اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

انتظار برای همراهی درنای بلژیکی با امید/ پروازهای مشترک دو پرنده در سطح تالاب

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام همراهی درنای بلژیکی با امید گفت: انتظار داریم با این هماهنگی تا ۱۰ تا ۱۵ اسفندماه که زمان مهاجرت درنای امید است، فراهم باشد و درنای بلژیکی نیز پرواز کرده و تالاب فریدونکنار را به مقصد سیبری ترک کند.

انتظار برای همراهی درنای بلژیکی با امید/  پروازهای مشترک دو پرنده در سطح تالاب

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران امروز درباره آخرین وضعیت درنای امید و درنای بلژیکی در شهرستان فریدونکنار، اظهار کرد: دو پرنده پروازهای مشترک را در سطح تالاب در روزهای اخیر طی چندین مرحله داشتند.

وی گفت: انتظار داریم با این هماهنگی تا ۱۰ تا ۱۵ اسفندماه که زمان مهاجرت درنای امید است، درنای بلژیکی نیز پرواز کرده و تالاب فریدونکنار را به مقصد سیبری ترک کند البته این پیش‌بینی و هدف ما از این پروژه بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: البته احتمالاتی در این پروژه بود که یکی از احتمالات این بوده با توجه به اینکه پرنده بلژیکی در اسارت بوده و به نوعی پرنده پرورشی بود نتواند قدرت لازم را برای پرواز داشته باشد که این احتمال کمتر است، چون طی روزهای اخیر هماهنگی‌ها به خوبی انجام شد.

کاویان اضافه کرد: مسیر پرواز بیش از ۳هزار و ۵۰۰ کیلومتر و به مدت دو ماه است، البته توقف‌هایی به‌صورت کوتاه مدت وجود دارد و ممکن است این پرنده نتواند همراهی داشته باشد.

وی بیان کرد: با توجه به این توقف‌ها و طی هماهنگی با استان‌های گیلان و اردبیل که در مسیر پروازی پرنده قرار دارد مکاتباتی صورت گرفته تا در مسیر پروازی درنا همه تالاب‌ها تحت پایش قرار گرفته و وضعیت پرنده در مسیر پروازی رصد شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران ادامه داد: احتمال دیگر اینکه براساس برنامه پرواز همیشگی درنای امید به مهاجرت برود و درنای بلژیکی بماند که برای این سناریو نیز باید بتوانیم پرنده بلژیکی را زنده‌گیری کنیم و در سازه‌ای که برایش در نظر بگیریم تا نگهداری کرده تا آبان ماه سال آینده با مهاجرت درنا باز این دو پرنده را در کنار هم داشته باشیم.

کاویان گفت: باتوجه به همه مسائل باید زمان سپری شود تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

* همراهی درنای بلژیکی با درنای امید دور از انتظار نیست

کوروس ربیعی مسؤول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیر اظهار کرد: رفتار‌های درنای امید و رویا به‌صورت روزانه پایش می‌شود و مشاهدات نشان می‌دهد این دو درنا در یک ماه گذشته هم‌زیستی و سازگاری بسیار خوبی با یکدیگر پیدا کردند.

وی افزود: این دو درنا در روز‌های اخیر چندین بار با یکدیگر در محیط تالابی پرواز کردند و دوباره فرود آمدند.

مسؤول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: همراهی درنای بلژیکی با درنای امید دور از انتظار نیست.

ربیعی با اشاره به اینکه مسیر پروازی این دو درنا نیز پایش می‌شود، گفت: باید منتظر باشیم ببینیم درنای بلژیکی تا کجا درنای امید را همراهی می‌کند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول