اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

پرورش ۱۰ هزار جوجه در هر دوره اصلاح نژادی مرغ بومی یزد

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی یزد از پرورش ۱۰ هزار قطعه جوجه در هر دوره ایستگاه اصلاح نژادی مرغ بومی در این استان خبر داد و گفت:‌ یزد جزو استانهای پیشرو در تولید جوجه است.

پرورش ۱۰ هزار جوجه در هر دوره اصلاح نژادی مرغ بومی یزد

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، حسین محمدزاده ظهر امروز در کارگاه آموزشی تغییر رویکرد روند اصلاح نژادی مرغ بومی با حضور مسئولان مراکز اصلاح نژادی مرغ بومی کشور و مسئولان ستادی برگزار شد، اظهار کرد:‌ ایستگاه اصلاح نژاد مرغ بومی استان یزد هم اکنون در هر دوره، پرورش تعداد ۱۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌دهد که از این تعداد در پایان دوره با انتخاب هزار قطعه مرغ و تعداد ۱۰۰ قطعه خروس با ژنتیک مناسب، نسل جدید را ایجاد می‌کند.

وی افزود: از این ایستگاه در سال حدود ۶۰۰ هزار قطعه جوجه اصلاح نژاد شده در اختیار واحد‌های تکثیری، تولیدی و روستائیان در راستای تولید بهتر و افزایش درامد و اشتغال زایی قرار می‌گیرد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در حال حاضر مرغ بومی موجود در ایستگاه اصلاح نژاد استان نسل ۱۹ بوده که نسبت به گله اولیه دارای بازدهی و تولید بالاتری است و می‌توان گفت که نسل امروزی به طور متوسط تعداد ۲۱۰ عدد تخم در دوره می‌گذارند در حالی که نسل اولیه این توده نژاد ۵۰ عدد تخم در دوره تولید می‌کند.

 محمدزاده تصریح کرد: تا به امروز همه مراکز اصلاح نژادی از یک شیوه و از شاخص‌های همسان برای برنامه اصلاح نژادی استفاده می‌کردند که در این کارگاه مقرر شد این رویکرد تغییر کند و هر استان شیوه اختصاصی خود را با توجه به شرایط ژنتیکی مرغ بومی دنبال کند.

وی با بیان این‌که شش مرکز اصلاح نژادی مرغ بومی در کشور وجود دارد که هدف اصلی این مراکز حفظ ژنوم و ذخایر ژنتیکی مرغ بومی کشور است، تأکید کرد: با استفاده از برنامه‌های اصلاح نژادی، ویژگی‌های مربوط به تولید و عملکرد این نژاد‌ها ارتقا پیدا می‌کند تا بتوانیم از این نژاد‌ها به عنوان یک حیوان اقتصادی در شرایط روستایی استفاده شود. با این اقدام به اشتغال زایی روستایی و نیز درآمد خانوار روستایی کمک می‌شود.

پایان پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول