اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

نوری: از مشارکت خانواده‌ها در اداره مدرسه استفاده کنیم

وزیر آموزش‌ و پرورش در گردهمایی نمایندگان منتخب انجمن‌های اولیا و مربیان با تأکید بر لزوم اجرای برنامه‌های دولت برای مردمی سازی دستگاه‌ها و سازمان‌ها گفت: با اطمینان به خانواده‌ها از مشارکت آنان در اداره مدرسه استفاده کنیم.

نوری: از مشارکت خانواده‌ها در اداره مدرسه استفاده کنیم

به گزارش گروه آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی نمایندگان منتخب انجمن‌های اولیا و مربیان و مدیران مدارس برتر با بیان اینکه از چند جهت باید انجمن‌های اولیا و مربیان بررسی شود، اظهار کرد: اول، باید نگاه‌ها به انجمن اولیا و مربیان را از سوی افراد مختلف مورد بررسی قرار دهیم، دوم، آینده کارکرد خانواده با وجود ابزارهای جدید از لحاظ روش چگونه خواهد بود، سوم ارکان فرایند تربیت چگونه است و آیا خانواده را به‌عنوان یک رکن تربیت در کدام نقطه زنجیره تربیت می‌بینیم و موارد دیگر تربیت حکیمانه و حکمرانی خانواده هست که باید این موضوعات موردبحث و بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مکتبخانه‌ها رویکرد به اولیا و مربیان خوب بود و والدین در قبال فرزندان خود مسؤولیت داشتند، اما پس ‌از آن مدرسه خود را به‌عنوان نهاد واسط قرار داد و به‌جای اینکه بسیاری از کارهای تربیت فرزندان را خانواده‌ها انجام دهند، مدرسه این مسؤولیت را بر عهده گرفت.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در طول دوره‌های مختلف انجمن اولیا و مربیان نقش‌های متفاوتی برعهده‌ گرفته و در زمانی که درصدد آموزش به اولیا بوده‌ایم، دانش روانشناسی کودک و نوجوان آموزش می‌دادیم و کاری برای آموزش آنها در نحوه مشارکت در مدارس به آنها نداشته‌ایم، لذا این ضعف باعث شد تا ارتباطی بین خانه و مدرسه ایجاد نشود.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه در طول سنوات گذشته انجمن اولیا و مربیان جایگاه مناسب و ممتازی در آموزش‌ و پرورش داشته است، اما عدم برانگیختن مشارکت اولیا در امور مدارس باعث شد تا به‌تدریج جایگاه انجمن اولیا و مربیان در وزارت آموزش‌ و پرورش تقلیل یابد.

نوری تصریح کرد: در این دوره، انجمن اولیا و مربیان باید با شناسایی سرمایه عظیم خانواده‌ها ارتباط منسجم‌تری بین مدرسه و اولیا به وجود آورد و با وجود اطمینانی که اولیا به مدارس دارند و بزرگ‌ترین سرمایه‌های زندگی خود را در اختیار مدرسه قرار می‌دهند، آموزش‌ و پرورش هم باید به خانواده‌ها اطمینان کند و از آنان در اداره امور مدرسه استفاده کند.

وی ادامه داد: در دوران کرونا بسیاری از اولیا همیار معلم شدند که این نشان می‌دهد خانواده‌ها توانایی مشارکت زیادی در مدارس را دارند.

نوری گفت: تربیت حکیمانه منجر می‌شود تا علم و ثروت و توانایی افراد برای خدمت به مردم باشد لذا اولیا می‌توانند در تربیت حکیمانه دانش آموزان به آموزش‌ و پرورش کمک کنند، بنابراین باید از ظرفیت اولیا استفاده کرد.

وی با اشاره به بحث حکمرانی خوب اظهار کرد: یکی از ملاک‌های حکمرانی خوب برای دولت، مشارکت مردم در امور است و این اعتقاد از ابتدای انقلاب در وجود حضرت امام خمینی(ره) بوده است و این موضوع را با برگزاری انتخابات متعدد تأیید کرده‌اند و یکی از مظاهر مشارکت مردم در امور، حضور اولیا در مدارس و در جریان قرار گرفتن تمامی امور مدارس است.

پایان پیام/ ت 1256

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول