اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

انتقاد وزیر دفاع انگلیس از مباهات شاهزاده هریس به کشتن اعضای طالبان

مباهات دوک ساسکس به کشتن ۲۵ نفر از اعضای طالبان در زمان خدمت در ارتش انگلیس انتقاد وزیر دفاع این کشور را به همراه داشت.

انتقاد وزیر دفاع انگلیس از مباهات شاهزاده هریس به کشتن اعضای طالبان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس از اینکه «شاهزاده هری»، دوک ساسکس با لحنی مفتخرانه از کشتن اعضای طالبان سخن گفته انتقاد کرده است.

طبق گزارش بی.بی.سی بن والاس گفته با تصمیم دوک ساسکس برای افشا کردن اینکه هنگام خدمت در ارتش بریتانیا در افغانستان چند عضو طالبان را کشته موافق نیست.

بن‌والاس گفته «مباهات به تلفات» باعث لطمه به دیگران در نیروهای مسلح خواهد شد.

شاهزاده هری، فرزند پادشاه انگلیس ماه پیش در کتاب خاطراتش مدعی شده بود که ۲۵ نفر از اعضای طالبان را زمانی که در ارتش انگلیس در افغانستان خدمت می کرده، کشته است.

این اظهارات همان زمان با انتقادهای شدید از سوی مقامات امنیتی و نظامی انگلیس مواجه شد.

منابع خبری همچنین به نقل از مردم افغانستان نوشتند که آنها ضمن محکوم کردن این اظهارات اعلام کردند که حال و روز فعلی مردم افغان به دلیل اقدامات آمریکا و بریتانیا است.

با والاس روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با پایگاه رادیویی ال.بی.سی گفت که «هر نظامی کهنه‌کار می‌تواند درباره چیزهایی که می‌خواهد صحبت کند اما نیروهای مسلح جای صحبت کردن درباره تلفات نیست.»

بن والاس گفت: «مباهات درباره تلفات یا صحبت کردن درباره تلفات باعث تحریف این واقعیت می‌شود که ارتش یک فرایند تیمی است.»

والاس اضافه کرد: «مسئله این نیست که چه کسی آدم‌های بیشتری را هدف قرار می‌دهد یا اینکه چه کسی به دیگران شلیک نمی‌کند. نظر شخصی من این است که اگر کسی درباره کارهایی که انجام داده صحبت کند در واقع به افراد دیگری لطمه می‌زند.»

هری در کتاب خود نوشته اشت: «تعدادی که من زده‌ام ۲۵ (نفر) است. این تعدادی نیست که من را راضی کند اما باعث شرمساری من نیز نمی شود».

وی در بخش دیگری از کتاب خود، عناصر گروه طالبان را به جای انسان به مهره های شطرنج تشبیه کرده که از روی صفحه شطرنج برداشته شده‌اند.

این اظهارات شاهزاده هری در همان زمان با انتقادات شدیدی از سوی ارتش انگلیس مواجه شد که گفتند که طرح این مسئله باعث به خطر افتادن امنیت وی بد نامی ارتش انگلیس میشود.

اظهارات هری علاوه بر این اعتراضاتی در میان دانشجویان افغانستانی در دانشگاه ولایت هلمند را به همراه داشت. این دانشجویان افغانستانی خواستار پیگرد قانونی شاهزاده هری بدلیل قتل افرادی شدند که او به تازگی به جنایت علیه آنها اعتراف کرده است.

«کیم داروچ» مشاور امنیت ملی سابق انگلیس که بین سال‌های 2016 تا 2019 نیز سفیر انگلیس در آمریکا بوده ماه پیش به اسکای نیوز گفت که وی به شاهزاده هری توصیه خواهد کرد تا بیانیه ای در این زمینه صادر کند.

سرهنگ «ریچارد کمپ» افسر بازنشته ارتش انگلیس نیز به اسکای نیوز گفت اظهارات هری، شهرت وی را لکه دار کرده و به صورت ناعادلانه، ارتش انگلیس را منفی نشان داده است.

بی.بی.سی نوشته شاهزاده هری در کتاب خاطراتش نوشته که چگونه پیشرفت‌ در فناوری به او امکان داده شمار دقیق سربازانی که کشته می‌شدند را بشمارد.

هری در بخشی از کتابش درباره پیکارجویان طالبان نوشته است: «به من آموزش داده شده بود که از آنها دیگری‌سازی کنم. آموزش خوبی دیده بودم. از برخی لحاظ من این نوع گسست عاطفی آموخته‌شده را مشکل‌ساز می‌دیدم اما از یک جهت دیگر آن را جزئی جدایی‌ناپذیر از خدمت در ارتش می‌دانستم.»

شاهزاده هری بعدا در بیانیه‌ای مدعی شد که به کشتن پیکارجویان طالبان مباهات نکرده است. او در آن بیانیه گفت تنها هدفش از اشاره به این جزئیات کاهش دادن تعداد خودکشی‌ها در ارتش انگلیس بوده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول