اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

پیشنهاد معافیت 2 ماهه دانش‌‌آموزان پسر در سربازی با گذراندن درس آمادگی دفاعی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داد تا معافیت دوماهه خدمت سربازی دانش آموزانی که درس آمادگی دفاعی را با موفقیت گذرانده‌اند، پیگیری شود.

پیشنهاد معافیت 2 ماهه دانش‌‌آموزان پسر در سربازی با گذراندن درس آمادگی دفاعی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در نخستین همایش ملی تجلیل از دبیران منتخب درس آمادگی دفاعی کشور که امروز در مرکز آموزشی و رفاهی منطقه ۷ تهران برگزار شد، اظهار کرد: نگاه و زندگی خردمندانه مبتنی بر عقل و عقلانی ایجاب می‌کند هم نگاه به آینده داشته باشیم و هم از گذشته تجربه بگیریم؛ در حوزه حکمرانی وقتی افراد خردمند در رأس امور قرار می‌گیرند، این دو ویژگی مد نظرشان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این ۴۴ سال، دشمنی استکبار جهانی با ایران اسلامی بیشتر شده است چون دست آنان را از منابع کشور قطع کرده است البته دشمنی آنها با جمهوری اسلامی نیست بلکه آنها با سرزمین ایران مشکل دارند. به همین دلیل موضوع دفاع یک موضوع استراتژیک و راهبردی است و باید یک عملکرد صحیح داشته باشیم.

کریمیان تصریح کرد: باید از آموزش و پرورش و کلاس درس استفاده کنیم تا فرهنگ دفاع را در نسل نوجوان و جوان منتقل کنیم و بهترین زمان انتقال این فرهنگ، دوران دانش‌آموزی است.

وی اضافه کرد: ما ضمن آموزش استفاده از سلاح انفرادی در مدارس، نگاه از منظر پدافند غیرعامل داریم چرا که دانش‌‌آموز امروز، مدیر فرداست و اگر قرار باشد آمایش سرزمینی رخ دهد و مجتمع اقتصادی شکل گیرد باید زمینه ذهنی پدافند غیرعامل وجود داشته باشد. پدافند غیرعامل به عنوان یک اصول حکمرانی پذیرفته شده است.

وی تصریح کرد: فرهنگ دفاع را در کلاس، آموزش استفاده از سلاح انفرادی، مفاهیم پدافند غیرعامل و اینکه کشور ما به دلیل ویژگی‌های ژئوپلتیکی مورد طمع دشمنان بوده و هست را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم.

*  محتوای درس آمادگی دفاعی نیازمند به‌روزرسانی و اصلاح است

محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این مراسم، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت یاد شهدا، اظهار کرد: دانش‌‌آموزان ما به عنوان مدیران آینده کشور، وظایف خطیری را در آینده بر عهده دارند؛ این آینده ساز فردا چه چیزی را باید یاد بگیرد و چه شایستگی را کسب کند.

وی با اشاره به موضوع بحث جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند و بیانیه گام دوم انقلاب و اهمیت توجه آن توسط دانش‌آموزان و فرهنگیان، گفت: پیشرفت‌های امروز حاصل تلاش‌های نوجوانان و جوانان دیروز کشور است.

کاظمی به موضوع الگوسازی اشاره کرد و ادامه داد: الگوهای متعددی چه در دوران دفاع مقدس مثل شهید فهمیده یا شهید حججی به عنوان شهید مدافع حرم یا شهید تهرانی مقدم به عنوان شهید عرصه علم و پیشرفت وجود دارد که باید به دانش‌‌آموزان معرفی شود و در این راستا جهاد تبیین بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: باید اطلاعات درست به دانش‌‌آموزان داده شود وگرنه ممکن است ذهن دانش‌‌آموزان با اطلاعات غلط مسموم شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به اهمیت نهاد خانواده اشاره کرد و افزود: درس آمادگی دفاعی در ارتباط دانش‌‌آموز و خانواده مؤثر است. 

وی با اشاره به اینکه محتوای درس آمادگی دفاعی نیازمند به روزرسانی و اصلاح است، اظهار کرد: رویکرد این درس، تعلیم و تربیت چندساحتی است و ساحت‌های تربیتی به هم پیوسته‌اند. برای تدریس درس آمادگی دفاعی شرکای مختلفی داریم که نیروهای مسلح به ویژه سپاه و بسیج هستند و جا دارد از پشتیبانی آنها در تأمین نیروی انسانی متخصص و توان افزایی مربیان و معلمان این درس قدردانی کنم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: نیروهای جوان و باانگیزه ای در این نهادها هستند که می‌توانند در آموزش باکیفیت تر این درس کمک مضاعفی داشته باشند، این درخواست را داریم که مورد ذیل را به عنوان یکی از موضوعات قابل پیگیری مدنظر داشته باشند، همچنین برخی موارد دیگر از جمله معافیت دوماهه خدمت سربازی دانش آموزانی که این درس را با موفقیت گذرانده اند دنبال کنند که دانش آموزان ما بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

* نگاهمان به این نیست که صفحات کتاب آمادگی دفاعی بیشتر شود

سردار جهانگیر انصاری معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم با بیان اینکه این کتاب بر پایه دفاع بسته شده است، اظهار کرد: آموزش‌های دفاعی اوایل انقلاب بر اساس جنگ سخت بود که بعدها به ترتیب به جنگ‌های نیمه‌سخت، هوشمند و نرم تبدیل شد و اکنون به جنگ ترکیبی و شناختی رسیده‌ایم. 

وی با اشاره به لزوم تغییرات در کتاب‌ درسی آمادگی دفاعی گفت: نگاهمان به این نیست که صفحات این کتاب بیشتر شود بلکه به دنبال آن هستیم که محتوای آن بیشتر شود و همچنین خروجی این آموزش برای دانش‌آموز پسر باید به شکلی باشد که معادل 2 ماه رزم دوران سربازی شود.

انصاری با تأکید بر اینکه محتوای کتاب درس آمادگی باید توسط معلمان با تجربه و متخصص تدریس شود، افزود: آموزش و پرورش تنه درخت تنومند نظام است و دانش‌آموزان امروز مانند شاخ و برگی هستند که از این تنه شکل می‌گیرند و در قالب اقشار جامعه در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند و دانشمندانی که حماسه‌ها را خلق می‌کنند نیز شاخ و برگ‌هایی هستند که شکل گرفته‌اند و امروز جوان‌ترین و متخصص‌ترین دانشمندان دنیا را در ایران داریم که محصول آموزش و پرورش هستند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول