کاندیدای این جایگاه به ترتیب شاهرخ رضایی فر، علی امانی، علی مرادی، ابوالحسن سیمایی و رحیم شوقی بودند که به ترتیب به موضوعاتی از جمله توجه به ابعاد مختلف تاریخی، فرهنگی و هویتی، تقسیم شدن شهرداری رشت به ۲ شیفت کاری، توسعه حمل و نقل عمومی و راه‌اندازی قطار سبک شهری، اجرای رینگ با هدف رفع مشکلات ترافیک و توسعه زیر ساخت پایانه های سطح رشت اشاره کردند.

در نهایت در این مرحله از بررسی رزومه ها طی ۶ روز ۲۱ نفر از افراد بومی و غیر بومی برای کسب جایگاه شهردار رشت به رقابت پرداختند و هشت نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند و طبق اعلام قبلی شورا، قرار است روز چهارشنبه دهم اسفند ماه شهردار رشت از بین هشت کاندیدا که به مرحله نهایی رفته اند انتخاب شود.

حسین بحیرایی، مهدی صفر خانلو، رحیم شوقی، سید مجتبی خدمت بین دانا، علی مرادی ، علی امانی، سید علی مفاخریان و رضا طاهری هشت کاندیدایی هستند که پس از ارائه رزومه و بررسی‌های انجام شده توسط اعضای شورا به مرحله نهایی انتخاب شهردار رشت راه پیدا کرده‌اند و قرار است در ماراتن روز چهارشنبه انتخاب شهردار رشت با یکدیگر به رقابت بپردازند.

این انتخاب در حالی درحال رقم خوردن است که به دلایلی ممکن است عضویت شورا دچار تغییر شده یا حضور همه اعضا برای روز رأی‌گیری ممکن نباشد و حتی ممکن است به ان لیست اسامی دیگری اضافه شود و بدیهی است در چنین شرایطی نفس برگزاری شتاب‌زده به هر بهانه‌ای قابل پذیرش نیست.

نکته حائز اهمیت و قابل تأمل دیگر مربوط به اظهارات برخی از همین کاندیداهای تصدی شهرداری است که خود در جایگاه مشاور ارشد مسؤولان در بخش لندفیل سراوان به عنوان ابرچالش رشت، حضور داشته و امروز منتقد عملکرد چند ماه اخیر در همین حوزه هستند و جالب‌تر از آن سکوت اعضای شورا در زیرسؤال نظارت خودشان توسط این کاندیداهاست.

از بعد دیگر حضور غیربومیان تعرفه شده توسط برخی ازجمله شهردار اسبق رشت ( با کارنامه‌ای غیرقابل دفاع) به عنوان معرف یک گزینه غیربومی و اصرار برخی از اعضای شورا در قرار گرفتن نام آن‌ها در لیست هشت نفره پایانی شایعات و شبهات مطروحه به چگونگی قرار گرفتن آنان در لیست را دامن زده است.

با تمام تفاسیر به نظر می‌رسد باتوجه به برخی اتفاقات ازجمله غیبت قطعی یک عضو شورا در جلسه انتخاب شهردار در روز چهارشنبه و حذف گزینه‌هایی با سابقه و رزومه قابل دفاع‌تر از کاندیداهای نهایی، بار دیگر شاهد اقدامی  انتخاب عجولانه از سوی اعضای شورا خواهیم بود؟

انتخابی که می‌تواند سرنوشت کلان‌شهر رشت را در ۲ سال و اندی باقی مانده از عمر شورای ششم رقم بزند.

شورای ششم رشت از ابتدای فعالیتش تاکنون نسبت به انتخاب ۲ شهردار عمل کرده که نخستین شهردار پیش از اعلام نظر وزارت کشور به طرح دلایل شخصی استعفا و دومین شهردار نیز پس از حواشی فراوان استیضاح و با رأی شعبه تجدید نظر دیوان عدالت اداری برکنار شد.

البته مردم رشت خسته از آزمون و خطاهای شوراهای ادوار گذشته و حال این شهر، انتظار دارند این بار شهردار منتخب شورا، فردی توانمند، مدیر، متخصص، متعهد و شهرداری برای عمر باقی مانده شورای ششم رشت باشد.

پایان پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول