اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سناریوی جدید آمریکا برای فلسطین در نشست العقبه کلید می‌خورد

یک روزنامه فرامنطقه‌ای عربی با انتشار گزارشی از تدارک برای اجرای سناریوی جدید آمریکا در فلسطین از طریق نشست پنج‌ جانبه امروز در العقبه اردن پرده برداشت.

سناریوی جدید آمریکا برای فلسطین در نشست العقبه کلید می‌خورد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قرار است نشست امنیتی پنج‌جانبه‌‌ای صبح امروز در یکی از هتل‌های شهر «العقبه» اردن تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شود. این نشست با حضور هیأت‌های بلندپایه از تشکیلات خودگردان فلسطین، رژیم صهیونیستی و با مشارکت مصر و اردن و تحت نظارت ایالات متحده آمریکا برگزار شود.این در حالی است که برگزاری این نشست با مخالفت شدید مردم و گروه‌های بزرگ فلسطینی همراه است. 

 روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت که به گفته منابع امنیتی، هماهنگ کننده امنیتی آمریکا در کرانه باختری و نوار غزه ریاست نشست امروز العقبه را برعهده دارد. اردن از توقف اقدامات یک‌جانبه از طریق برگزاری این نشست سخن می‌گوید اما به نظر می‌رسد که همه طرف‌های شرکت‌کننده در این نشست، در خصوص جزئیات توافق در این زمینه اتفاق نظر نداشته باشند لذا این نشست به منزله «سکوی نخست» در مسیر «احیای روند سیاسی» باشد.

این روزنامه در ادامه جزئیات بیشتری از پشت پرده نشست‌ العقبه را منتشر کرد و نوشت که سناریوی آمریکا از برگزاری این نشست، تحویل مجدد اداره نوار غزه به تشکیلات خودگردان با کمک مصر،  تعقیب و پیگرد گروه‌های مسلح جدید در اردوگاه‌ها و روستاهای شمالی کرانه باختری و پاکسازی یا بازداشت نیروهای مقاومت فلسطین است. 

بنا بر این گزارش، «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در رأس هیأت فلسطینی در این نشست حضور دارد.

به اعلام خبرگزاری آلمان، هیأت بلندپایه تشکیلات خودگردان فلسطین، شنبه (دیروز، ۲۵ فوریه)، کرانه باختری را به مقصد اردن برای شرکت در نشست پنج‌جانبه العقبه ترک کرد. 

بر اساس این گزارش، یک بالگرد نظامی اردن، هیأت فلسطینی را از رام‌الله به اردن انتقال داد. «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرای سازمان آزادیبخش فلسطین، «ماجد فرج» مدیر دستگاه اطلاعات فلسطین، «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین، «مجدی الخالدی» مشاور دیپلماتیک رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از جمله اعضای هیأت اعزامی به العقبه هستند.

بنا بر این گزارش، از جانب رژیم صهیونیستی، دو افسر عالی‌رتبه از شاباک و ریاست ستاد ارتش این رژیم، از جانب اردن، نماینده‌ای از ریاست ستاد ارتش اردن ، مدیر «دبیر» وزارت امور خارجه اردن و از جانب مصر، فرستاده‌هایی از دستگاه اطلاعات این کشور مرتبط با پرونده فلسطین و مدیر کل وزارت امور خارجه  در این نشست حضور خواهند یافت.

به نوشته «رأی الیوم»، به نظر می‌رسد که این نشست هماهنگی، دارای اهداف محرمانه غیر اعلامی به منظور تدوین یک طرح برای پایان دادن به فعالیت گروه‌های مسلح بدون مجوز در شهرهای کرانه باختری و نیز ممانعت از توسعه فعالیت‌های آنها و تمرکزشان بر شهرک‌ها، روستاها و اردوگاه‌های شمالی کرانه باختری باشد. 

منابع آگاه دیپلماتیک و امنیتی می‌گویند که گروه‌های مقاومت «عرین الاسود» و گردانهای دیگر، طی روزهای و هفته‌های آتی و به طور مشخص طی ماه‌های مارس و آوریل در فهرست «بازداشت و پاکسازی» قرار می‌گیرند. به گفته این منابع، طبق گزارش های بسیار ویژه؛ سناریویی که آمریکایی‌ها مخالفتی با آن ندارند، به زودی اجرایی می‌شود تا نوار غزه به نفع کرانه باختری مداخله کند و به بهانه آن، یک حمله نظامی علیه غزه صورت خواهد گرفت و نیروهای اسرائیلی وارد نوار غزه خواهند شد.

بر اساس این گزارش، این سناریوی مورد موافقت آمریکایی‌ها، صرف‌نظر از جنبه‌های دقیق و فنی در نشست‌های العقبه، مستلزم آن است که با کمک مصر ، اداره نوار غزه در مرحله آتی به صورت موقت تحویل داده شود تا اینکه رهبری تشکیلات خودگردان فسطین برای کرانه باختری و نوار غزه آن را برعهده گیرد. 

انتظار می‌رود که نشست‌های العقبه بخشی حیاتی از راه اندازی تصورهای آمریکایی باشد که اخیراً در پشت پرده برنامه آرامسازی فضا و در راستای ترتیبات اقتصادی بر اساس شروط ضمنی تعیین شده از سوی راستگرایان اسرائیلی برای احیای پروسه مذاکرات باشد. 

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول