اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری دوجانبه محور گفت‌وگوی روسای جمهور ازبکستان و ترکیه

روسای جمهور ازبکستان و ترکیه در گفت‌وگویی تلفنی بر گسترش همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور تاکید کردند.

همکاری دوجانبه محور گفت‌وگوی روسای جمهور ازبکستان و ترکیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی بر گسترش همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور تاکید کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در این تماس تلفنی به همتای ترک خود سالگرد تولدش را تبریک گفت و برای وی سلامتی و موفقیت و همچنین برای مردم برادر ترکیه آرزوی صلح و شکوفایی کرد.

همچنین بر سهم «رجب طیب اردوغان» در دستیابی به سطح بالای روابط شراکت استراتژیک همه جانبه و همکاری‌های چند جانبه ازبکستان و ترکیه تاکید شد.

رئیس جمهور ازبکستان مجددا آمادگی خود را برای ارائه کمک‌های لازم جهت رفع پیامدهای زلزله‌های ویرانگر در استان‌های جنوب شرقی ترکیه اعلام کرد.

رئیس جمهور ترکیه نیز به نوبه خود از رئیس جمهور و مردم ازبکستان بابت حمایت‌هایشان در سخت‌ترین زمان قدردانی کرد.

در نتیجه فعالیت امدادگران و پزشکان جان ده‌ها نفر نجات یافته و برای هزاران نفر ساکنان استان «هاتای» کمک‌های لازم ارائه شده است. علاوه بر این، نمایندگان فرهنگ و هنر، روشنفکران و مردم ازبکستان کمک‌های معنوی خود را ارائه کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین همکاری‌های دوجانبه نیز مورد بررسی قرار گرفت و بر اهمیت اجرای بدون قید و شرط توافقات در برگزاری دیدارها و نشست‌ها در سطح عالی که در ماه نوامبر سال 2022 میلادی در شهر «سمرقند»، تاکید شد.

همچنین برنامه دیدارهای قریب الوقوع تمهیدات نشست دوره‌ای شورای شراکت راهبردی ازبکستان و ترکیه و مراسم‌های نشست غیررسمی سازمان کشورهای ترک مورد بررسی قرار گرفت.

گفت‌و‌گوی تلفنی روسای جمهور ازبکستان و ترکیه در فضای سنتی باز، قابل اعتماد و دوستانه انجام شد.

ترکیه یکی از مهم‌ترین همکاران تجاری ازبکستان در منطقه محسوب می‌شود. مبادلات بازرگانی این 2 کشور در سال 2022 میلادی در سطح 3 میلیارد و 200 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان بیش از 1611 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکیه فعالیت می‌کنند. امروز در ازبکستان با حضور شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه طرح‌های بزرگی از جمله تولید فناوری‌های پیشرفته،ایجاد زیربناهای مدرن انرژی، حمل و نقلی و مخابراتی، نظامی و گردشگری اجرا می‌شود. 

ترکیه استقلال این کشور را در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول